Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Midfriesland schreef:De tekst in de regelgeving is: “Verschijnselen van slijtage of beschadiging mogen niet hoorbaar of voelbaar zijn”. Dat is dus nogal multi-interpretabel. Een zacht suizend geluid lijkt me vrij normaal.
Lagers mogen niet hoorbaar zijn. Klaar. Al die discussie over wel of geen afkeur… De keurmeester is opgeleid om te mogen keuren en jij niet. Daarbij kunnen wij achter onze pc niet beoordelen wat voor geluid de wiellagers van dat ding maken.
Dan nog iets:
Als je het idee hebt dat je wagen onterecht afgekeurd is dan meld je dat bij de keurmeester. Daarna bel je de rdw en vraag je een herkeuring aan door iemand van de rdw. Dat kost je geld, maar dat is niet belangrijk want je wil natuurlijk dat je wagen 100% GOED bekeken wordt, volgens de letter van de wet.
Als de RDW dan de auto bekijkt kunnen er twee dingen, of eigenlijk drie, gebeuren:
1) je krijgt gelijk
2) je krijgt geen gelijk
3) de rdw vind nog veel meer mankementen (komt het meest voor)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:wim V8 schreef:En rechtvoor is de bestuurderskant! Pas op voor verwarring!
Ja, verwarring… Inderdaad, moet je voor oppassen want welke kant waar zit wordt bepaald van uit de auto. De bestuurders kant is dus LINKS, en niet rechts.
Haha, ja inderdaad rechtsvoor is natuurlijk passagierskant,lekker stom, als monteur weet ik dat wel maar schrijf het verkeerd op. In me vorige leven zeker engels geweest.
Gr. Wim.
Midfriesland schreef:De tekst in de regelgeving is: “Verschijnselen van slijtage of beschadiging mogen niet hoorbaar of voelbaar zijn”. Dat is dus nogal multi-interpretabel. Een zacht suizend geluid lijkt me vrij normaal. Je mag het lager in elk geval niet voelen in de ophanging en als je een lager hoort tijdens het rijden is het ook wel helder.
Het vet op de foto zou uit de ashoes kunnen komen. Misschien zit er een scheurtje in of zit de klem niet goed vast. De binnenste hoes heb ik aan die zijde al eens vervangen, van deze buitenste weet ik dat zo 123 niet meer. Als je de boel rondom even schoonmaakt dan kun je zien of er nieuw vet lekt.
En in de verkooptekst stond dat de uitlaat lekte bij een van de spruitstukken, dus daar zou ik alles even goed controleren op lekkage. Ik denk dat een setje pakkingen geen kwaad kan. Ik heb er al eens verkeerde tussen gezet en de vorige eigenaar heeft de daardoor ontstane lekkage ‘draakstyle’ opgelost. http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/217031/
Je kunt er nu in elk geval mooi bij, zo zonder kinnebak. Denk er bij eventuele demontage en montage van de spruitstukken aan dat het blok van aluminium is. Vast = vast. Nog even extra vastdraaien = schroefdraad stuk. En blijkbaar willen de draadeinden ook wel afknappen…
Tja, in hoeverre het nou echt een verschijnsel van slijtage is, of dat t wel meevalt en er alleen vet nodig is kan ik met mijn ervaring niet beoordelen. Misschien is er nog eens iemand met wat meer auto ervaring in de buurt die eens kan luisteren. Ik wil met alle plezier oplossen wat er opgelost moet worden, maar als ze bij de garage scheuren in rubbers en gaten in uitlaten constateren die er niet zijn wil ik toch wel ff een second opinion voor dat ik overbodig werk en geld over de balk ga gooien.
Erwin heeft er uiteindelijk wel originele pakkingen tussen gezet, maar kennelijk toch niet met genoeg succes. Er mist nu ook 1 tapeind, dat moest kunnen las ik in zijn topic, maar het lijkt me niet ideaal, dus wil wel proberen om hem eruit te krijgen en te vervangen. Je hoort dat ie lek is, maar zie nog geen rookpluimen waar die niet horen of zwarte roetvlekken, dus ik moet nog even zoeken wat er precies lekt. Roestgaten heb ik in elk geval nog niet ontdekt, terwijl ik nu waarschijnlijk stukken meer kan zien dan de garagist.
