Ben dit weekend een eerste keer naar de carwash gegaan met mijn cactus. Ik weet het. Ik zou hem beter met de hand wassen, maar ik had echt weinig tijd en hij was heel vuil.
Een kleine tip voor mensen die dit ook van plan zijn. Zet je sensoren uit alvorens je de carwash binnenrijdt. Ik kreeg hem gewoon niet meer uitgezet, constant meldingen en waarschuwingen. Niet te doen gewoon.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nog even terugkomend op de kachel: onze C3 uit 2002 doet dat ook zo. Direct (koude) lucht op de ruiten, zodat je in elk geval zicht hebt. Pas als het koelwater op temperatuur komt - en er dus een kachel beschikbaar is - gaat de blower harder draaien om het interieur zo snel mogelijk op temperatuur te brengen. Dat kan ook niet eerder, er is gewoon nog geen warmte beschikbaar. Als de gewenste temperatuur bereikt is, zakt alles weer naar de fluisterstand. Mooi systeem vind ik. Of is het probleem dat je vind dat het te lang duurt voordat er warme lucht komt?
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Zo werkte het ook in de DS3 en V40 die ik had, maar naar mijn idee dus wel een stuk sneller.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Modern motormanagement, gericht op zo efficiënt gebruiken van zo min mogelijk brandstof in motoren met kleinere toleranties, zorgt ervoor dat de motor zo snel mogelijk warm wordt. Ofwel dat er zo min mogelijk energie naar andere zaken gaat (zoals verwarming) en zo min mogelijk slijtage optreedt. Pas als de motor warm is - en dus efficiënt draait en slijtage minimaal is - gaat er restwarmte naar het interieur. Dat duurt zeker 5 min/km. De motor is pas goed op temperatuur na 10 à 15 km. Bij onze Fiat 500 TwinAir is dat net zo.
Bij oude(re) auto’s gaat direct een deel van de warmte naar het interieur, draait de motor dus langer minder efficiënt. Die zijn vaak pas goed warm na 20 min. Verreweg de meeste motorslijtage treedt op bij koude motoren. In Scandinavische landen hebben bijna alle auto’s daarom standverwarming.
Wat ook meetelt: het valt nu meer op, omdat het nieuw is en je er dus meer op let nu het voor het eerst koud is, dan als je de auto al een tijd hebt.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Zoiets zat ik me ook te bedenken: vroeger wachtte ik als autonerd ook altijd tot de motor warm was voordat ik de kachel open zette. Werd toen ook geadviseerd, beter voor de motor en beter voor het verbruik omdat de choke iets eerder dicht kon. Ach ja, de tijd dat auto’s dat soort dingen allemaal nog niet zelf bedachten .
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
break23m schreef:Ach ja, de tijd dat auto’s dat soort dingen allemaal nog niet zelf bedachten .
En mensen nog zelf na moesten denken…
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Klinkt als een logische uitleg. Overigens was mijn DS3 ook zo’n ‘microhybride’, dus ook met Stop/Start etc., maar wellicht hebben ze het bij de Cactus BlueHDi nog wat verder doorgevoerd.
Had ik nou maar een standkachel besteld
@ Yvan S, gaf de wasstraat verder geen problemen, ivm de dakrails en al dat kunststof?
Neen, tot nu toe nog niets van schade kunnen vaststellen.
Ik moet er wel bij zeggen dat een een biologische wasstraat is, zonder detergenten maar wel met levende micro-organismen. Is iets nieuws en ik dacht dat dit dan wel minder kwaad zou kunnen op de vele kuststof van de Cactus.
Hee. Mijn eerste hang incident. Display blijft hangen. Toen een geluidje. Opnieuw opstarten en volgens navi sta ik thuis maar ben echt ergens anders…
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Misschien gaat hij terug naar de laaste bekende positie (bij vertrek)? Na enkele minuten zal de plaatsbepaling toch weer accuraat moeten zijn….....
Bij sommige GPS’n gebeurde het ook bij een “hard"reset, dat de locatie in Amerika was. Daarna moest je bepaalde dingen weer instellen zoals taal en Europa
Iemand al een trillend dashboardkastje? Misschien omdat ik de oudste Cactus heb? 17.000 op de klok…
Nog wel steeds heel tevree. Ga eind dit jaar mee naar Zwitserland. En ja… De Ad Blue is bij 16.000 helemaal bijgevuld
Nog geen trillend kastje maar dat lijkt me stug na 100km.
Wel iets anders. Hoe stellen jullie de ventilatie in? Ik had mijn ventilatie op de automatische stand.
Wanneer ik ‘s-morgens weg rij, dan staat de blower op maximum lijkt het wel, daarna gaat hij rustiger draaien maar dat duurt even.
Wanneer de ventilatie op handbediend staat heb je daar geen last van.
Misschien doe ik iets verkeerd. Hoe hebben jullie hem ingesteld zonder veel geluid te produceren?
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 25-07-2009
- C1 Seduction 5drs
- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ik heb nog geen trillend kastje na 460 km. Niets trilt, alles is perfect. Het is wel even weer wat anders dan de DS3 maar ik heb er absoluut geen spijt van. Het 100pk dieseltje heeft een mooi geluidje, alleen bij 80km twijfel ik steeds tussen de 4e en de 5e, de 80km-weg die ik regelmatig rij heeft vaak slome automobilisten die vaak onder de 80 zitten en dan rijdt het net wat lekkerder in de 4e. De DS3 reed vanaf 70km al comfortabel in de 5e.
Beenruimte linkerbeen had van mij een inchje of 2 meer mogen zijn, die kon ik in een C1 strekken en DS3 bijna strekken, nu zit ik meer met een gebogen knie wat ik persoonlijk wat oncomfortabel vind. Bediening via scherm vind ik op sommige momenten wat onhandig als er wat oneffenheden in de weg zitten, had van mij iets meer via het stuur gemogen uit oogpunt van de veiligheid.
Verder alleen maar positief, heerlijke - niet overdreven - zachte stoelen, stabiel weggedrag, stabiel in bochten, bijv. met gemak 100 door de bochten op de A9 thv Ikea richting Schiphol. Goed kacheltje, ruime kofferbak. En heel veel mensen die de auto een uitgebreide blik gunnen. Het lijkt de introductie van de DS wel all over again
hoeksepeet schreef:Nog geen trillend kastje maar dat lijkt me stug na 100km.
Wel iets anders. Hoe stellen jullie de ventilatie in? Ik had mijn ventilatie op de automatische stand.
Wanneer ik ‘s-morgens weg rij, dan staat de blower op maximum lijkt het wel, daarna gaat hij rustiger draaien maar dat duurt even.
Wanneer de ventilatie op handbediend staat heb je daar geen last van.
Misschien doe ik iets verkeerd. Hoe hebben jullie hem ingesteld zonder veel geluid te produceren?
Is normaal bij automatische stand…
Hij wil zo snel mogelijk je interieur verwarmen cq koelen..
Als de temp sensor merkt dat de binnenruimte de ingestelde temp heeft bereikt gaat hij rustiger blazen…
Ik hen hem altijd handmatig staan.