1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Motorproblemen BX 1.9 Routiere
Peter2006
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006

- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Gepost: 21 januari 2014 12:38 AM

Beste allen,

De motor van mijn BX loopt steeds moeilijker. De motor bokt vreselijk, slaat vaak af en lijkt op drie poten te lopen, houdt stationair toerental moeilijk vast. Motor slaat ook af na een lange tijd op de snelweg te hebben gereden. Als de motor is afgeslagen kan ik de accu zo goed als leegstarten voordat de motor aanslaat. Ik moet de motor flink op toeren houden in de stad.

Ik heb hier al even rondgekeken naar de mogelijke oplossingen maar ik kom niet verder. Mijn motor heeft het Solex Fenix monopoint injectiestysteem en ik weet dat ik ECU niet kan uitlezen.

De volgende dingen heb ik reeds vervangen:
- Bougiekabels
- Verdeelkap (de vorige was overigens een jaar oud maar was erg ingebrand).
- Bobine (vervangen door een 2e hands)
- Module (aan de voorkant op de radiator) vervangen door een 2e handse
- BDP sensor (vervangen door een nieuwe)
- Brandstofpomp is twee jaar geleden vervangen door een nieuwe
- Injectiekop (monopoint injecteur met potentiemeter) vervangen door een 2e handse met weinig km).

Toch blijven de problemen. Moet ik het misschien in de bedrading of in de sensors zoeken? Lambda Sonde of een temperatuur sensor. Weet iemand waar deze zich bevinden?

Wie heeft er een advies?

Met dank en groet,
Peter

Peter

Profiel  
 
Gepost: 21 januari 2014 10:59 AM
  [ # 1 ]

Ligt misschien voor de hand, maar hoe is het met de bougies zelf? (Zie niet op je lijstje staan).

Groet!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 januari 2014 11:06 AM
  [ # 2 ]

En de MAP-sensor. Die kan voor vervelende storingen zorgen. Zit, volgens mij, aan de voorzijde van de motorruimte aan de balk boven de radiateur. Zit één stekker op én een onderdrukslang van ca 6mm die naar de motor gaat.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 21 januari 2014 05:54 PM
  [ # 3 ]

En dat slangetje kan dan ook nog gaar zijn. Geldt voor alle (vacuum) slangen, by the way.

Profiel  
 
Gepost: 21 januari 2014 06:11 PM
  [ # 4 ]

Zal zelf praktisch hetzelfde lijstje langs moeten, want mijn 1.6 TRI van ‘86 wil ook wel horten en stoten. Met name bij lage snelheden, na het terugschakelen.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 21 januari 2014 06:26 PM
  [ # 5 ]

Maar jij hebt een stortkoker injectie. Die maakt alvast geen gebruik van een map-sensor. En ze staan bekend om het “bokkige” gedrag. Ze noemen het niet voor niets ook wel “aan-uit” injectie.

Profiel  
 
Gepost: 21 januari 2014 07:41 PM
  [ # 6 ]

Dat is zo, maar toch zou ik het bokken zoveel mogelijk terug willen dringen. Maar goed, ik start zelf wel een topic over dat apparaat, want hier gaat het om een haperende 1.9 en dat moet ook weer opgelost natuurlijk.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Rolf92
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-01-2013

- BX 19 TZI
- Xantia 1.8I 16V
Gepost: 21 januari 2014 08:37 PM
  [ # 7 ]

Is dit ook een DDZ?
Mijn 19 TZI is ook een beetje stoterig, maar niet zo erg als Peter hier beschrijft.
Bij mij merk je het stoten onder andere als je de auto doortrekt en dan het gas loslaat.
Laten we bijvoorbeeld zeggen dat ik hem in z’n 2 doortrek tot 4500 en dan het gas loslaat.

Ook merk je het op een rotonde, je komt aanrijden in z’n 3, 4 of 5, laat het gas los en begint alvast een beetje te remmen.
Dan komt het moment dat je voor de rotonde terug moet naar de 2. Je trapt de koppeling in en laat het gas los, de motor valt terug naar stationair. Je selecteert de tweede versnelling en laat de koppeling weer opkomen zonder gas te geven. Op dat moment stoot hij weer. Ondertussen rijd je op de rotonde en ga je gas geven om niet stil te vallen, en weer gaat het met stoten. Overigens kan ik het stoten bij optrekken opvangen met de koppeling, maar dat lijkt mij niet zoals het hoort.

Dit zijn slechts mijn symptomen, ik heb nog niets vervangen. Afslaande motor heb ik geen last van en starten doet de mijne altijd vlot, zelfs na langere tijd stilstand.

BX rij je bijna voor niks!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 januari 2014 09:30 PM
  [ # 8 ]
Peter2006 schreef:

De motor bokt vreselijk, slaat vaak af en lijkt op drie poten te lopen, houdt stationair toerental moeilijk vast.

