2 van de 26
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Bart zijn Citroën Xsara 1.6 16v Ligne Prestige, wat dingetjes…
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 15 januari 2014 11:44 PM
  [ # 16 ]

Gefeliciteerd!

Veel veilige en probleemloze kilometers toegewenst!

Profiel  
 
battle_short
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010

- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Gepost: 16 januari 2014 08:52 AM
  [ # 17 ]
Bart1989 schreef:

Het is voor elk wiel gewoon vloeistof aftappen tot er schone vloeistof uitloopt en dan de nippel dichtdraaien. En uiteindelijk zorgen dat er genoeg in het reservoir zit. Kan dit niet misgaan met i.v.m. de ABS?

Toch ga ik het laten doen, ben te bang dat ik het verpruts en het niet goed gaat.

Precies zoals je zegt, spul aansluiten, ventiel open draaien en wachten. Zolang er vloeistof in het reservoir zit kan er weinig fout gaan.
Je wilt geen lucht in je ABS actuator, dat is het hele probleem en blijkbaar is er een reeele kans op lucht als je de rempedaal methode gebruikt.
Het laten doen is natuurlijk het meest ‘veilig’ om te doen en voorkomt dat je een uur voor onder de auto ligt. Heb er eens voor geinformeerd bij mijn citroen dealer en die gaf aan dat het 60 euro ging kosten.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 januari 2014 09:04 AM
  [ # 18 ]

Ja het is idd echt tientjes werk als je het laat doen, incl. de olie.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 16 januari 2014 10:07 AM
  [ # 19 ]

En als je ziet wat voor werk het voor garage het stoepje is…


Dat valt ook nog reuze mee.


Maar doe het inderdaad niet met de pompmethode.

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 16 januari 2014 10:16 AM
  [ # 20 ]

Ik hoor het al, voor de Xsara ga ik het gewoon laten doen. Laat ik gelijk bakolie en koelvloeistof verversen. Dat zou ook de kop wel niet kosten en is het allemaal in een keer goed Smile

Voor de Visa ga ik van ‘t voorjaar zo’n setje aanschaffen, ga ik daar wel eens mee oefenen Laughing

Ik bleef ook maar malen over de achterwielen en heb de waterpas er eens tegenaan gehouden. Ze staan wel degelijk niet helemaal recht onder de auto. Echter bij het inveren hoor ik geen bijgeluiden en ook rammelt er niks achter.

Ook heb ik de auto opgekrikt aan de achterkant en 0,0 speling waargenomen aan de wielen. (onder naar boven en zijlings)

conclusie; zijn scheve wielen achter altijd versleten lagers in de achteras?

 

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 17 januari 2014 11:46 AM
  [ # 21 ]

Bart stond gisteren dus achterstevoren op een rotonde. Ik wist dat die rotonde van zichzelf al glad was met nat weer (ging met de Panda al eens rechtdoor). Stuurde in en voelde m al wat glijden over de voorwielen, ho gas los en hup daar ging de kont Laughing . Gelukkig kwam er niets aan, maar was wel even schrikken.

Daarop maar eens naar de achterbanden gekeken. ‘t zijn dus winterbanden van het merk Marix uit respectievelijk 2003 en 2006 Shocked

Tevens zijn het banden met hoogte 65 en dit moet 55 zijn..

Heb hierop besloten om de winterbanden maar te wisselen voor de zomerbanden met ruim profiel. Deze banden zijn van Michelin.

Volgende week dinsdag gaat de Xsara naar de garage voor een wisseling van koelvloeistof en remolie!

 

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 januari 2014 12:29 PM
  [ # 22 ]

De winterbanden zijn dus maatje Xsara Picasso…

Er moet toch wel wat aan de hand zijn om zomaar weg te glijden met de kont. Normaal moet je toch wel behoorlijk debiel over een rotonde gaan om zoiets te laten gebeuren Wink

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 17 januari 2014 12:35 PM
  [ # 23 ]

Ik zou nog eens extra naar die achteras kijken, vooral omdat dat een bekend punt is en je wielen al niet helemaal recht meer staan. Kan natuurlijk puur gebrek aan bandengrip zijn geweest, onze Xsara (met ook wat scheve wielen) vertoont dit gedrag niet.

