Een vriend zijn Berlingo is afgekeurd omdat er veel weggeroest was op de volgende plaatsen (dit zijn foto’s van mijn berlingo, dus hier is ‘t nog knap)
Dit was niet de enige reden waarop hij afgekeurd is, maar als dit door wat nieuw plaatwerk vervangen word en weer netjes gelast is, dan kan dit toch niet voor afkeur zorgen?
Het enige wat dus weggeroest is, zijn de dunne stukken plaatwerk, de balken zijn niet gerot.
Kan ik hiet gewoon nieuw plaatwerk inlassen, of mag je op/aan die balken niet lassen?
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Jawel, mag gewoon gerepareerd worden. Daarnaast zijn het geen dragende delen, dus moet er wel heel erg veel weg geroest zijn voordat het afkeur is. Even een kleine formule voor wat betreft beoordeling roest schade: Roestschade wordt in gradaties beoordeeld in respectievelijk 2E 4E 6E en 8E. Wat die E betekend weet ik niet precies, maar het gaat las volgt. Je meet de roestschade op (in dit geval het weg geroeste materiaal (gat, dus geen oppervlakte roest) en deelt dit door de totale grootte van het onderdeel en vermenigvuldig dit door de E waarde die daarvoor staat. De uitkomst mag niet groter zijn dan 2(E).
Dus bijvcoorbeeld Roestschade is 5 cm lang, de totale lengte is 20 cm en de gradatie is 4E.
5:20=0,25x4=1E = Goed voor APK
Waarschijnlijk staat voor de bovenstaande plekken 2E, dus mag het betreffende plaatwerk bijna helemaal weg zijn.
De gradaties staan per onderdeel vermeld in de APK regelgeving. Maar mijn inziens is dit geen afkeur.
Thanks voor je reactie. Ik heb inmiddels kontakt gehad met de keurmeester, en mijn vermoeden klopte dus. Het was een combinatie van punten de afkeur volgde. Deze plekken zijn niet de hoofdreden van afkeur, maar wel een onderdeel.
1e week van het nieuwe jaar ga ik het oplossen en zorgen voor een nieuwe apk.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Het kan mijn inziens ook geen onderdeel van afkeur zijn. Dat er andere punten afkeur waren waardoor de auto niet door de APK kwam kan kloppen, maar deze roestschade zoals jij het omschrijft kan geen afkeurpunt zijn. Hoogstens een persoonlijk advies van de keurmeester zelf. Let er wel op dat het onderdeel op de juiste manier gelast wordt. Zorg dat je over de gehele omtrek verdeeld minstens 75% af last met streepjes.
Succes met de klus!
Totaal aantal Berichten: 43267
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jay-Jay… schreef:Het kan mijn inziens ook geen onderdeel van afkeur zijn. Dat er andere punten afkeur waren waardoor de auto niet door de APK kwam kan kloppen, maar deze roestschade zoals jij het omschrijft kan geen afkeurpunt zijn.
Helemaal mee eens!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik zie dat de accu daar ook in de buurt zit, misschien was de bevestiging daarvan ook aangetast?
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Die zit bij mijn weten hoger, en de accubak is overigens bevestigd aan de chassisbalk zelf.
Komende week krijg ik de auto hier, dan kan ik het ff beter laten zien.
De Berlingo is nu goed door de Apk keuring gegaan. Allemaal weer bij.
Vraagje, waar bestellen jullie over het algemeen de onderdelen?
Veel webshops hier in NL zijn nogal laks, en vooral traag is mijn ervaring. Wanneer ik onderdelen voor mijn USA auto’s bestel in de VS, dan weet ik exact wanneer ik mn goederen binnen krijg, en bijna altijd binnen 4 werkdagen na bestelling. Dat redden de meeste webshops hier in NL bij lange na niet. Als ik dan een mail stuur of bel, dan word ik afgewimpeld met vage excusus.
Totaal aantal Berichten: 43267
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik koop alles gewoon bij de Brezan of andere automaterialenzaak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Idem. Ik heb 2x iets besteld bij Mister auto.nl maar dat werkt niet voor mij. Ten eerste duurt het langer voordat je je spullen hebt. En ten 2e duurt het nog langer als er iets niet blijkt te kloppen. Het prijsverschil weegt niet op tegen de service van een goede automaterialen zaak is mijn bescheiden mening.
Ja daar begin ik je gelijk in te geven. Ik heb zéér goede ervaringen met de Brezan (Den Helder) en ze kennen mij daar ook bij naam en toenaam hahaha!. Maar het prijsverschil is vaak wel heel erg groot. Distributieset bij Brezan €275 ongeveer, en bij de webshops plusminus €100 goedkoper. En de rest van de onderdelen schelen toch ook behoorlijk. Ik zorg wel altijd dat het onderdelen van goede merken zijn.
Plus het voordeel dat ik ‘s avonds de onderdelen kan bestellen, en er geen 50km voor hoef te rijden.
Maar ik begin er wel naar te neigen om toch maar weer naar de Brezan te gaan.