Dit is de lijst, misschien kunnen jullie een indicatie geven van wat de meest bittere punten zijn?
Waarmee het beste te beginnen? Het laswerk besteed ik sowieso uit.
- LHM-leidingen onder de auto opschuren en beschermen tegen roest.
Er is een begin van putten in de corrosie bij te veel put-corrosie
moeten we afkeuren.
- Li. koplamp heeft geen goed lichtbeeld , evt. Lampje vervangen en
lichtbeeld opnieuw beoordelen. Re koplamp dient in zijn geheel te
worden vervangen in verband met een aangetaste reflector. (nieuwe ligt al achterin)
- Uitlaatgas meting niet mogelijk door lekke uitlaat tevens dient de
uitlaat gasdicht te zijn. De voorpijp is doorgeroest voor de
bevestigings kraag naar spruitstuk bovenzijde voor de uitlaatklem li.+
re.
- L.a. Is het knipperlicht glas niet voldoende oranje. Links en rechts
moeten hetzelfde oranje licht uitstralen.
- Te veel roest voor de apk aan de li. dorpel en wel; onder de l.a. deur
en onder de l.v. deur. Hier dient plaatwerk overheen- of ingelast
te worden.
- Beide linker voorbanden hebben minder dan 1.6mm profiel wat afkeur
is en de beiderechter banden zijn een aantekenpunt op het
keuringsrapport. Eigenlijk dienen er rondom nieuwe banden te
worden gemonteerd. (jammer dat nou net allebei de linker voorbanden versleten zijn.. )
- R.v. is bovenste fuseekogelhoes gescheurd deze moet vernieuwd
worden.
- Rondom zijn de wiellagers hoorbaar. Waarschijnlijk moeten voor
nieuwe keerringen gemonteerd worden omdat er wiellagervet
zichtbaar is. Misschien dat voor alleen de wiellagers ingevet hoeven
te worden. Achter wiellagers vernieuwen. In ieder geval mogen de
wiellagers voor de apk niet hoorbaar en of voelbaar zijn wanneer je
het wiel met de hand ronddraaid.
- Links voor zit de ashoes los van de buitenste homokineet. Deze dient
deugdelijk vast te zitten. Nieuwe bevestigings-bandjes monteren.
Groeten,
Daan
Oef! Da’s best een stevig lijstje.
Banden en laswerk lijken zo op het eerste gezicht de grootste posten.
Als je zelf niet handig bent of geen sleutelruimte hebt en je moet deze werkzaamheden laten uitvoeren door een garage zit je waarschijnlijk zomaar op 1000 euro.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Mag hopen dat je een beetje kunt sleutelen, anders wordt het een heel duur geintje.
Waar woon je??
Ik ga zoveel mogelijk zelf doen, heb de auto niet gekocht omdat ik een hekel heb aan sleutelen. Ik weet een sloop gsa te staan met nog een set hele knappe banden eronder, hopelijk kan ik de eigenaar porren voor een inruilvoorstel. Scheelt me denk ik wel flink in de kosten.
Dat laswerk is wel echt jammer, want daar heb ik simpelweg niet de spullen en skills voor, maar kan ik waarschijnlijk in de buurt voor niet al teveel laten doen bij iemand die ook de eend van een maat hard houdt.
De rest lijkt mij een kwestie van tijd, een schuur en een clublidmaatschap. Of zitten er daar nog onderdelen bij die flink duurder zijn dan ik nu denk?
Woon in Utrecht trouwens, maar kan in Ede overdekt sleutelen.
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als je ruimte en tijd hebt is een sloper ideaal.
Heb zelf jaren geleden enkele GSA’s gedemonteerd en alle goede spullen bewaard.
Pluk ik nu nog steeds de vruchten van.
Ede is helaas niet bij mij in de buurt.
Haha, ik woon in het centrum van Utrecht. Kan daar m’n fiets nog niet eens fatsoenlijk kwijt, laat staan een sloper
Maar als ik voor een zacht prijsje andermans slopers mag plunderen, waar het nu op lijkt, dan ben ik een vrolijk man.
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
‘K zou verhuizen!!!!
