



























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waterman schreef:Vloeibare Freak .
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Bedankt voor alle informatie! Ten eerste zou ik wel willen weten of de koppeling nu “uitgesteld” is of niet. Vooralsnog ga ik er maar vanuit dat de juiste onderdelen zijn gemonteerd, maar goed om in m’n achterhoofd te houden dat daarop geen garantie is.
waterman schreef:Vloeibare Freak is welkom om eens langs te rijden met z’n ds.
Je hebt PB.












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
H@ns schreef:Han S schreef:bogaard77 schreef:Dan wordt de diafragma veer moe en moet je de hevel strakker ...
Ik heb hier lang over nagedacht, maar ik kom er niet achter.
Als de veer moe is, zal je het pedaal verder moeten intrappen om de ontkoppeling te laten beginnen.
Denk ik.
De punten waar het lager op aangrijpt staan dan meer naar binnen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Naarmate de plaat slijt komt de diafragmeveer of de vingers juist meer naar buiten (van het vliegwiel af dus). Je pedaal zal dan hoger aangrijpen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Klopt Jan en daar hebben we eerder discussie over gehad. Je bent gewend dat bij alles dat slijt, dat er dan meer ruime slag of ruimte komt. Bij de koppeling is dat andersom, naarmate de plaat dunner wordt, komt het pedaal omhoog en wordt de vrije slag minder.
En, zijn we er al uit gekomen?





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Nog niet, heeft ook geen haast. Ik hou jullie op de hoogte.
Okay, ik ben benieuwd naar wat het probleem is en de oplossing daarvoor. Ik zie het ook regelmatig op andere autoforums, iemand komt met een probleem en van vele kanten wordt hem goede raad geboden en men probeert samen zijn probleem op te lossen. En regelmatig houdt zo’n draadje dan gewoon op en zakt naar de krochten van zo’n forum. Dat vind ik jammer.
Het kan ook heel anders: op een forum van een ander merk komt iemand met een echt vervelend probleem. De auto wil maar niet goed lopen, presteert lang niet voldoende en de garage waar hij komt doet zijn best, maar het probleem is nog steeds maar niet opgelost, ondanks de hoge kosten die hij al heeft gemaakt. Er is zelfs een nieuwe ecu in gezet zonder resultaat.
Al in de eerste tien reacties post een specialist op het merk, die wij ‘de dokter’ noemen, dat het probleem zit in de inlaat, een lekke pakking, slang of iets dergelijks. Na een aantal pagina’s discussie, welke nog steeds niet tot een oplossing heeft geleid is de man ongeveer ten einde raad.
Waarop de dokter hem aanbiedt om het probleem gratis voor hem op te lossen, omdat hij het als een uitdaging ziet. Hij wil alleen een bos bloemen voor zijn vrouw en belooft het probleem op te lossen.
En zo gaat de man met zijn auto naar die specialist en daar blijkt dat hij al vanaf het begin gelijk had. Meerdere lekken in het inlaattraject en dat is bij deze auto behoorlijk ingewikkeld.
Het wordt gerepareerd en de auto loopt weer als een nieuwe. De eigenaar koopt een enorme bos bloemen en de dokter heeft er gegarandeerd weer een zeer tevreden klant bij en waarschijnlijk door dit verhaal nog wel een aantal nieuwe klanten.
Als je zo’n draadje volgt op een forum, dan kan je heel erg blij worden en hetzelfde gebeurt op de meeste autoforums. De relevante kennis is enorm en de bereidheid om elkaar daarmee te helpen is zeer groot. Op dit forum wil ik speciaal iemand als waterman noemen en bedanken voor wat hij allemaal voor anderen betekent, ook voor de auteur van dit stukje proza. Ik sta regelmatig verbaasd over wat hij allemaal weet van de vele types van dit aparte merk en zijn bereidheid om anderen daarmee gratis te helpen.
Zullen we hem ook maar ‘de dokter’gaan noemen?














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dokter… Ik vind uberbeun wel genoeg. En het is fora. Niet forums…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb niet zo veel met dokters. Ik ben gewoon een beun met een leuke kantoorbaan en wat vrije tijd. Maar evengoed bedankt voor je complimenten Han!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
bogaard77 schreef:Dokter… Ik vind uberbeun wel genoeg. En het is fora. Niet forums…
Je bent een beetje eigenwijs, fora is goed en forums ook, net als data en datums, musea en museums.
@ Yuri: het is gemeend en geen geslijm. Er zitten veel meer prima mensen hier die ik zeker niet tekort wil doen, maar jij valt op in positieve zin en dat mag best wel eens worden genoemd.
Han S schreef:Er zitten veel meer prima mensen hier die ik zeker niet tekort wil doen, maar jij valt op in positieve zin en dat mag best wel eens worden genoemd.
Mee eens.
Eén van die andere mensen was La Léo.
Zij kende zo’n beetje elk schroefje van de CX.
Helaas hebben we al heel lang niets meer van haar gehoord…
Maar ik geloof dat we een beetje off topic raken…












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
La Leo heeft zelf besloten dat ze hier niet meer wil komen”.....
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zo is dat. Han, ik ben het volledig met je eens dat het heel vervelend is als vragen zonder antwoord “uitdoven” en dat is ook niet mijn gewoonte (dat kun je ook zien in mijn CX topic).
Ik heb net met waterman gesproken (ben het ook eens met je lovende woorden) en zeer waarschijnlijk valt het mee en kan de motor gewoon wat naar achteren geschoven worden over de motorsteunen. En is de koppeling juist fris in plaats van versleten. Binnenkort gaan we er even samen naar kijken om dit te bevestigen en ik zal zeker het resultaat hier posten. Intussen staat de dame lekker droog te wachten op beter weer.