Mee op wintersport geweest en geen echte problemen gehad. Vroor lekker de hele dag en flinke sneeuwbuien.
Zijn wel 2 andere problemen naar boven gekomen;
- Al op de heenweg waren de ruitenwisservloeistofbuisjes bevroren. Het was zo’n -2 graden maar in de rijdwind zal het wel kouder zijn geweest. Zit standaard spul in tot -20 graden. Vanuit de motorkap spuiten heeft dus wel voordeel mbt tot de warme die vrijkomt tijdens het rijden.
- DSP sensor voor sneeuwen heel snel dicht en geven dat niet alleen een constante piep bij lage snelheden maar je krijgt ook nog een service melding. Even schoonmaken helpt maar doordat ze in een rooster zitten én met sneeuw zaten ze in no-time weer dicht.
De Peugeot 405 had indertijd ook van die slangetjes op de ruitenwisser en had ook dezelfde problemen met bevriezen. Niet alle vooruitgang is een verbetering.
Op de C8 ook slangetjes.
Ik gebruik de vloeistof van Lidl, onverdund, min 60°
verdund gebruik ik het met dit weer niet, bevriest dan ook te makkelijk op de ruit.
Die slangetjes zijn beter omdat er meer water verspreid op de ruit komt, daar waar nodig is.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Op CX ook sproeislangetjes op ruitenwisser (1974, zo nieuw is het dus niet…).
Zelden problemen, in winter wel winter-sproeivloeistof gebruiken en minder verdunnen (hoger % alcohol).
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Correctie, 1981. Op de cx’en van voor ca 1981 zaten de sproeikoppen gewoon op de motorkap. Het buisje met de sproeigaatjes, ook gebruikt op de bx, wilde helaas vaak verstoppen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik moet die van mijn CX om het jaar doorprikken met een speld. Maar dan functioneert het ook weer perfect: minimaal vloeistof verbruik en wel in een keer een schone ruit.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Offtopic: dat doorprikken schijn je juist niet te moeten doen. Dat kleine gaatjes zorgt voor een spray, als je doorprikt dan wordt het groter en krijg je een straaltje.
Na bepaalde tijd is het gewoon oud, een nieuwe kost laatste keer dat ik er 1 kocht nog geen 20 Euro, gaat weer een hele tijd mee zonder gezeur
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011
- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
Manuarmata schreef:je zal er niet in slagen om op die manier een mooi rood licht te bekomen. een mistlamp is behoorlijk fel.
Een mooi rood licht gaat zeker lukken met deze PR21W. Enfin, mijn onderstaande vraag blijft hiermee nog steeds onbeantwoord.
Nitro+ schreef:M.b.t. het rode gedeelte in het linkerachterlicht waarachter de mistlamp schuilgaat, weet iemand of dit rode gedeelte uit de behuizing kan worden weggehaald waarna het weer helder glas is? Puur om esthetische redenen heb ik liever een rode mistlamp achter helder glas dan een witte mistlamp achter rood glas.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
waterman schreef:Correctie, 1981. Op de cx’en van voor ca 1981 zaten de sproeikoppen gewoon op de motorkap. Het buisje met de sproeigaatjes, ook gebruikt op de bx, wilde helaas vaak verstoppen.
Oké, wist dat niet, ben echte serie-2 rijder. Heb geen probleem met verstoppen, als je maar juiste oplossing gebruikt. Doorprikken (15 jaar geleden ooit gedaan) is inderdaad funest!
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Als je dat met een dun speldje doet om wat ingedroogde smurrie weg te prikken gebeurt er verder niks geks hoor. Maar goed, terug naar de wetenswaardigheden van de alom geprezen Cactus. Die als het goed is nog lang geen verstopte slangetjes hebben.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
break23m schreef:Als je dat met een dun speldje doet om wat ingedroogde smurrie weg te prikken gebeurt er verder niks geks hoor.
Die gaatjes schijnen dus niet geheel rond te zijn, maar met een patroon om een spray te maken. Als je daarin gaat rommelen dan gaat het niet goed.
Leukigheidjes Cactus
Wat verrassende dingetjes, die ik nog niet op dit forum ben tegengekomen of in het instructieboekje heb gezien:
# de rechter bedieningshendel van de ruitenwissers heeft een knopje aan het uiteinde. Als ja dat indrukt verschijnt info van de boordcomputer op het centrale scherm;
# de druktoets voor de centrale vergrendeling onder het scherm gaat knipperen zodra je de auto geparkeerd en afgesloten hebt en wekt aldus de suggestie van een alarmsysteem;
# geparkeerd op een groot, druk parkeerterrein en je kunt je cactus niet 1-2-3- terugvinden? Druk op de ‘‘sluitknop’’ (de bovenste) van de afstandsbediening en de cactus gaat gedurende langere tijd vrolijk rondom knipperen met de binnenverlichting aan, zodat je ‘m in no-time opmerkt;
*zet de CDS uit als je achteruit door een sneeuwlaag wil wegmanouvreren, want de antispinregeling zorgt er anders voor, dat je niet meer van je plek komt
Dit alles zal wel niet voor iedereen op dit forum nieuws zijn, maar vond het toch leuk om te melden.
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Dat heeft elke moderne Citroën hoor, zelfs mijn antieke xm heeft sommige van die ,” features ” die je opnoemt
Niet echt typisch cactus !!
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Longhill schreef:Leukigheidjes Cactus
Wat verrassende dingetjes, die ik nog niet op dit forum ben tegengekomen of in het instructieboekje heb gezien:
...
Nog een aanvulling hierop: houd de toets “instellingen” (2 tandwieltjes) aan de rechterkant lang ingedrukt, om een scherm op te roepen met firmware/software/kaartversies van het systeem. Nu waarschijnlijk bij alle Cactussen nog hetzelfde, weet zo niet uit mijn hoofd welke versies het zijn, maar zodra er updates komen is dit misschien wel een handige tip.
Totaal aantal Berichten: 130
Geregistreerd: 30-06-2011
- C3 Aircross Shine 1.2 PureTech 130-PK S&S
Longhill schreef:Leukigheidjes Cactus
# de rechter bedieningshendel van de ruitenwissers heeft een knopje aan het uiteinde. Als ja dat indrukt verschijnt info van de boordcomputer op het centrale scherm;
Pff… die was ik helemaal vergeten, bedankt voor de reminder
Werkte in de C3 Picasso ook en is wel zo handig.
Overigens heeft de linker bedieningshendel ook zo’n knopje op het uiteinde.
Klopt het dat daar geen functie achter zit?
Ik heb hem in ieder geval niet kunnen ontdekken.
(omproggen om start/stop uit te zetten!?! )
Collega van mij heeft (sinds de kerstvakantie) ook een C4 Cactus zag ik vanochtend.
Zodra wij een keer naast elkaar kunnen parkeren zal ik een foto maken en posten voor het gespot draadje
Ipsa Scientia Potestas Est