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 17 januari 2014 12:38 PM
  [ # 24 ]

Ik heb het later ook nog eens bij een andere rotonde geprobeerd er daar gebeurde het niet. Die rotonde was gewoon echt glad, dat voelde je ook duidelijk met de schoenen..

Volgende week dinsdag laat ik de boel achter wel inspecteren, wie weet is er dan toch meer aan de hand…

 

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 17 januari 2014 12:39 PM
  [ # 25 ]

Wat kan de oorzaak zijn van de schuine achteras?

Ikzelf heb al bijna een ton (nu 188’000) erop zitten in 7jaar tijd en de achteras van de mijne is nog prima?
En in de kofferbak zit er al 5 a 6jaar een dubbele bodem in met subwoofer. Dat weegt ook wat, maar de as is nog prima..

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 17 januari 2014 12:43 PM
  [ # 26 ]

Ik kan het me ook echt niet voorstellen met nog geen 130000 km, bij onze oude Xsara was met 350000 km ook nog niks aan de hand.

Echter je weet het niet… Rolling Eyes

Ik zal vandaag op een parkeerplaats bij droog wegdek wat testen doen! Ben heel benieuwd of hij dan ook zo makkelijk omklapt als je gas los laat in een scherpe, vlotte bocht.

 

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 17 januari 2014 09:00 PM
  [ # 27 ]

Niks aan de hand dus. Langs snelle bocht met 40-50 en het enigste wat hij doet is wat glijden over de voorwielen. Ook in een keer het stuur om en er gebeurt niks.. (gelukkig)

 

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 18 januari 2014 04:45 PM
  [ # 28 ]

Nog even over de achteras de km-stand zegt vaak niks het kan ook bij een lage km stand misgaan doordat de keerring die het lager van de draagarm moet beschermen tegen vuil en vocht defect raakt.
Als deze keerring eenmaal kapot is begint de ellende het lager wordt ruim of roest zelfs helemaal vast waardoor hij in de achteras gaat vreten, in beide gevallen zal het wiel steeds schever gaan staan.
Omdat het proces heel geleidelijk gaat wordt het meestal te laat opgemerkt @bart1989 ik zou eens voelen of meten hoeveel ruimte er nog tussen de wang van je band en de wielkast zit.
Het wiel moet voldoende vrij lopen van de wielkast als hier nog maar een paar millimeter over is (was bij mij het geval) zal de band als de auto beladen wordt of inveert bij het nemen van bijv een drempel aanlopen in de wielkast.
Je kunt dit dus controleren als de bovenstaande zaken bij jouw xsara van toepassing zijn kan je er vanuit gaan dat je achteras een revisie nodig heeft.

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 18 januari 2014 05:04 PM
  [ # 29 ]

Even gekeken en er zit nog ongeveer 1-1,5 cm tussen wiel en de binnenkant van de wielkast. Mijn worstenvingers passen er makkelijk tussen. En dit is met de te hoge wielen..

Ben vandaag nog bij een garage geweest. Die hebben de achterwielen gecheckt op spelen en die is er gewoon niet. Ik heb het wiel ook nog nooit horen aanlopen.

Schokdempers zijn tevens ook 100%.

Wel blijken de winterbanden voor uit 2000 te zijn Laughing Achter bleek geen dot code te vinden te zijn.. shut eye

Misschien dat het dan een beginnend verslijtende achteras is.

 

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 18 januari 2014 06:32 PM
  [ # 30 ]

En hier nog even het verschil tussen 185 65 15 en 195 55 15

Zo’n 4 cm.

 

Profiel  
 
 
2 van de 26
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook