C4 Grand Picasso 1.6Hdi van 2008
Sedert een paar dagen heeft de wagen geen kracht meer en maakt hij een raar geluid als ik gas geef.
Motor geraakt maar moeilijk in z’n toeren, duurt langer dan normaal met het gaspedaal op de grond gedrukt! Motor blaast ook precies als ik gas geef.
Dieselpomp, iets anders???
Iemand een idee?
Juist eens onder de motorkap geluisterd toen er iemand gas gaf, lijkt mij van de turbo te komen, ratelt enorm volgens mij
Lijkt op de turbo maar zou deze niet teveel meer gebruiken.
Hoeveel km heeft je auto gereden?
Anders slang van turbo afhalen en kijken of er slijpsel in zit dan weet je genoeg.
Echter slaat de rurbo pas aan bij 2500-3000 toeren dus lijkt me ook weer iets anders.
Probeer het volgende eens, stil zetten neutraal en gas geven.
Komt ie dan wel op toeren.
Kan natuurlijk ook je koppelingsplaten zijn die de geest geven waardoor je weinig kracht hebt.
Picasso Te Koop
Hier exact hetzelfde probleem bij exact hetzelfde type auto. Enkel is bij mijn c4 de turbo vorig jaar vervangen, dus ben benieuwd wat dit nu weer gaat zijn.
Hier volgt een update. Wagen is ondertussen verkocht. Morgen nieuwe Skoda SuperB ophalen aan garage.
Maar terug naar probleem van de picasso. Blijkbaar is de motor zwak. Normaal zou je moeten om de 10000km een onderhoud uitvoeren op deze wagens. Welke de olie die in het systeem zit ten goede komt. Doet men dit niet dan kan er residu achter blijven in het volledige systeem en dat krijg je er niet of nooit meer uit. Zelfs niet met een oliewissel en alle nieuwe filters voor turbo en dergelijke.
In mijn geval was het een leasing wagen die al 40000km gereden had. Onderhoudsintervallen merkbaar hoger dan 10000km. De rest is geschiedenis. Een nieuwe turbo plaatsen heeft wel effect, maar enkel voor een korte periode. Na 10 à 20000 km zit je weer met een kapotte turbo. Info van iemand die jaren bij citroën gewerkt heeft en die nu op z’n eigen werkt.
Blij dat ik er vanaf ben. Al bij al veel kosten gedaan die niks opgebracht hebben. Auto verkocht met kapotte turbo, EGR-klep die af en toe in alarm gaat en pneumatische vering die volledig omhoog staat na het plaatsen van nieuwe luchtbalgen (stond af en toe met z’n gat op de grond).
Hopelijk heb ik meer geluk met mijn Skoda. Mijn 2e wagen is een Seat Cordoba break 1.9Tdi van 2000 met 312000km en nog geen enkele sleutel op gestaan.
Hopelijk krijg je hem gemaakt tegen een niet al te grote kost.
Groeten.
Totaal onzin wat er gezegd wordt al zou er een residu achterblijven dan is dit makkelijk op te lossen met een motorflush. Niet op kracht komen van de motor zit meestal in de turbo of koppeling de motor zelf niet. Valt me steeds weer op hoeveel kennis er is op dit forum iedereen spreekt van horen zeggen. Gewoon niet zo rustig rijden en zo nu en dan wat meer toeren maken in hoge versnelling.
Picasso Te Koop
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_16883.jpg)
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Het klopt wel deels wat Quadran zegt.
Een docent bij ons op school heeft onlangs een gewone C4 1.6HDI gekocht en gekeken wat de meest voorkomende problemen met die motoren zijn en uitgezocht wat de oorzaak is.
Er zit een fijn zeefje in het olie kanaal dat naar de turbo loopt. Dat zeefje is zo fijn dat de 5W40 olie die Citroën eerst voor schreef er niet altijd voldoende door stroomt. Hierdoor wordt de turbo soms onvoldoende gesmeerd is en hierdoor gaan deze sneller stuk. Dit dan nog eens in combinatie met olie die wat ouder is kan inderdaad zorgen dat er meer vuil blijft steken bij dat zeefje, nog minder olie smering enzoverder.
Om te voorkomen dat de turbo’s snel stuk gaan was er inderdaad voorgeschreven om de olie om de 10000km te verversen en 5W30 olie in plaats van 5W40 olie in te doen zodat die vloeibaarder blijft en dat de doorstroom door het zeefje verzekerd blijft zodat ook de turbo altijd gesmeerd blijft.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_16883.jpg)
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Het klopt wel deels wat Quadran zegt.
Een docent bij ons op school heeft onlangs een gewone C4 1.6HDI gekocht en gekeken wat de meest voorkomende problemen met die motoren zijn en uitgezocht wat de oorzaak is.
Er zit een fijn zeefje in het olie kanaal dat naar de turbo loopt. Dat zeefje is zo fijn dat de 5W40 olie die Citroën eerst voor schreef er niet altijd voldoende door stroomt. Hierdoor wordt de turbo soms onvoldoende gesmeerd is en hierdoor gaan deze sneller stuk. Dit dan nog eens in combinatie met olie die wat ouder is kan inderdaad zorgen dat er meer vuil blijft steken bij dat zeefje, nog minder olie smering enzoverder.
Om te voorkomen dat de turbo’s snel stuk gaan was er inderdaad voorgeschreven om de olie om de 10000km te verversen en 5W30 olie in plaats van 5W40 olie in te doen zodat die vloeibaarder blijft en dat de doorstroom door het zeefje verzekerd blijft zodat ook de turbo altijd gesmeerd blijft.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.