Heb je de zoekfunctie geprobeerd?
Hoop dat je er wat aan hebt.












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat betekent dat als je de koppeling indrukt je vol de hevel in het stuurhuisrubber drukt? Als de koppelingsplaat verslijt gaat de hevel meer de andere kant op. Echter, als je drukgroep ouder wordt heb je wel jouw probleem. Ook ka het zijn dat de verschillende onderdelen niet bij elkaar horen. Kabel, boomerang, drukstift, gaffel…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als de drukgroep ouder wordt? Dat mag je ff uitleggen. Dat van die verkeerde onderdelen zou zomaar kunnen.












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan wordt de diafragma veer moe en moet je de hevel strakker ...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De 1967 DS heeft denk ik een vingerdrukgroep, maar ik zie het verband nog niet. De veren kunnen slapper worden en je kunt als gevolg daarvan slip krijgen. De drukplaat zal een beetje afslijten, net als het vliegwiel, maar daarmee gaat de gaffel richting motorblok.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hm, interessant. Het is een halfautomaat dus ik kan niet zomaar de koppeling intrappen. Ik ging ervan uit dat bij aangrijpende koppeling, de hevel richting het schutbord beweegt. Op het stuurhuisrubber zijn geen sporen van slijtage te zien. Ik ga het verder onderzoeken…


























Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Los van dit probleempje (hoop ik voor je) gefeliciteerd met deze aanwinst. Mooie auto hoor - en als het dan toch DS moet zijn, dan ook de echte met hydraulische bak. Ik zit bij vlagen ook weer stiekem naar DSsen te kijken.
bogaard77 schreef:Dan wordt de diafragma veer moe en moet je de hevel strakker ...
Ik heb hier lang over nagedacht, maar ik kom er niet achter.
In die ontkoppelcilinder zit een pen. Van deze pen bestaan 2 !! lengtes: 80.5mm en 90mm.
Die lengte van de pen controleren (lees meten) is eenvoudig te doen: ffff de huidinge stand van de bout 14 markeren met tipex of opmeten. dan de bout 14 eruit draaien vervolgens de harmonica naar achteren drukken (of verwijderen) en dan kun je de pen er makkelijk uitrekken.
Ook die boogaard optie lijkt me mogelijk: gaffel in de uiterste stand om de plaat toch nog (enigzins) te kunnen ontkoppelen. Zie nu net dat er ook 2 verschillende lengtes zijn voor de bout 14: 48.5mm en 66.5mm.
Zoals bogaard al noemde: de combinatie van de diverse koppeldelen dient wel juist te zijn…...
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Han S schreef:bogaard77 schreef:Dan wordt de diafragma veer moe en moet je de hevel strakker ...
Ik heb hier lang over nagedacht, maar ik kom er niet achter.
Als de veer moe is, zal je het pedaal verder moeten intrappen om de ontkoppeling te laten beginnen.
Denk ik.














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Overigens kan het ook heel goed zijn dat de motorsteunen niet helemaal goed staan afgesteld en de motor te ver naar voren staat. Dat is makkelijk op te lossen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Dat klinkt als een heel aannemelijke reden.
fluidphreak schreef:Hm, interessant. Ik ging ervan uit dat bij aangrijpende koppeling, de hevel richting het schutbord beweegt.
Doet hij ook…Mits je de “bovenste helft” van de hevel/gaffel bedoelt ?? dus eigenlijk is er niks aan de hand: in ontkoppelde toestand (in z’n vrij) staat hij het dichtst bij de harmonica hoes. als hij ‘m dan niet raakt/beschadigd zou ik het mooi zo laten.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
H@ns schreef:Han S schreef:bogaard77 schreef:Dan wordt de diafragma veer moe en moet je de hevel strakker ...
Ik heb hier lang over nagedacht, maar ik kom er niet achter.
Als de veer moe is, zal je het pedaal verder moeten intrappen om de ontkoppeling te laten beginnen.
Denk ik.
Als de diafragmaveer slapper wordt zal hij minder druk uitoefenen op de plaat en zou je een slippende koppeling kunnen hebben. Maar aan de dikte van de plaat, de drukplaat van de drukgroep en aan het vliegwiel is niets veranderd, dus de gaffel verandert daardoor niet van stand.
De enige reden van het probleem kan zijn dat er een te lange pen is gemonteeerd of wat waterman aanvoert en dat heeft niets met de drukgroep te maken.
Ik vind het belangrijk dat er op forums de juiste informatie wordt gegeven aan die mensen die er niet genoeg van weten en hier om advies komen. Ik heb wel tien koppelingen aan de DS vervangen, maar ben nog altijd leergierig, ondanks mijn verregaande bejaardheid.














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vloeibare Freak is welkom om eens langs te rijden met z’n ds.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste