Hmm, vorige week met 30 graden en de airco flink aan werd de auto toch wel erg warm op de snelweg met 130-140 km/h;
Ik heb al vaker geschreven over het vreemde gedrag van de temperatuur(meter) maar dit wordt me nu wel wat gortig. Zet ik de airco uit en de kachel aan, zakt hij langzaam naar de 90 graden.
Met airco uit en stationair draaien valt op dat pas als de meter zo ongeveer op de foto staat de fan aanslaat.
Kan dit er op duiden dat de thermostaat stuk is?
Of zal mijn meter dan toch niet sporen?
Ook is mijn koelvloeistof behoorlijk roestig van kleur..
Hoe oud is je kvs?
Draait de fan wel als de airco aan staat?
Totaal aantal Berichten: 10241
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het is normaal dat de fan aanslaat als de temperatuur zo’n 10 graden hoger is dan de thermostaattemperatuur.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Inderdaad een keertje verse pure KVS erin, en een nieuwe lage temperatuur thermostaat.
Is niet gezond te hoge temperatuur, radiator en koppakking hebben dat niet graag, toch niet op een wagen met al wat jaren.
De ene T voeler is voor de werking van de motor en de aanduiding, de tweede is om de fan te laten aanslaan, als de thermostaat geen water doorgeeft voelt die dus geen warmte en slaat je fan niet aan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Koelvloeistof is anderhalf jaar oud nu, de fan draait met airco aan altijd.
Op de snelweg als het niet zo warm is loopt hij ook altijd eerst wat op en zakt dan een graad of 10 naar beneden. In de winter draai ik altijd keurig onder de 90 graden.
Vloeistof is toch niet echt roestachtig, meer rood/bruin en zeker niet troebel.
Dan lijkt me dit met 89 graden een geschikte kandidaat. http://www.mister-auto.nl/fl/thermostaat/gates-th21689g1_g316_a033TH21689G1.html
Misschien ook geen gek idee om het systeem gelijk te laten spoelen, want wie weet zit de radiateur wel verstopt..
Of ik het zelf ga doen ben ik nog niet helemaal over uit
Bedankt voor de adviezen en wordt vervolgt!
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zit er niet gewoon een luchtbel in het systeem?
Al zou het systeem volgens mij zelf ontluchtend moeten zijn…
Het enige wat de Kwikfit heeft gedaan bij het vervangen van de vloeistof is met het deksel van het reservoir open de boel even laten bubbelen en dat was het. Zal ik de boel voor de gein gewoon een ontluchten?
Totaal aantal Berichten: 10241
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kan nooit kwaad! Maar ik zie aan de stand van het metertje niets verontrustends. Behalve dan als het op een gegeven moment hoger geworden is als anders. Als dit zo is: sinds wanneer? Eerst oplopen en dan 10 graden zakken is normaal. Dat komt door het openen van de thermostaat; dan stroomt het koude water van de radiateur het systeem in.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 14-08-2014
- Xsara 1.6 16V Coupe
De temperatuurmeter iets boven de 90 lijkt me toch geen enkele reden om je druk te maken, of ligt dat aan mij? Ik zou, als mijn meter dit zou aangeven er niet eens over nadenken dat er wat aan de hand is. Zolang hij maar niet hoger wordt de hele tijd.
(Overigens zou ik me bij mijn phase III wel zorgen maken, maar dat komt meer omdat de ‘normale’ stand bij mij 75 graden is en geen 90)
Ik hem de auto via de ontluchtingsnippels ontlucht en ja, hier kwam wel wat lucht uitgebubbeld.
Met airco uit slaat nu de fan aan als de meter zo staat, de fan is dan al een keer aangeslagen.
Met airco aan staat de meter zo;
Misschoen komt het ook vreemd over op mij die stand van de meter omdat de oude 1.9d van mijn ouders zelden boven de 90 uit kwam.
Is het trouwens een heel raar idee als ik overweeg om LPG-G3 in te laten bouwen? Met mijn 28-30000 kilometer per jaar is dat een aanzienlijke besparing tegenover benzine. Het is te verwachten dat ik dit aantal kilometers (in ieder geval) nog 2 jaar zal moeten rijden. Volgens mijn berekeningen heb ik het er met ongeveer anderhalf jaar eruit..\
Ik lees goede verhalen met de 1.6 16v op gas en op marktplaats zie ik kilometerstanden tot bijna 4 ton..
De hamvraag is alleen of ik zoveel kilometers blijf rijden de komende paar jaar.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
LPG werkt prima in een 1.6 16v.
Ik rijdt er al ruim 100.000 km mee.
Als je de installatie eenmaal heb terug verdient hoef je nog maar weinig kms te maken per jaar om goedkoper te zijn dan benzine.
De wegenbelasting is nog geen 200 Euro meer per jaar, dus dan hoef je niet eens 10k per jaar te rijden om goedkoper te zijn.
Wel even in de gaten houden of je onder de 1150 Kg blijft, anders kom je in een belastingschaal hoger
Eigenlijk ben ik dom dat ik het niet doe..
Er is nu een actie in Wezep, 1395 euro voor een Vialle G3 installatie..
Totaal aantal Berichten: 10241
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is voor niks!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb een offerte opgevraagd.
Voel toch een beetje raar om met een auto waar 162000 opstaat van 2001 nog een hoop geld in te investeren…
Tja, het is een risico.
Je verdient het redelijk vlot terug, tenzij je de auto kort rijdt.