Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
wimb schreef:De 8-klepper heeft geen zelfstellende klepstoters zoals de 16-klepper. Dus zul je, als je op LPG rijdt ongeveer elke 20.000 km de klepspeling moeten meten. En zo nodig aanpassen door het plaatsen van stelplaatjes. Daarvoor moet de nokkenas er uit en dus de distributieriem er af.
Dat is best veel werk, dus praktisch is het niet.
Dat kan dus de oorzaak zijn van de problemen die ik nu heb…
Een 2.0 16v is dan de moeite dus…
Thnx.
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Waarom koop je niet gewoon een 2.0 16V automaat type II?
Qua kosten zal het de reparatie nauwelijks ontlopen.
En het scheelt heel wat gezeur, want de grootste verschillen tussen Type I en II zitten in de elektra en de elektronica.
Bijvoorbeeld http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=238216278&asrc=st
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
De electronica passend en werkend maken is een ramp. Ik zou hier echt niet aan beginnen.
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Als je:
-Alle electrische schema’s van beide auto’s hebt.
- Een complete 16V motor met kabelboom en computer hebt.
- Je ook weet wat de mechanische verschillen zijn ( zelfde automaat ? AL4 of 4HP18 ? ??) , uitlaat, etc.
- Je in staat bent de schema’s te begrijpen zodat je weet hoe je de electrische zaken kunt aansluiten.
- Een aardige berg tijd om de puzzel in elkaar te zetten.
Dan: Heb je een leuk project en een hele uitdaging om het te laten werken.
Helaas is bij de XM de tijd al voorbij dat je je alleen om de mechaniek zorgen hoefde te maken als je een andere motor wilde plaatsen.
In vergangen tijden waren motor losse elementen die je bijna willekeurig in een auto kon plaatsen, ( een DS bijvoorbeeld) en tegenwoordig kan je met al die digital bussen vrijwel niets veranderen zonder hulp van de fabrikant.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
JA, dat zet allemaal tot denken, dus toch maar ieder jaar kleppen speling meten voorlopig..thnx!
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Dick Kampen schreef:JA, dat zet allemaal tot denken, dus toch maar ieder jaar kleppen speling meten voorlopig..thnx!
Mwah , niet echt nodig hoor elk jaar , beetje overdreven.
Ik rijdt al 16 jaar XM en heb het nog nooit gedaan , ook niet bij mijn BX 10 jaar.Erg hè?
Zelfs bij mijn koppakkingwissel was het niet nodig , was nog goed volgens mijn garagist na 14 jaar.
Ik zou het om de paar jaar eens checken, als `ie wat minder goed gaat lopen of zuipen of roken , wat ìe niet gaat doen.
Maar ja , ik rij niet op LPG maar op benzine .
Wellicht moet het op gas wel wat regelmatiger gebeuren.
XM TCT Ambiance`94