De Citroen Xsara 1.6i-16V Différence2 (2004)is waarschijnlijk aan zijn tweede riempje toe (km.stand 213000)
Nu ben ik zelf wel vrij handig geloof ik en het gereedschap heb ik ook waarschijnlijk wel.
Maar ik heb het forum al eens afgezocht maar kan eigenlijk niet vinden wat de (juiste) werkvolgorde is ,evenals wat met te wachten staat
Misschien dat ik het over het koppie heb gezien , anders vraag ik bij deze graag tips e.d.
Ieder alvast bedankt ....gr. Hendrik
Hoi, met het juiste gereedschap moet het wel te doen zijn maar je het is wel aan te raden dat je een redelijke sleutelervaring hebt.
Om bij de riem te komen moet je de linker(passagierszijde) motorsteun verwijderen dit kun je doen door het motorblok links iets te lichten met een motortakel of een garagekrik aan de onderzijde te gebruiken, als de steun weg is kun je de kappen rond de riem losschroeven.
Het is belangrijk dat de distributieriem op tijd blijft staan, dit doe je door in de beide nokkenaswielen borgpinnen bij merkteken te steken (dacht 8 MM) daarvoor moet je de motor tornen als je eerst de bougies verwijderd gaat dit makkelijk.
Achter het oliefilter(moet dan dus ook gedemonteerd) zit ook een gat waar een blokkeerpin in kan (10 MM dacht ik) als die ook gebruikt is de motor op 3 plaatsen gefixeerd en kun je de riem verwijderen.
Je kunt nu de spanrol ontlasten door met een dopsleutel\ratel tegen de veerdruk in te duwen dan kun je de riem er af halen, zou zelf ook een nieuwe spanrol en waterpomp plaatsen die zijn je als complete sets te koop gezien de km stand en leeftijd van je wagen.
Maar als je ook de waterpomp nog meeneemt kun je ook gelijk je koelvloeistof vervangen, al met al is het een leuk klusje en wel zelf te doen, als je geen ervaring hebt en twijfelt dan weet ik niet of het verstandig is als je riem niet juist gemonteerd is kun je ook veel meer schade veroorzaken.
Kijk anders eerst eens in een vraagbaak of haynes manual daar staan vaak foto’s en plaatjes in die veel duidelijk maken en deze motor zit in vele peugeots en citroens dus moet wel wat van te vinden zijn.
Mocht je het toch zelf niet aandurven dan kan ik je Pugfix in Barneveld aanbevelen je kunt bij hen eens een offerte vragen meestal scheelt dat ongeveer de helft dan bij de dealer.
Mvg
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
nokkenassen borgen door boren
dan krukas met verf merken op pouly en blok eerst even ontvetten en dan met verf merken
voor meer info google even op motor type
goed opletten wat je doet kun je het zelf neem wel de tijd er voor