Dag allemaal,
Ik rijd nu ca. 1 maand een C6 en ben daar zeer tevreden over; vast herkenbaar. Echter wat mij wel bezig houdt is een soort “hik” in de versnellingsbak. Deze doet zich alleen voor om en nabij de 1900 toeren. Het lijkt erop alsof de bak dan zoekt naar de juiste versnelling. Alleen bij vlot door accelereren merk ik de “hik” niet.
Afgelopen week op wintersport geweest in het wat koudere Oostenrijk en had daarbij het gevoel dat het toen iets minder aanwezig was. Iemand herkenning of, beter nog, een oplossing?
En nog fijne feestdagen….
gr.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
goedemiddag,
lees ff het draadje “c6 automaatolie spoelen bij johan oldenhage”!
dit is helaas een veel voorkomend probleem en zit waarschijnlijk in de automaat.
gr giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Yep, dank voor je suggestie. Ik ben er echter al geweest en prima geholpen (bak stiller + vloeiender). Het hik-probleem was daarvoor ook al aanwezig en dus niet verholpen met een bak-spoeling en software update….Waar kan het dan wel inzitten??
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Hier krijgt een normaal mens ook echt de hik van…....................
Peter
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dan vrees ik toch voor het brein.
Die Aisin breinen blijken (nog) niet repareerbaar, dus vervangen is de enige optie.
Dat kan met de bak in de auto.
Prijskaartje rond € 2.000,-.
Even slikken, maar dan heb je ook wat.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013
ondertussen komen we rond de 1400 euro uit.
Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Je hebt het over een hik bij 1900 toeren. Is dat bij 1900 toeren in elke versnelling?
Ik heb zelf ook een hik in de bak van mijn C6, maar dan specifiek bij de overgang van de 2e naar de 3e versnelling. Dat is een hik die uit de bak (of het brein) komt.
Maar een hik bij een bepaald toerental, daarbij vraag ik het mij af… Hoe zeker ben je ervan dat het in de versnellingsbak zit?
Heb je al naar andere mogelijkheden gekeken?
Allereerst natuurlijk allemaal de beste wensen voor 2014 met vele zweefkm’s.
Naar mijn idee is het bij elke versnelling (lees: snelheid), maar altijd rond de 1900 toeren dus. Dat ik de versnellingsbak noem komt omdat het als een schok door de hele auto voelt en het toerental dan op dat zelfde moment even heen en weer jojo’t. Alsof de bak even zoekt naar de juiste versnelling. Het is voor dit moment mijn eigen diagnose bij gebrek aan beter. Zeker weten doe ik dus niet.
gr.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Garage Johan Oldenhage (Adverteerder) schreef:ondertussen komen we rond de 1400 euro uit.
Hulde! Dat geeft de burger moed (hoewel ik nog niet aan de beurt ben).
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik weet niet wanneer de lockup van de koppelomvormer in komt bij rustig rijden, maar als dat niet lekker gaat voel je dat ook.
Als je stevig optrekt gebeurt het dan ook?
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Ik zou eens met de hand schakelen om te zien of het het de vesnellingsovergangen zijn.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Laat een C6 expert (bij garages Johan Oldenhage of Gert de Jong) eens met de auto rijden.
furriegurrie schreef:Ik weet niet wanneer de lockup van de koppelomvormer in komt bij rustig rijden, maar als dat niet lekker gaat voel je dat ook.
Als je stevig optrekt gebeurt het dan ook?
Werkt de lockup bij een C6 in elke versnelling? Dan zou je een punt kunnen hebben.
In de openingspost schrijft TS dat hij bij stevig accelereren geen hik voelt.
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013
lock up lijkt mij zeer onwaarschijnlijk bij deze bak.
Denk zelf aan een klep in het inlaatsysteem. Deze gaan wel eens vastzitten door koolaanslag.
De klep zit in de V bij de rechtermotorophanging. Er komen twee RVS pijpjes op binnen..
Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website
furriegurrie schreef:Ik weet niet wanneer de lockup van de koppelomvormer in komt bij rustig rijden, maar als dat niet lekker gaat voel je dat ook.
Als je stevig optrekt gebeurt het dan ook?
Als ik stevig optrek dan gebeurt het niet !!! Komen we dan zo wat dichter bij een mogelijke oplossing??
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Garage Johan Oldenhage (Adverteerder) schreef:lock up lijkt mij zeer onwaarschijnlijk bij deze bak.
Denk zelf aan een klep in het inlaatsysteem. Deze gaan wel eens vastzitten door koolaanslag.
De klep zit in de V bij de rechtermotorophanging. Er komen twee RVS pijpjes op binnen..
Dat klinkt interessant, wel bijzonder dat dat dan enkel zo rond de 1900 toeren optreedt…...?
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
andre.smulders schreef:Ik zou eens met de hand schakelen om te zien of het het de vesnellingsovergangen zijn.
Ik ondersteun deze suggestie als mogelijke determinatie van het probleem:
Ga manueel rijden en schakel zelf rond het toerental waarbij je normaal de schok voelt (1900 rpm).
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png