Hee allen!
Ik heb eind vorig jaar een nieuwe Jumpy gekocht voor mijn bedrijf(zzp gekoeld koerier). Het wordt een L2H1 125FAP HDI, Blue Imperial etc etc… leuk spul dus
Gezien het feit dat ik nu al zo’n 50.000km per jaar rij, en dit alleen maar meer wordt, vroeg ik me af of het slim was om t busje te chiptunen, meer vermogen, hoewel dat niet zo interessant is voor mij, maar wel zuiniger, 1L per 100km… Dit kan me per jaar dus (500x1,40)€700,- schelen! Wel ben ik dan de garantie van de motor kwijt, maar dat neemt een chiptuningbedrijf over.
Is dit slim om te doen?
Daarnaast vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met speakers vervangen of subwoofer leggen in een Jumpy. Ik rij veel, en met mijn muzieksmaak(Hard Dance, Hardstyle etc) denk ik dat een sub wel leuk is. Ik denk zelf dat het een actieve moet zijn onder mijn 3 persoonsbank, want de gehele achterruimte is gesloten, geisoleerd en gekoeld.
Hopelijk kunnen jullie me helpen!
Groetjes,
Jopk
Jopk schreef:Wel ben ik dan de garantie van de motor kwijt, maar dat neemt een chiptuningbedrijf over.
Is dit slim om te doen?
tsja, dat blijft altijd de vraag natuurlijk, wat is wijsheid.
als alles heel blijft is het leuk, gaat ie stuk dan is het afwachten.
het leven is een keuze mien jong
He Jopk,
ik denk dat ik dezelfde auto/kleur heb gekocht.
Ik overweeg ook te chiptunen,
bij de vorige (2005) heb ik het niet aangedurfd terwijl die veel meer verbruikte dan de huidige ( 1 op 9.5 tegen 1 op 12 )
Op het punt van motor garantie (mits op papier) denk ik dat je misschien net zoveel kunt verwachten van de overgenomen garantie dan die van de Citroen.
En, wel toevallig, ik denk ook een sub te plaatsen, wil eerst experimenteren met een creative 2.1 sub gewoon van een pc (gewldig geluid), is 12 volt, vierkant, en past precies onder de bank.
Ik ben heel benieuwd naar wat je gaat doen met tunen.
groeten Norbert
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die “overgenomen” garantie stelt in 9 van de 10 gevallen geen moer voor. Meestal betreft het een zeer magere garantie, enkel op de cilinderkop en het draaiende gedeelte. Dus heel goed uitzoeken, want je zal niet de eerste zijn die een kapotte turbo van 1700 eurootjes uit eigen zak kan gaan betalen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bij nader inzien,
denk wel dat je met 50k+ pj veel risico loopt.
Ik had tot 80k de volgende defecten onder de motorkap,
brandstofpomp ( garantie/ duur! )
3e versnelling kraken (duur/ niet vervangen)
EGR klep (vervangen)
lekke oliekoeler ( niet vervangen)
balans vliegwiel ( duur, vervangen door een “normaal” vliegwiel maar dat is absoluut geen aanrader )
na 2 jaar is de garantie er af, we kunnen beter garantie bijkopen ipv tunen haha
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Ik heb een Jumpy met de 140 pk 320 nm motor dat is sterk genoeg, als je dat echt aanspreekt
trekt hij het stuur uit je handen.
Tuning helpt niet echt in het brandstof verbruik.
Het verbruik dat ligt echt aan je rechter voet, 1een op 11/12 is normaal en als je er voor gaat zitten
rij ik 1000 km op een tank.
Met de caravan er achter is het een ander verhaal, is hij beresterk en verbruikt hij meestal 1een op 8/9.
En ik heb een andere leeftijd en de Jumpy is van mij prive, dat zal ook meehelpen.
Neem de tijd voor je ritjes, laat je niet opjagen.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Visa GTI 115 schreef:
En ik heb een andere leeftijd en de Jumpy is van mij prive, dat zal ook meehelpen.
.
Bedoel je dat je geen grijs kenteken uitvoering hebt ?
Want dat is wat ook nl ook wel eens denk, motoren worden getest en de “B"keus gaat dan naar de bedrijfswagens. Dat ik zuinig wil rijden komt niet vaak voor bij bedrijfswagens merk ik.
Men kan elders teruglezen dat tunen juist bij rustig rijden een gunstiger verbruik geeft.
De uitstoot zal vast niet beter worden maar bij bijvoorbeeld van het vastzetten van de EGR klep voorkomt dat ook weer mogelijke reparaties.
Voors en tegens.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Het is gewoon een grijs kenteken uitvoering met alleen ruiten in de achterdeuren.
Nieuw gekocht sterkste motor 6 bak en alles er op en aan en dus de hoofdprijs betaald t.a.v. de BPM.
Prima auto is van eind 2009 en heeft inmiddels 135.000. vakantie km. gereden.
Alleen onlangs de EGR klep vernieuwd tijden de vakantie in Frankrijk.
Ervoor 2 Berlingo’s gehad en die reden echt niet veel zuiniger.
Wel moet ik bekennen dat ik er vrijwel altijd op de vakanties na leeg mee rij.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.