Hallo
Ik ben sinds vrijdag trotse bezitter van een Citroën AX.
Hij rijdt echt als een zonnetje, alleen op het moment dat ik de aanjager aanzet (koud of warm) komt hier een raar en irritant geluid uit. Bij stand 1 is het minder erg en stand 4 het ergst. Soms is het even weg of bijna weg maar dan komt het in een bocht weer terug. Heb het even opgenomen en op youtube gezet, hoop dat dat het wat duidelijker maakt. http://www.youtube.com/watch?v=jpQP92qSoFo&feature=youtu.be Kent iemand dit probleem? Alvast bedankt!
Hoor geen geluid op YouTube.
Heb je de paravan bak al uitgekuisd?
Heel onduidelijk geluid, meer het geluid van een radio tussen 2 frequentie’s, zit toch geen standverwarming in? meer maak ik er niet van.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik kan van het geluid op youtube ook niet veel maken. Is het geluid binnen harder dan buiten?
Als het een hoog snerpend geluid is dat uit de ventilator komt dan is waarschijnlijk het lagertje versleten.
Even een andere ventilator op de sloop halen en die er in zetten is het makkelijkst en goedkoopst. Let op als je een ventilator op de sloop haalt: er zit verschil zit tussen de ventilator voor een ax met de extra grote zijroosters in het dashboard en een ax zonder.
Verder is het heel makkelijk uit te wisselen: dashboardkastje er uit. Twee boutjes los en de stekker eruit. Dan kun je hem er uit halen.
Bedankt voor de reacties! Ja op de opname vind ik het zelf ook niet erg goed te horen. Het is wel een snerpend geluid maar omdat het soms bijna helemaal weg is maar in een scherpe bocht terugkomt betwijfel ik of er een lager versleten is. Zal het in ieder geval eens allemaal open maken kijken of ik wat tegenkom. Kan dat gewoon door alle schroeven bij de bijrijderskant van het dashboard te demonteren? Als ik daar alles zit zou het zo wel te achterhalen moeten zijn.
Lennart,
Als je het dashboardkastje eruithaalt zie je daarachter de ventilator zitten, en je kunt hem via het gat van het kastje eruit halen. Het dashboardkastje zit met een aantal schroeven vast, gewoon even kijken hoe het zit, is niet erg ingewikkeld. Als het kastje er uit is kun je goed horen of het geluid uit de ventilator komt. Als dat het geval is kun je het ding nog uit elkaar proberen te halen, maar dat gaat lastig en waarschijnlijk schiet je er niet veel mee op. Als het inderdaad het lagertje is moet je de hele ventilator vervangen. Het lagertje is een bronzen busje dat na verloop van tijd uitgesleten raakt waardoor er teveel speling op komt. Ik heb dit ook een keer gehad, en dat begon ook af en toe, en na een bocht was het weer over, maar het werd wel steeds vaker.
Succes!
cotr schreef:Lennart,
Als je het dashboardkastje eruithaalt zie je daarachter de ventilator zitten, en je kunt hem via het gat van het kastje eruit halen. Het dashboardkastje zit met een aantal schroeven vast, gewoon even kijken hoe het zit, is niet erg ingewikkeld. Als het kastje er uit is kun je goed horen of het geluid uit de ventilator komt. Als dat het geval is kun je het ding nog uit elkaar proberen te halen, maar dat gaat lastig en waarschijnlijk schiet je er niet veel mee op. Als het inderdaad het lagertje is moet je de hele ventilator vervangen. Het lagertje is een bronzen busje dat na verloop van tijd uitgesleten raakt waardoor er teveel speling op komt. Ik heb dit ook een keer gehad, en dat begon ook af en toe, en na een bocht was het weer over, maar het werd wel steeds vaker.
Succes!
Hartstikke bedankt voor de goede uitleg! Gisteren had ik even de tijd en heb ik het kastje eraf gehad. Ook zonder het koppelstuk dat ervoor zorgt dat de lucht van de ventilator naar alle roostertjes gaat maakt hij het geluid. Het komt ook echt uit de ventilator. Als ik mijn hand tegen het gat hou van de ventilator waar de lucht uit komt en daarna in een keer weghaal (drukverschil, ventilator gaat dan even sneller draaien) maakt hij ook weer het geluid ook al staat de aanjager op stand 1. Zal nog even een nieuw filmpje uploaden waar je het geluid beter hoort. Lijkt er dus op dat het toch dat lagertje is en ik heel de ventilator moet vervangen. Is dit lastig te doen? En hoe duur zou het ongeveer zijn?
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je het dashboardkastje er al uit hebt, is het meeste eigenlijk al gedaan.
Nog 2 of 3 boutjes meer en de ventilator is ook los.
Even op de sloop een andere scoren.
Let op, er zijn twee uitvoeringen, klein en groot.
De grote wordt gebruikt in luxere uitvoeringen met ook uitblaasopeningen aan weerszijden van het dashboard.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Als je het dashboardkastje er al uit hebt, is het meeste eigenlijk al gedaan.
Nog 2 of 3 boutjes meer en de ventilator is ook los.Even op de sloop een andere scoren.
Let op, er zijn twee uitvoeringen, klein en groot.
De grote wordt gebruikt in luxere uitvoeringen met ook uitblaasopeningen aan weerszijden van het dashboard.
Inderdaad! Toen ik een middagje de tijd had ben ik ervoor gaan zitten en het is me gelukt de ventilator los te krijgen. Het was even een gepriegel maar met een doppenset en ratel was het wel mogelijk. Het viel me op dat de ventilator zwaar draaide. Er zit echter geen voelbare speling op het lager. Ik heb wat wd40 op de plek van de as gespoten en hij draaide een stuk soepeler en maakte geen herrie meer.
Na een week kwam het toch weer terug en werd het steeds erger, nu is het opnieuw een verschrikkelijk geluid. Ik zou natuurlijk naar de sloop kunnen gaan maar ik ben bang dat dat onderdeel niet beter is.
Zou het mogelijk zijn de ventilator zelf uit elkaar te halen en gericht het lagertje te smeren? Anders denk ik dat het toch een ritje sloop wordt..
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is zeker te doen, deels zit het met popnagels vast.
Losboren en bij hermontage weer aanbrengen of vervangen door boutjes.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986