Als de koppelingskabel overal helemaal los is, is het toch goed, eigenlijk moet alles wat de motor nog zou vasthouden in de carrosserie losgemaakt worden zodat deze eruit kan.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Wel, ik heb in het stappenplan van de Haynes het deel ‘Motor apart uitbouwen’ gevolgd. Waardoor ik de transmissie heb gelaten voor wat het is.
Het enige wat me nu nog tegenhoudt om de motor eruit te halen zijn die bouten van de beugel van de buitenkabel, de bouten van de motorsteunen en die 4 moeren aan het koppelingshuis.
Moet ik eigenlijk die bouten die ik niet vind eruit halen wil ik enkel het blok eruit krijgen?
Groeten
Matthias
Als ik het goed begrijp is alles los, op de vier bouten na van het motorblok? evenals de twee bouten waarmee de motorsteunen aan het subframe zitten?
Je hebt het over “de bouten van de beugel van de buitenkabel” wat bedoel je daarmee?
Ik neem aan dat je het hebt over de 4 moeren (want uit het blok steken 4 stukken draadend waar een M10 moer op zit (dopje 17) welke in het koppelingshuis steken).
Je kunt twee moeren vanaf bovenaf benaderen, die vallen een beetje uit het zicht aangezien ze in een inkeping liggen van het koppelingshuis van de versnellingsbak. Direct links achter je hogedruk regelaar en iets rechts vanaf de massamontage van de accukabel (als je gebogen staat over je blok).
De onderste moeren kun je zien vanaf onder het subframe, die liggen ongeveer in het verlengde van je remschijven. Loshalen gaat het makkelijkste met een lange stok op de ratel.
Begin met alle onderste moeren (dus ook de motorsteunen) en pak dan pas de twee bovenste. En denk aan je rug, je pakt het blok er niet zelfstandig uit (of je bent een enorme sportbilly dan natuurlijk wel!).
Beter één eend op straat dan tien in het water….
en die bouten en moeren moeten echt los, anders zit het blok gewoon vast aan je bak en subframe. Gelukkig maar!
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
In de Haynes staat het volgende. Maak de gas- en chokekabel los van de carburateur. (heb ik gedaan) Dan wordt er onder de onder hetzelfde punt in een adem het volgende vermeld: verwijder de bouten die de beugel van de buitenkabel op het koppelingshuis bevestigen. Die bouten kan ik dus niet vinden. Al de rest is los om het blok eruit te krijgen, alleen dat kan ik echt niet vinden.
ik denk dat dan bedoelen de gaskabel beugel, die zit in sommige solex gevallen vast op het koppelingshuis/hogedrukregelaar. Geen idee waarom die los zou moeten.
De koppelingskabel heb je ook uit het het hevel gepakt?
LHM aanvoerslang al los? bedrading los? brandstof los? Hogedrukleiding los? Choke en gas kabel los, volgens mij kun je hem er dan uithalen. En zo niet, dan merk je het vanzelf.
Succes!
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Nevermind mijn vraag, het blok ligt er naast! Ik heb het alleen gedaan, en dat is idd niet aan te raden. Als ooit nog iemand dat idee heeft en je wil hem daarvan af helpen, ik kan helpen door te bevestigen dat het echt te veel weegt! tijdspanne, zaterdagochtend 2u en nu van 8u30 tot 15u30 met een uurtje pauze, dus een totaal van 8u!
Ik ben ook tot de conclusie gekomen dat ik beter de ventilateur er af had gehaald toen het blok erin zat, maar al doende leert men!
En dan nu het echte werk, het blok van zijn incontinentie afhelpen!
Ik kijk er al naar uit!
Groeten
Matthias
Lol! Goed bezig hoor, kun je alvast je rug gaan sterken voor het terug leggen!
vanmorgen zag ik ook nog deze:
http://www.2cv6.nl/fotos/upload/Files/-Techniek specifiek GS/_Remove Engine/
1 uur en 48 minuten!
Ik zie hier een wedstrijd element ontstaan!
Al denk ik dat hij het wel vaker heeft gedaan. Hier kun je ook veel foto’s bekijken van het droogleggen.
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als alles gangbaar is en je hebt het vaker gedaan dan wil het makkelijk binnen 2 uur.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Ik denk ook wel dat ik het volgende keer een stuk sneller kan. En als ik niet een uur tevergeefs had liggen zoeken naar die bouten waar de Haynes over sprak waren het mss 6,5/7 uur geweest.
Groeten
Matthias
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Ik denk ook wel dat ik het volgende keer een stuk sneller kan. En als ik niet een uur tevergeefs had liggen zoeken naar die bouten waar de Haynes over sprak waren het mss 6,5/7 uur geweest.
Groeten
Matthias
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Lekker bezig! Blok alleen tillen is inderdaad teveel van het goede
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Garagekrik (met plankje of rubber) onder het blok plaatsen en je rijdt de motor zo naar voren.
Geen rugverpesten dus.
Terugplaatsen in omgekeerde volgorde.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
hey Mattias,
even was je van de radar verdwenen maar daar ben je weer, en hoe !
meteen het hele blok er uit. Knap !
Ik heb er zo’n 3 dagen over gedaan
Dat je de motor er uit hebt getild : voor niks nodig. Het front kan er toch helemaal af, zet je de motor op een blok en dan duw je de auto een metertje achteruit . . .?
Heb je een dop 42 ? Ik heb er ééntje liggen, wil hem best even uitlenen.
Laat maar weten.
Onderdeeltjes voor de drooglegging intussen beschikbaar ?
Veel plezier nog met de werken.
groeten,
Bart
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Hey Bart!
Ik heb me in alle stilte voorbereid op deze werken.
Een paar avonden info gezocht op het forum, een duitse GS-website, in de Vraagbaak en Haynes en de auto van buitenaf goed bestudeerd om te weten wat wat is, enz… En er dan aan begonnen, onder het motto: ‘Dat kan ik ook, en als ik het niet kan loop ik naar een bevriend garagist!’
Ik heb de motor er niet uitgetild, maar ook eerst heel het voorframe eraf gehaald en de motor er naar voor uitgetrokken, maar zelfs dat vond ik eigenlijk te zwaar. Maar wat doe je als je tegen beter weten in het toch doet en op het moment dat het blok er half uithangt beseft dat het te zwaar is en er niemand in de buurt is! :p
Dop 42 heb ik, motorpakkingset van D. Engelhardt + Vitonringen ook! Nu nog te weten komen hoe ik eraan moet beginnen!
Groeten
Matthias