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die wiellagers die hoorbaar zijn, dat is wel een vervelend klusje.. De rest vind ik goed te doen voor de doe het zelver.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kijk wel uit met gebruikte banden! Oude banden -ook al lijken ze nog perfect- kunnen voor nare verrassingen zorgen.
Op banden staat een productiecode aangegeven. Check die eerst voordat je tot aankoop overgaat. Banden ouder dan 10 jaar kun je beter niet meer monteren.
Goeie tip, ik ga daar even goed naar kijken. Vervelend dat dit soort grapjes altijd zo duur zijn, maar tegen slijtage van banden is nou eenmaal heel weinig te doen
Wat maakt de wiellagers zo’n rotklus?
Groeten,
Daan
Banden ouder dan 10 worden niet daarop afgekeurd hoor.
Maar redelijk wat werk verder aan de wagen. Wiellagers daarvan moet je zoiezo de buitenschalen eruit(laten)persen.
Zijn die en de keerringen eigenlijk in de gewone lagerhandel verkrijgbaar of is het speciaal??
Gr. Wim.
Als je goedkoop wat banden met Profiel wilt dan heb ik er wenkele voor een prijsje.
Zo kan je investeren in de rest om hem gekeurd te krijgen.
Godspeed schreef:Als je goedkoop wat banden met Profiel wilt dan heb ik er wenkele voor een prijsje.
Zo kan je investeren in de rest om hem gekeurd te krijgen.
Kijk kijk, dat is lekker nieuws! Neem van de week dan even contact met je op!
Groeten,
Daan
Ik wil dit weekend gaan beginnen aan de lijst.
Denk dat het het beste is om te starten met de dingen waarvoor ik nog geen nieuwe onderdelen nodig heb, dus de leidingen en het demonteren van de uitlaat.
Hoe kan ik die leidingen het beste behandelen? Kan ik ze gewoon kaal schrobben en tectyleren, of moet het anders?
Groeten,
Daan
Inderdaad een best lijstje.
Ik zou starten met de uitlaat, als je deze los hebt kun je wellicht ook wat makkelijker bij de LHM leidingen om deze te vervangen of te voorzien van een nieuwe beschermlaag.
Overigens snap ik de beschrijving niet helemaal:
“- Uitlaatgas meting niet mogelijk door lekke uitlaat tevens dient de
uitlaat gasdicht te zijn. De voorpijp is doorgeroest voor de
bevestigings kraag naar spruitstuk bovenzijde voor de uitlaatklem li.+
re.”
Daaruit maak ik op dat het hotspotpijpje los is gerot van de onderpijp en dat de uitlaat klemmen welke aansluiten op de vlampijpen gaar zijn.
Wat het ook is, ik zou de uitlaat gelijk goed aanpakken, dus zowel links als rechts(met hotspotpijpje) vervangen tot en met het Y-stuk. Je zult zien, dan doe je een deel en is het andere deel volgende maand aan de beurt.
Als je daarmee klaar bent zou ik de overige (makkelijkere) zaken aanpakken.
Voorwiellagers is in elk geval niet zo gek veel werk als je beschikking hebt over het juiste gereedschap.
Die tool had ik niet, heb het toen uitbesteed aan 2CV Peter in Den Haag. Die had zo’n tool en heeft het voor mij gedaan voor in mijn ogen een zeer schappelijke prijs (ik had zelf het materiaal aangeleverd aangezien ik het al had liggen, was geen probleem!). Hij is overigens ook laswerk specialist, z’n laswerk is volgens de fabrieksstandaard, dus met puntlassen. Zag er echt goed uit!
Banden, tja je kunt een stel oude pakken om hem even door de APK te duwen, of gewoon nieuwe kopen. Maar dan ben je rondom al snel 500 euro kwijt voor Michelin 145R15. Als goedkoop studenten alternatief kun je wellicht Oekiwakkie (Firestone, Toyo, etc) banden kopen van 4 a 5 tientjes per stuk. Het ziet er niet uit en het rijdt ook minder. Maar ja, het kost dan ook nog geen 200 euro rondom…
Beter één eend op straat dan tien in het water….