Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Niet helemaal.gelijk na de bol steekt een deel van de cylinder nog uit. Daar zit een grote borgpin/veer en de LHM leiding ingeschroeft. Zou niet weten waarom de bol in de weg zit. Hoe maak je de cylinder los aan de achterkant?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De cylinder zet kracht tegen het huis en kan dus niet naar achteren.
Die veer borgt de cylinder in zn huis. De cylinder moet er naar voren uit.
Kan een hulpje de cylinder vasthouden met een grote tang terwijl jij de bol loshakt?
Wat soms ook helpt is met een botte beitel dwars op de cylinder slaan vlak bij de rand.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
ik ga na de kerst nog wel eens kijken, misschien mn grote vriend de slijptol er maar bij pakken.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
De bollen nog maar even de bollen gelaten en vandaag alle andere kleine zaken aangepakt aan de rode diesel.
Deursloten en deurhendel rechts vervangen, achterlicht gerepareerd , paneel in achterklep gekit , dashboardlampjes vervangen en delen van dashboard vervangen. lichtje klok gemaakt, spijkerbanden met Odins blauwe gewisseld. Open dak afgesteld. Dop in achterwiel kast dichtgekit, spiegelsteun op voorruit gekit. Ook accuklemmen moeten repareren etc etc. totaal 6 uur lekker wezen klussen.
Op het lijstje staan dus nog de bollen achter, er zit veel te veel LHM in het systeem,mag denk ik wel 2 liter uit. Ook de afstandsbediening van de CV werkt nog niet. En het klepje van de radio moet er nog in.
Na vervangen van de dashbord lampjes heb ik 2 eigenaardigheden;helemaal links boven in het dashboard was een leeg plekje , ik heb daar een lampje in gezet met als resultaat een continu brandend rood lampje wat een soort warme worst weergeeft. geen idee waar die voor is. Ook het lampje van het voorgloeien van de diesel gaat na het voorgloeien nu niet meer uit maar gaat zachtjes branden. kan ermee leven en Odin ook wel.
Tevens gemerkt dat rechtsvoor de rubbers van de onderste draagarm versleten zijn. Er zit wat ruimte op het wiel.
Ook blijft de achterklep nu het rond nul is niet meer openstaan. Dus de veren van de sloper nog maar even overzetten. Die doen het nog wel.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
vandaag Odins blauwe Xantia weggegeven aan een vriend, wordt ie tenminste niet gesloopt.
2 jaar geleden stonden er in Noorwegen nog gemiddeld zon 30 xantias te koop , nu is dat teruggelopen naar slechts een handvol in het hele land, soms niet meer dan 3…. Het bestand gaat dus hard achteruit.
ik ga vanavond een tool maken om bollen te kunnen demonteren. Eerste poging was te glad en kreeg geen goed grip op de bollen.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Stukje fiets(binnen)band er tussen houden.
Stuk van oude vijl er tussen doen. Ik had een klemband gemaakt met een stuk ijzer eraan van ongeveer 1,5 meter en met de druk er op een kwart slag los gedraaid dat werkte bij mij succes.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
gaan we proberen.
zowel bij Odins rode break als bij mijn eigen break heb ik een probleem met de achterdeur open houders.
Ze houden de achterdeur dus niet open. Best wel irritant als je niet helemaal horizontaal geparkeerd staat. Dat gebeurd in dit bobbelihe landje nogal eens.
Wat is daar aan te doen ?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik heb de veerbollen altijd prima los gekregen met gewoon een hamer en beitel.. Eerst met een ijzerzaag een gleufje zagen in de bol waar de beitel in klem gezet wordt dat die niet weg schiet/glijdt, een paar rammen en dan kwam die wel. Streepje met stift op de bol en cilinder zodat je kan zien dat die een paar centimeter los is gekomen.
Achterbollen eerst in de hoogste stand op druk een paar rammen geven, dan drukloos maken en dan draai je ze er met de hand zo vanaf.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dit is de ultieme bollentang. In het vierkante gat past het doppendoos spul.
Er is geen plek waar je niet bij kunt.
Kocht hem enkele jaren geleden bij Chyparse voor weinig.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
mn Xantia moet voor de APK in februari. Zou geen probleem moeten zijn, alles werkt. Behalve de 2 lampjes in het dashboard van de knipperlichten. Stopten er beide vorige week ineens mee tegelijkertijd. Dit een paar dagen nadat ik een lampje van het dashboard vervangen had.
Knipperlichten op de auto en alarmlichten doen het gewoon. Relais gewisseld maar geen resultaat.
alle zekeringen nagekeken maar die zijn in orde.
Voordat ik nu weer het dashbord eruit schroef om de lampjes te checken/vervangen, iemand een idee of een tip?
trouwens iemand een kabeltje over van de stuurbediening radio? die sneuvelde bij de laatste demontage. Ik bedoel het kabeltje van het stuur naar het dashboard.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
mn Xantia moet voor de APK in februari. Zou geen probleem moeten zijn, alles werkt. Behalve de 2 lampjes in het dashboard van de knipperlichten. Stopten er beide vorige week ineens mee tegelijkertijd. Dit een paar dagen nadat ik een lampje van het dashboard vervangen had.
Knipperlichten op de auto en alarmlichten doen het gewoon. Relais gewisseld maar geen resultaat.
alle zekeringen nagekeken maar die zijn in orde.
Voordat ik nu weer het dashbord eruit schroef om de lampjes te checken/vervangen, iemand een idee of een tip?
trouwens iemand een kabeltje over van de stuurbediening radio? die sneuvelde bij de laatste demontage. Ik bedoel het kabeltje van het stuur naar het dashboard.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Een goed geplaatste klap op het dashboard zou misschien helpen
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Even off topic.
Vandaag aangekomen in Rovaniemi , Finland. Even een weekje actief maar zonder ski:s.
Voortbewegen met honden en sneeuwscooters. Vandaag 2 Xantia’s gezien. Das al meer dan thuis in een maand.
Succes met je dashboardlampjes .
Vergeet niet op bezoek te gaan bij Ari Sitronen (van de Raid Arctique)
En veel plezier in de sneeuw.
Adri