Na mij rot gezocht te hebben naar mijn oliefilter ben ik op een handige pagina uitgekomen. De motor op de afbeelding komt niet voor de 100% overeen. Maar 98% is voor veel mensen ook al voldoende.
http://www.djhweb.co.uk/partneroilfilter.php
Er is bij de berlingo vanaf 2009 géén aflaatopening voorzien in de bodemplaat. Maar na het losvijzen van de 5 boutjes en de 2 moertjes is ie er zo vanaf.
In de tekst staat ook te lezen dat het buisje op de filter ook mooi terug in het gat in de behuizing moet terechtkomen. Als je de filter eerst in de behuizing steekt en je het hele spel ineens (behuizing + filter) er terug wil opmonteren. Dan gaat eerst de schroefdraad raken.Je gaat hem er dus niet “eerst” in krijgen. Bij het vaster draaien gaat het buisje over een geleider schuiven totdat ie in het gat gaat. Je kunt de filter dus niet verkeerd steken zonder dat je bij het vast draaien gaat merken dat je het buisje naar de kl*ten draait.
Aangezien de ligplaats van de oliefilter nogal hoog is, kan je de filter ook wisselen “zonder” de olie af te laten. Maar vraag me niet waarom je dat zou doen…