Lijkt het of ie maar op 3 cilinders loopt of is het ook echt zo?
Als het echt zo is dan houdt ie ook het stationair toerental moeilijk vast.
Dan wordt het zoeken in ieder geval eenvoudiger…
Of dat ook geldt voor de oplossing is een ander verhaal…

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 21 januari 2014 11:13 PM
  [ # 9 ]
Rolf92 schreef:

Is dit ook een DDZ?
Mijn 19 TZI is ook een beetje stoterig, maar niet zo erg als Peter hier beschrijft.
Bij mij merk je het stoten onder andere als je de auto doortrekt en dan het gas loslaat.
Laten we bijvoorbeeld zeggen dat ik hem in z’n 2 doortrek tot 4500 en dan het gas loslaat.

Ook merk je het op een rotonde, je komt aanrijden in z’n 3, 4 of 5, laat het gas los en begint alvast een beetje te remmen.
Dan komt het moment dat je voor de rotonde terug moet naar de 2. Je trapt de koppeling in en laat het gas los, de motor valt terug naar stationair. Je selecteert de tweede versnelling en laat de koppeling weer opkomen zonder gas te geven. Op dat moment stoot hij weer. Ondertussen rijd je op de rotonde en ga je gas geven om niet stil te vallen, en weer gaat het met stoten. Overigens kan ik het stoten bij optrekken opvangen met de koppeling, maar dat lijkt mij niet zoals het hoort.

Dit zijn slechts mijn symptomen, ik heb nog niets vervangen. Afslaande motor heb ik geen last van en starten doet de mijne altijd vlot, zelfs na langere tijd stilstand.

Zoals ik je verhaal begrijp kan dat goed aan 1 of meerdere motorsteunen liggen.

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Rolf92
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-01-2013

- BX 19 TZI
- Xantia 1.8I 16V
Gepost: 21 januari 2014 11:25 PM
  [ # 10 ]

Dat is een goeie inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht maar klinkt heel logisch.

BX rij je bijna voor niks!

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 22 januari 2014 09:06 AM
  [ # 11 ]
waterman schreef:

En de MAP-sensor. (...)

Vierde puntje “module” in de lijst, lijkt me?

Ik had vergelijkbare problemen met 19-monopointinjectie, totdat ik de stappenmotor verving. Die zit bovenop de cilinderkop links (gerekend vanuit bestuurderspositie); een Bosch 280 140 501. De stappenmotor zit bij het ddz-blok niet op het injectiehuis zoals bij de 16-monopoint.

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
Peter2006
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006

- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Gepost: 22 januari 2014 02:40 PM
  [ # 12 ]

Veel dank iedereen.

Het is idd een 1.9 DDZ U9 motor met Solex Fenix monopoint injectie. 

@H@ans. Het is inderdaad zo dat de motor het stationaire toerental niet goed vast houdt en erg onreglemlatig loopt. Ik moet de motor goed op toeren houden om afslaan te voorkomen. Als de motor eenmaal warm is slaat hij moeilijk aan. Er lijkt onvoldoende vonk te zijn omdat het aanslaan lang duurt. Moet ik het in de bobine zoeken?  Ik heb de bobine vervangen door een 2e handse. Even leek opgelost maar als snel kwam het bokken terug met alle sympomen van voorheen. Een nieuwe bobine kost ongeveer 100,- Euro. De verbranding lijkt ook niet goed. De bougies zijn zwart wat duidt op een te ruime mengselvehouding of een te zwakke of onregelmatige vonk.

@Waterman: De MAP-Sensor heb ik vervangen door een sloop exemplaar maar zal eens goed kijken naar de contacten en de vacuum slang.

@PieterSanders. Ik ga ook zeker eens kijken naar de stappenmotor.

Komend weekend kom ik pas weer aan sleutelen toe dan breng weer verslag uit.
Groet, Peter

Peter

Profiel  
 
Mideko
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 28-01-2014

Gepost: 02 februari 2014 05:07 PM
  [ # 13 ]

Beste Peter en allen,

Ik wacht met smart op je verslag, Peter. Mijn motorproblemen lijken erg op die van jou. Het is echter een bx chic 16 (1992) en de motor is na uitvallen altijd te starten.
De problemen kwamen direct nadat ik de accu vervangen had: vaak (dus niet altijd) stilvallen bij stationair (nooit bij koude start), geen reactie gaspedaal na terugschakelen bij lage toeren, weinig power heuvel op, bij lage toeren gassen geen reactie. Dit allemaal niet altijd, wel vaak. Op toeren houden helpt, maar soms niet op hoge toeren te krijgen.
Bougies zijn vervangen, filters nagelopen.

Ik wil niet dit topic kapen. Toch een vraag: Kan het aan de accupolen (1 is slecht, gescheurd, maakt wel contact)/ massakabels liggen? Het is gewoon vreemd, dit alles direct na vervangen accu.

Gebruik al langer de kennis van dit geweldige forum, dit is echter m’n eerste post. Zal spoedig mezelf voorstellen, hoop dan enthousiast over de chic te kunnen schrijven!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 02 februari 2014 06:14 PM
  [ # 14 ]

Pfoe, kan van alles zijn…
De klemmen zouden alleen het laden van de accu kunnen hinderen, maar als wel ie start dan lijkt me dat wel in orde.
Is de centrale plus draad (of hoe heet dat ding) die op de klem zit misschien brak?
Dus niet de dikke draad maar die dunnere die ook op de klem zit?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 02 februari 2014 06:48 PM
  [ # 15 ]
Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook