Omdat ik nog maar kort in een C6 rijd en niet weet hoe een perfecte C6 veert een paar vragen…
Hoe kom je te weten of de bollen nog op druk zijn? Mijn XM 3 liter v6-24v uit 1998 veerde met halflege bollen een beetje zoals mijn C6 dat nu ook doet; als ik op snelheid over een bult rijd gaat het inveren redelijk soepel maar de vering verhardt tijdens de uitgaande slag.
Ook heb ik het gevoel dat de auto dan om zijn lengte-as draait dus niet helemaal in balans is.
Ook raakt-ie een beetje in de war als op de snelweg meerdere oneffenheden achter elkaar liggen.
Kan dit type bollen uberhaupt wel op druk worden gebracht of moeten er dan nieuwe in en tegen welke kosten?
Ik heb wel een afspraak staan bij Oldenhage voor een calibratie maar wil daar goed geinformeerd naartoe.
Graag jullie mening!
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Bollen kunnen niet worden bijgevuld. Er wordt wel gewerkt door Oldenhage aan een manier om het toch te kunnen, maar zover is het nog niet.
Bollen kunnen getest worden op druk, maar niet op de auto. Ze moeten dan losgeschroeft worden.
Zover mij bekend zijn er geen retro-fit bollen of comfort-bollen, alleen het orginele Citroen product.
HA3(+), de actieve variant van de klassieke HP voelt toch wel heel anders aan. Het streven is geweest om de goede vering te behouden maar om rollen en deinen te beperken. Een ieder heeft zo zijn mening of dat (goed) gelukt is.
Vorige maand heb ik bij 160k de vering laten kalibreren en dat is mij uitstekend bevallen. De vering is niet harder of zachter geworden, maar meer in balans. De achterkant was wat springering en dat is nu weg.
Korte oneffenheden, zoals hele korte drempels (zwarte ‘rubberen’ balken) of betonplaatrichels komen bij HA meer door dan bij HP.
Er is een reclamefilmpje in omloop waarbij getoond wordt dat als de voorwielen een hobbel registreren dat het systeem dan zo snel kan reageren dat de achtervering zich kan aanpassen voordat de hobbel de achterwielen bereikt.
Zal theoretisch allemaal waar zijn, maar het blijft toch vooral wat het is: een reclamefilmpje.
Voorts kan je er wel op vertrouwen dat Oldenhage je de juiste dingen verteld, hij heeft een naam te verliezen.
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
@johnfred, een update in dit draadje over de uitkomst zou mooi zijn…
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Beste Ronald, je hebt gelijk, ik was even vergeten het vervolg te vermelden.
Bij de firma Oldenhage is de vering vorige week gecalibreerd en bij de rechter voorwielophanging een rubber vervangen.
Alles wat er aan de auto is gedaan werd uitvoerig toegelicht in een uiterst open en vriendelijke sfeer.
Na afloop van de reparatie heeft dhr Oldenhage een proefrit gemaakt waarbij een veringfoutmelding optrad waarna de vering nogmaals werd aangepast.
Ik voel een verbetering in de vering…maar als ik eerlijk ben vind ik dat deze C6 sommige dingen beter doet dan mijn (bijna ex) XM V6-24V automaat uit 1997,maar andere slechter!
Rijd je op een vlakke weg met kleine oneffenheden kies ik voor de C6, de auto is dan heerlijk zacht en stil.
Is de weg niet zo vlak ,bijvoorbeeld als de rechter weghelft ongelijk is tov de linker weghelft, gaat de C6 schommelen.
De XM reageert dan rustiger.
Zitten er bulten in de weg zoals verkeersdrempels en ga je daar met enige snelheid overheen is de C6 onaangenaam; de vering verhardt en bokt; de XM zweeft er overheen!
Of dat een “product eigenschap” is weet ik niet! Ik heb geen vergelijk. Zouden de bollen niet meer 100% op druk zijn??
Het zou aardig zijn om een forumlid met C6 ervaring eens met mijn auto te laten rijden…...
Stuur me maar een mailtje als dat je wat lijkt!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het knopje “Sport” voor de vering doet soms wonderen bij hobbelige buitenweggetjes.
In grote lijnen met je commentaar eens. Toch voor mij geen reden om een C6 voor een XM in te ruilen.
Als de XM met een 2.7 HDI leverbaar zou zijn weet ik het al wat minder zeker.
Misschien is de stilte wel het grootste verschil.
En lullige bochten met hoge snelheid, alleen komt dat zo weinig voor.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Ja, harder slaan op korte richels is een ‘product eigenschap’, helaas.
Klassieke HP systemen als in de DS/GS/CX en XM deden dit veel beter. Een soort van omslagpunt kwam al bij de Xantia. Bij de C5 en C6 is dat nog duidelijker. Staat wel een veel beter bochtengedrag tegenover.
gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Wie heeft al nieuwe bollen laten plaatsen, bij welke leeftijd van de auto en welke kilometerstand?
En wat voor resultaat heeft die uitwisseling gehad?
Vooruit..nog een vraagje; wat waren de kosten?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Met 265.000 km op de teller nog steeds heerlijk soepel met de originele bollen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Bollen lopen meestal niet langzaam leeg zoals bij CX en meeste XM’s.
Ze gaan opeens leeg. Het kan gebeuren als je over een extreme hoebel rijdt en een fikse klap maakt.
De beveiliging kan dan het membraam open snijden. Vervangen kost zo’n 150 Euro per bol.
Een defecte bol merk je bijna niet omdat het systeem zich middeld tussen links en rechts.