Totaal aantal Berichten: 848
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Goedendag forummers,
Lang heb ik mij verzet tegen de BX, maar nu ik inmiddels nummer drie voor de deur heb staan (en nummer vier is in aantocht) valt niet meer te ontkennen dat het toch een liefhebberij begint te worden. Aanvankelijk schafte ik een BX (Deadville) aan als CX-alternatief/pekelbak, waarmee ik de de knakenrijder uithing (sorry, zal ik niet meer doen). Nu kijk ik er toch anders tegenaan. Tot de 1,9 TRS break van ‘85 er is, rijd ik rond in deze 1.6 TRI, kleur Gris Renard. De wagen is in 1986 van de band gekomen als een van de eerste breaks van het type 2. In ‘87 is de wagen in Nederland voor het eerst op kenteken gezet. De wagen met 133k op de teller stond tot voor kort op Speurders, maar is bij mij terecht gekomen als ruilobject tegen een berg CX-materiaal.
Opvallend is dat de 1.6 met stortkokerinjectie een stuk gretiger is dan wijlen mijn 1.6 TGI van ‘93. Sterker ook, lijkt wel. Enige nadeel is het stotteren dat de motor doet bij lage snelheden en vandaag sloeg de motor af tijdens de rit. Daar moet iets aan gebeuren. Bougies? Bougiekabels? Bobine? Module? Verdeler? ‘k Zal het allemaal langslopen, maar als iemand nog een suggestie heeft houd ik me aanbevolen. Heb wel van Hilko begrepen dat het bokken bij lage snelheid een eigenschap kan zijn van dit blok. Maar afslaan tijdens het rijden hoort daar niet bij, lijkt me.
Als alles weer in orde is, mag de break (apk tot deze zomer) ook meteen weer weg. Twee breaks lijkt mij te veel van het goede en bovendien heeft de ‘85-er flink wat TLC nodig. Bovendien ben ik op zoek naar iets kleins (AX) voor naast de BX, Liefhebbers gezocht dus! Wordt desalniettemin voorlopig vervolgd.
Groet!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 6133
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Aan/uit injectie is niet hetzelfde als stotteren Laat staan (...) afslaan
Begin bij het begin - ontsteking, alle massapunten, benzinefilter, luchtfilter…
Totaal aantal Berichten: 752
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Hee, ik heb ook een vroege type 2 BX (berline) uit 86, maar die heeft een gewoon carburateurtje.
Wel Franse import, maar blijkbaar hadden de voor Nederland bestemde auto’s dus al injectie
Totaal aantal Berichten: 3385
- C5 Break 2.0-16V
Ha, nog een 16TRI break!
Dat stotteren herken ik. Ik ben het inmiddels wel zo goed als kwijt.
Inderdaad eerst de tips van Hilko volgen.
Als het stotteren bij lage toeren (zoals bijvoorbeeld rustig voortkachelen in de stad) blijft, dan heb je waarschijnlijk last van valse lucht.
Alle slangen die na de luchtmassameter zitten moet je controleren op scheurtjes (ook even knijpen).
Verder alle slangklemmen even aandraaien.
Verder kan je ook nog een paar keer Texaco XL o.i.d. tanken, dan worden de injectoren een beetje gereinigd.
Het afslaan heb ik af en toe nog wel, met name bij een halfwarme motor als de verlichting aanstaat en de HD pomp aanspringt, bijvoorbeeld voor een stoplicht.
Die extra luchttoevoer voor koude motor werkt namelijk niet helemaal perfect is mijn ervaring…
Trouwens, als ie heel erg bokkerig wordt en dan afslaat heb je waarschijnlijk een defecte ontstekingsmodule.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/217115/
(toen hoopte ik nog op belastingvrijheid na 25 jaar )
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- AX 1.1I Mistral
Dit is allemaal heel fijn om te lezen jongens, nu kan ik met een checklist in de hand onder motorkap duiken en het hopelijk fluks oplossen. Ik krijg er zin in, ware het niet dat het ding nooit langer dan een nacht stil staat. Die uren vormen niet het ideale moment om er aan te sleutelen… Er is iemand van jullie die iets over het verbruik kan zeggen? Ik vond de tank vlot leeg (reed ook vlot, trouwens), maar er zit ook geen grote tank in. 52 liter, denk ik.
Groet,
Hans
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Inderdaad 52 liter, verbruik is bij mij tussen 1:10 en 1:12,5 afhankelijk van de rechtervoet natuurlijk.
