Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Ik ben erg gehecht aan mijn XM 2.0 8v automaat, al vele plezierige kms op LPG, nu helaas koppakking lek.
Ik denk erover het blok te vervangen voor een 2.0 16v.
Iemand hier ervaring mee, is het zo over te zetten of kom ik heel wat tegen tegen t.a.v bijvoorbeeld aandrijfassen, compu, plaats steunen etc etc..? Het is toch serie 1 en 2 mixen…
Do of don’t???
Dick.
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Als je verder dik tevreden bent over je Xm zou ik inderdaad ook gewoon de koppakking vervangen. Wellicht direct klepseals e.d. meenemen zodat je er weer ff tegen kan
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Heb ik ook aan gedacht maar ik heb ooit in een XM 2.0 16v gereden en deze was wat pittiger (minder lui) en deze schijnt robuuster dan de 8V, voor LPi zou hij ook meer geschikt zijn. Daarom ook de vraagstelling om deze overweging te maken.
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Je automaat lui?...... dan hangt van je rechtervoet af…...gewoon repareren…..je weet wat je hebt…..
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vind er wél wat voor te zeggen. De 16v is een modernere motor, meer vermogen, iets zuiniger en zeker vlotter. Het past gewoon in een serie 1 xm. Maar, computer- en bedradingstechnisch is het wél een hele uitdaging.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maar de 16v heeft wel eens last van een tikkende klepstoter. Ook ging bij de mijne, altijd dealer onderhouden, bij 113.000 de D-riem kapot. Daar werd ik niet vrolijk van….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Wat mij afschrikt is inderdaad het computer-technische gedeelte daar kan ik geen goed beeld van krijgen, misschien beter een swap naar een 2.0 Turbo CT? Deze zaten ook in serie 1 en zijn goed snel en iets zuiniger, weer de vraag hoe loopt dit op LPi??? Mijn 2.0 8v loopt er uitstekend op.
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een turbo ct is écht niet zuiniger dan een 2.0i 8v of een 16v, hij zal eerder meer verbruiken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het voordeel van de TCT motor is dat deze makkelijker in onderhoud is, en er genoeg onderdelen te vinden zijn..
Peter
Noot: Mijn TCT is niet echt zuinig….....hangt ook een beetje van je rechtervoet af…....
Peter
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
2cvtje schreef:Het voordeel van de TCT motor is dat deze makkelijker in onderhoud is, en er genoeg onderdelen te vinden zijn..
Peter
Makkelijker dan wat? Een 16v?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Die Turbo heb ik bij een vorig exemplaar al een keer gehad….bedankt dat je me helpt herinneren…..jullie hebben gelijk….....
Peter
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Tot in hoeverre is de 2.0 i 8V geschikt voor LPG eigenlijk??
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
De 8-klepper heeft geen zelfstellende klepstoters zoals de 16-klepper. Dus zul je, als je op LPG rijdt ongeveer elke 20.000 km de klepspeling moeten meten. En zo nodig aanpassen door het plaatsen van stelplaatjes. Daarvoor moet de nokkenas er uit en dus de distributieriem er af.
Dat is best veel werk, dus praktisch is het niet.
Wim,
Disciplus Simplex