Bonjour,
Ik rijdt nu driekwart jaar rond in een Multispace uit 2002 wat ik op zich een prima auto vind. De wegligging vindt ik alleen bedroevend en vraag me af of er meerdere zijn die dit probleem herkennen.
Ik woon aan de voet van de bergen (heel veel bochten dus) en de Berlingo helt zo erg over in de bochten….. Achter heb ik de dempers al vervangen voor gasgeveerde maar zonder resultaat. Kunnen die torsiestangen wellicht een beetje moe zijn? Heb laatst ook al de ADAL’s vervangen en kon niks geks aan de stangen vinden.
Van het najaar een beetje wezen spelen met de bandenmaat. Er toen 15” velgen onder gezet met 185/65 banden wat een duidelijke verbetering was. Alleen hebben de wielkasten te weinig speling tussen band wang en plastic dus in de bochten wou het nog wel eens licht aanlopen. Nu met winterbanden weer terug naar de originele 175/70/14 en breek alle bochten weer uit.
Merci,
Michiel
2002 Multispace 2.0Hdi
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Het probleem van een slechte wegligging herken ik geheel niet bij mijn Multispace 2.0 HDi uit 2002.
Bij het rijden in de bergen ( Alpen, Noorwegen ) geniet ik er extra van om lekker door te knorren.
Zowel licht als zwaar beladen geeft dit geen problemen.
Meestal licht beladen, geen trekhaak, km-stand nu 300.000.
Schokbrekers zijn nog de originele, banden heb ik standaard op 2.5 atm.
Hoeveel heeft je auto gelopen ? Als ik zo lees van je wegliggingsproblemen vraag ik mij ook af er niet meer aan de hand is, het is geen standaard probleem van een Berlingo.
Succes en sterkte met het onderzoek !
Ik vraag me af of je niet veelte hard door de bocht wil?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Uitbreken met een Berlingo? Dat is mij op ruim een half miljoen kilometer nog niet gelukt… Natuurlijk is een Berlingo hoog en helt ie wel wat in de bochten, maar zo’n jammerlijke wegligging als hier beschreven wordt herken ik toch echt niet. Op mijn eerste en huidige (he, dat is dezelfde auto) Berlingo 1.9D rijd ik met de originele 165-70-14 banden, op mijn tweede had ik 186-65-15. In beide gevallen gaat het wel om de grijs kentekenversie met versterkte banden. Overigens heb ik met de eerste ook nog op winterbanden gereden zonder bedrijfswagenspecificaties en ook daarmee geen vuiltje aan de lucht.
Mmmm, gelukkig voor jullie herkent niemand dit…
Veel te hard door de bocht valt wel mee, ik ga wel graag hard door de bochten ja. Het eerste waar je bij uitbreken aan denkt zijn de banden, zit nu Fulda op, toch niet zo’n verkeerd merk dacht ik.
Ter vergelijking, ik heb ook een Megane uit 2003 en dat ding ligt als een blok op de weg. Maakt niet uit hoe hard je ‘m de bocht in stuurt. Natuurlijk kan je ze niet 100% met elkaar vergelijken maar er zit een wereld van verschil tussen qua wegligging.
2002 Multispace 2.0Hdi
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Er zit ook een wereld van verschil tussen het concept van beide auto’s…
zou stuggere vering helpen?
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ja, om het comfort om zeep te helpen wel. Een Berlingo 1/2 wordt nooit een bochtenridder. Daar is hij ook niet voor bedoeld, het is een bestelauto, dus praktisch laadvermogen en comfort is verkozen boven wegligging.
Overigens rijdt de Berlingo 3 dan weer best strak, maar da’s een heel ander model.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Na 4 Berlingo’s type 1 en 2 met dik 400000km alles samen herken ik het ook niet.
Wat wel zeker is, de Agilis is de enige echte band voor de Berlingo, zelfs een energy saver ook van Michelin is bagger onder de Berlingo.
Ik vermoed verder dat je de zware vering hebt steken en licht geladen?
Dat werkt ook niet, Berlingo heeft graag gewicht achterin, scheelt hem ook nog in verbruik.
Zelf heb ik een redelijke voet, menig VW’s achter gelaten in de bochten. (wel op het gas houden)
En hij gaat inderdaad wel hangen maar uitbreken niet.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het is een Multispace Paso, geen camionette, van die zware vering zal dus wel geen sprake zijn. De Michelin Agilis hoort ook niet op de personenwagenversie, dus dat zou het ook niet mogen zijn. Dat de 185-65-15 aan loopt in de wielkasten is trouwens ook vreemd, want deze bandenmaat werd standaard geleverd op de personenautoversies met de zwaardere benzine- en dieselmotoriseringen. Ik had deze op mijn HDi en die raakten nooit. Misschien niet de juiste ET-waarde op de velgen?
Agilis op mijn cinqspace was anders het beste wat me kon overkomen.
Zware vering misschien niet dan maar licht beladen eens te meer dan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ja die ET waarde van de velgen kwam ik niet helemaal uit. Er zitten nu ET24 velgen op die volgens de ene site origineel zijn en volgens de andere site moet er ET16 op, rara welke is het nu?
In ieder geval zou dat het wel of niet aanlopen verklaren.
Wat betreft beladen, onbeladen het gaat idd om een multispace en me dunkt, met een 2.0 liter dieselblok zou je toch voldoende druk op je voorbanden krijgen…..
Ik zal wel te sportief voor deze auto (of bandenmaat) rijden denk ik.
Ps, anders gesteld, hebben jullie er dan geen last van dat de buitenkanten van het wegprofiel eerder wegslijten dan het middenvlak?
2002 Multispace 2.0Hdi
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Ik denk dat je nu het juiste probleem te pakken hebt.
Als je buitenkanten van de banden sneller slijten dan de binnenkant dan rij je altijd op te zachte banden!!
Dat verklaart ook meteen je wegligging!
Banden op juiste spanning brengen en houden.
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Nope, het is alleen de buitenkant en niet de binnenkant en heb ondertussen veel met de druk gespeeld. Zit nu 2.5 bar in, zelfs aan de hoge kant dus.
2002 Multispace 2.0Hdi
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Doet hij dat op alle vier de wielen?
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Nee, alleen voor. Bij twee verschillende sets banden. De uitlijning is perfect, heb ‘t in september nog laten controlleren.
2002 Multispace 2.0Hdi