En ik heb ergens benzinelucht bij de vulslang waar ik niet achter kom maar dat is een ander verhaal…
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- AX 1.1I Mistral
Het moet een AX worden. Nee, geen ombouwactie, maar een ruilactie. Aangezien de tweede BX nu echt in aantocht is, mag deze break naar een andere liefhebber. Liefst een die een AX (of iets in die geest) kwijt wil. Deze break verhuist dus binnenkort naar het te koopdeel van het forum, ondertussen sta ik open voor tips!
Groet,
Hans
Zou je misschien wat meer foto’s willen posten? Of staan die ergens anders op het forum?
Citroën BX Cannes // 1991
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- AX 1.1I Mistral
Moet ik nog regelen inderdaad, ben er nog niet aan toegekomen! Wordt aan gewerkt, aan die foto’s.
Groet,
Hans
Dan wacht ik dit nog even af. Bedankt voor de snelle reactie..!
Citroën BX Cannes // 1991
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- AX 1.1I Mistral
Hallo,
Even wat (kleine) beelden van de break zoals deze nu is… Zal morgen eens een shoot houden met de bx. Er zit een lelijke, maar bijgewerkte plek in de koets bij de achterdeur aan de bestuurderszijde (keer de gordel tussen de deur blijven zitten denk ik) en er zit een bijwerkte plek achter de achterbumper (die trouwens zijn kleur verliest).
Groet!
Hij is fraai!
Ik zie toch wat grappige details:
Het onderste dashboardkastje is donkerder dan de rest.Bij mij is dat ook lichtgrijs (vind ik persoonlijk best wel saai).
Het middenpaneel lijkt zwart, is bij mij iets donkerder grijs.
Stuur is bij jou ook donkerder, bij mij dezelfde kleur als het dash (heb ik nu trouwens verwisseld voor een 205 Lacoste stuurtje met leer)
De wieldoppen zijn anders, waren bij mij dezelfde frisbees als onder de GT.
Weet jij of het bij jou origineel is?
En dat ding op het stuur, is dat je handsfree houder?
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- AX 1.1I Mistral
Hallo,
Nee, dat zogeheten moziëkdash is verre van origineel. Het leeuwendeel is ijsblauw met grijs. Er zat echter een zwart klepje bovenin (heb ik vervangen door een minder detonerend exemplaar) en het onderste klepje is ook zwart. Verder bestaat het deel in het midden uit een zwarte kachelbediening, donkergrijze bakjes en portierverklikker en vervolgens weer een zwart klepje voor de radio. Het omhulsel van de klokken is ook zwart en het stuur ook. Bij de deurpanelen zijn de handvatten zwart, evenals het deel waar de speakers in huizen. Die delen horen volgens mij grijs te zijn.
Voorts zit er een Chic-meubelsetje in, dat wordt vervangen door Progressstoelen (achterbank is al gedaan). Dat is omwille van het comfort. Eigenlijk horen er grijze stoelen in (vond achterin nog twee, volgens mij originele, hoofdsteunen met dat dessin). Volgens mij hoort er spul in zoals in die break die nu op speuders staat: http://www.speurders.nl/overzicht/te-koop-mooie-citroen-bx-break-137429536.html?sr_ab=1&query=bx+break&local;-postcode=&local;-distance_value=0&min;_prijs=&max;_prijs=ℴ_direction=ℴ_by=
Liefst maak ik het interieur weer ‘normaal’, maar dat is op het moment niet mijn grootste prioriteit. Maandag komt de 1.9 TRS, die mijn aandacht meer opeist. Bovendien wil eigenlijk helemaal geen twee breaks voor de deur, hahahaha. Dus als er liefhebbers zijn voor de 1.6 TRI, dan mogen die zich opstellen in rijen van drie. Het is best nog een goede bak, al zeg ik het zelf.
Die wieldoppen horen er trouwens helemaal bij, want die zijn dezelfde kleur (gris renard) als de koets.
Groet!
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- AX 1.1I Mistral
Oja, dat ding op het stuur? Dat is mijn knaken-handsfreesetje. Hoes van de xenos, dubbelzijdig kleefband van de xenos en navigeren maar. Geen zorgen: is allemaal weer te verwijderen. Zo’n hoes past overigens precies links op het stuur, het lijkt er wel voor gemaakt hahaha. Enfin, niet erg chic, vrees ik.