Totaal aantal Berichten: 29
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Inmiddels heeft mijn Xsara uit 1998 de respectabele leeftijd van 16 jaar bereikt (ze is vanaf januari 1998 op de weg). Ik passeerde vanmorgen de kilometerstand van 160.000. Daarmee komt ze op een gemiddelde van 10.000 km per jaar. Maar ik kocht haar 2,5 jaar geleden met een stand van 110.000 km, dus ik gebruik haar stevig zou je kunnen zeggen.
De APK en grote beurt van vorige week hebben geen schokkende zaken opgeleverd (de APK zelfs zonder enige aandachts- en/of reparatiepunten). En dat is toch altijd wel weer een samengeknepen billen momentje. Maar mag toch weer een jaartje de weg op. Op naar de 17 jaar.
De slijtage begint overigens wel toe te slaan. Vlak na kerst nog de ANWB op bezoek gehad omdat de brandstofslag bij de aansluiting op het blok wel erg poreus bleek. De slang was nog een origineel en is gewoon een stukje afgeknipt en kon volgens de garage vorige week nog prima. Maar het is een teken. Ook het wiellager rechtsvoor is vorig jaar vervangen, de radiateur is als eens vervangen, kleppendekselpakking, uitlaat (geheel) kachelweerstand, distributie, en nu dient ook de koppakking zich aan vertelde de garagist, want het lekken is begonnen (naar buiten zweten). Daarnaast is er het stotteren met koude motor (bij stationair draaien), de mysterieuze piep uit het ventilatie met vochtig weer bij een bocht naar rechts (heel vaag!). Maar dat zal wel karakter zijn…
De kosten vallen overigens nog altijd mee. Ik heb nu ongeveer evenveel uitgegeven aan onderhoud als aan de aanschaf, en die was zeer laag kan ik je vertellen. Ook het benzineverbruik is heel vriendelijk, dus nog geen problemen op dat vlak.
De auto rijdt heel rustig, vriendelijk en gelijkmatig. Comfortabel en ruim. Eigenlijk wil ik geen andere auto meer. Ze heeft inmiddels ook al vele meters in Frankrijk, Duitsland, Belgie, Zwitserland, Luxemburg gemaakt. Nooit heeft ze me teleurgesteld in de 50.000 kilometer die ik ermee gereden heb. Ik denk dat ze nog makkelijk een aantal jaren meekan, al maak ik me natuurlijk wel zorgen over de koppakking, koppeling (hoe lang gaat die mee) en elektronica. Maar als het even kan rijdt ik haar helemaal op, totdat het echt niet meer gaat.
Dus op naar de 17 en de 200.000 kilometer!