Groeten,
Daan
APK datum verlopen 11-02-14.
Ik zal hem gauw schorsen of met wat paardemiddel, vet en dichtsmeren door de apk gooien want een bekeuring krijg je heeeel gauw.
(Ook achteraf) De overheid heeft ook crisis en schreeuwt om poen.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
mag tegenwoordig na 2 maanden pas bekeurd worden hebben wij begrepen van politie, wij zijn een keer aangehouden met de mededeling dat de APK al een week verlopen was…. vergeten.. dus als het goed is krijg je geen boete
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Niet waar. Geen apk, is bon. Genoeg over geschreven op het forum.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Owké,raar, ik had mn gs begin januari’12 gekocht met verlopen apk en diezelfde maand ergens de 20ste even door de apk gegooid.
Kreeg ik 3! weken later een bekeuring voor geen apk, met constateringsdatum van uiteraard ergens in de “geenapk tijd”.
Gr. Wim.
Keurmeester zei ook dat er een marge van 2 maanden was.
Maar geen nood, ding staat netjes geschorst in het schuurtje dus t maakt geen drol meer uit. Dat paardenmiddel daar ben ik dus wel in geïnteresseerd, zo zonder enige speling op het wiel zie ik geen enkele reden om me onveilig te voelen in die wagen, puur door een licht suisje wat je alleen hoort met je oor ernaast, dus hier durf ik zonder gewetenswroeging te proberen de keurmeester om de tuin te leiden.
Groeten,
Daan
Lager kan ook gewoon afgekeurd zonder speling hoor, dat suisje als je m met het wiel los en met de hand ronddraaid is tijdens het rijden waarschijnlijk veel harder hoor. Dus met 50-70kmpu op een stille(zonder bandengeluid) strakke asfaltweg de wagen laten uitrijden in zn vrij, alle bijgeluiden uitdoen, dan moet je m wel goed horen. Het ging om een achterwiellager meen ik,
het is volgens mij een vast niet nastelbaar tweerijig kogellager, ja kan m dus niet uitelkaar halen, nastellen enzo.
Beter is meteen te vervangen,voor nood en zeer tijdelijk kan je proberen de moer eraf te halen het oude vet eruit spuiten met ontvetter, remmenreiniger of weet ik t wat, goed drogen laten, nieuw vet erin rommelen zo veel als kan en het beste hopen, meestal blijft t geluid, als het een gesloten lager is gaat dat niet en kan je niets doen dan vervangen.
Gr. Wim.
Ik zie geen enkel nut in het om de tuin leiden van een keurmeester, een hoorbaar of voelbare slijtage aan en wiellager is gewoon afkeur zoals al eerder geschreven hier, ik denk dat het promoten van dit soort zaken ook niet thuishoren op het forum.
Gewoon een nieuw lager monteren en je bent van al het geneuzel af.
Hmm ja.. kon nu een setje nieuwe lagers kopen voor 15e, dus als dat de bedragen zijn dan is de beslissing snel genomen.
Hopelijk zijn ze er dit weekend
Groeten,
Daan
Hopen dat t wat is want een set (2 l+ra) van niet het beste merk is al 75,-
Gr. Wim.
Tja, tis niet veel inderdaad, maar met zo’n bedrag is t ook nog wel een gokje waard. De beste man heeft nog veel meer nieuwe onderdelen van van die half-oude auto’s op marktplaats, dus wellicht een magazijntje opgekocht ergens…
We zullen het zien. Ik post het merk wel als ik ze binnen heb, dan kunnen jullie nog altijd even je mening ventileren
Groeten,
Daan
Mazzel, had hij er nog meer?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
http://link.marktplaats.nl/m763669186
Enneh.. wacht nog maar even met bellen totdat ie de mijne op de bus heeft gedaan…
Groeten,
Daan