Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Kun je niet met de dremel voorzichtig de rand waarmee hij vast zit op het blok, door slijpen? Of in iedergeval verzwakken zodat je het los kunt wrikken?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Bij mijn xantia wilde het filter ook niet los (kneep het hele ding stuk met een kettingtang)
Ik weet niet hoeveelruimte er is bij een V6 maar ik heb er twee dikke schroevendraaiers tegen over elkaar vlak langs de rand in geslagen die met een hand bij elkaar gehouden en daar tussen een grote banden lichter gestoken en zo los gedraaid. Ik moest hem meer dan een slag draaien voordat hij verder met de hand los ging. De nieuwe altijd de rubber pakking in smeren met olie en gewoon hand vast zetten. Anders zit je de volgende keer weer.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
inderdaad goeie opmerking hierboven, je rubber insmeren met wat olie en filter handvast draaien. Er worden er veel te veel vast gezet met een tang en krijg die later dan maar los.
Wat ook kan helpen… het ding enkele dagen of enkele weken laten staan (dan kan ze wat bezinnen) en er dan met verse moed aan beginnen Helpt bij mij soms ook… Succes!
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Aan dat laatste heb ik ook gedacht, maar wil nu nog verder werken nu ik vakantie heb, want anders zal het sowieso noodgedwongen een week stil liggen.
Ik heb het uitlaatspruitstuk er af gekregen en het is ineens ook duidelijk geworden waarom de filter er niet af wil….. deze zit er scheef op. Langs de ene kant zit de metalen ring veel dichter bij de motor dan langs de andere kan. Foto volgt vanavond, maar nu is het de vraag wat nu… Beteken dit resoluut een nieuw blok of zit het oliefilterhuis los van het blok en kan ik eventueel deze ergens zien proberen te scoren zodat ik die nog kan vervangen.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zeker geen nieuw blok zolang het pasvlak op het blok nog een beetje redelijk is.
Probeer het ding met een stalen beitel langs de rand los te rammen.
Heetstoken met een gasbrander kan behoorlijk helpen. Een verfstripper wordt lang niet heet genoeg.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
heb je nu wat meer plaats? anders blijven wrikken met tangen, hamers en beitels, hij is erop geraakt dus zou hij er ook af moeten kunnen. Als (...) hij eraf is kan je dan eens goed kijken, in het beste geval heb je geen schade.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Zo, ze is er eindelijk af
Ik heb dan uiteindelijk na veel sleuren het uitlaatspruitstuk er af gekregen en dit bood dus de oplossing. Hierdoor had ik ineens veel meer plaats en kon ik er zo’n grote tang op zetten en ze los draaien. Mijn eerste gedacht was dat ze er scheef opgedraaid was en de schroefdraad daardoor kapot ging zijn waardoor ze niet meer los wou. Toen de filter er af wou ben ik dan maar op zoek gegaan naar zo’n schroefdraadstuk waar de filter op zit en met het blok verbonden is. Bij een Citroën specialist alle oliefilters los gedraaid van de motoren dat hij liggen had, maar het waren allemaal de verkeerde. Dan heeft hij maar eens de filter, van mijn schroefdraadstuk afgedraaid in de bankschroef en als bij wonder was de schroefdraad onbeschadigd Eigenlijk dom van mij om dat niet zelf eerst eens te proberen. Daarna eens geprobeerd met de nieuwe filter en deze gaat er zonder problemen op, dus er is als bij wonder niets beschadigd geraakt
Voor ik de boel terug ga monteren wil ik ineens alles vervangen dat nu toch los is. Als eerste de pakking van het uitlaatspruitstuk, maar deze bleek nergens nog te vinden zijn. Ik heb nu volledig mijn hoop gezet op mijn vaste onderdelen leverancier want anders zal ik waarschijnlijk de oude er terug op moeten steken. Het is niet dat deze beschadigd is, maar nu het spruitstuk er toch af is…
Verder zal ik misschien ook een andere radiator plaatsen. We hebben ze getest en ze is niet lek, maar wel erg vuil en er zijn al enkele ribbeltjes geplooid. Ik zal ook nog de droger van de airco vervangen nu ik er vlot bij kan alsook de veerbollen die daar in de buurt zitten. Er zitten er in totaal 3, de voorraad, diravi en hydractief, maar ik heb eigenlijk geen idee welke wat precies is. Het is nu maar de vraag of ik deze gewoon kan los draaien? De auto staat nog op zijn hoogste stand, maar het systeem is ondertussen wel al drukloos. Ik kan ze eventueel ook nog op haar laagste stand zetten, maar moet er iets extra gebeuren om die diravi en hydractief bol los te krijgen? Als laatste zal ik dan ook nog het relais van de abs vervangen. Moest er nog iemand zo’n relais liggen hebben hou ik me aanbevolen.
De foto’s:
De oude filter met het schroefdraadstuk er in nog:
Dit is dan ook een beetje mijn motivatie om zo met de auto verder te gaan.
De meeste onderdelen zien er echt nog als nieuw uit. Niets van roest of aanslag. Het bewijs dat er toch wel echt voor deze XM gezorgt geweest is ondanks die filter dan.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Volgens mij kan je die bollen gewoon losdraaien als ander ‘veerbollen’ Beitel of kettingsleutel werken hier prima, alleen even kijken, bij veerbollen moet je opletten dat je zuiger met de daaraan bevestigde leiding niet meedraait, waarschijnlijk is alles vast aan deze bollen, maar op voorhand eens goed kijken kan geen kwaad en dan draaien maar!
Oja, en proficiat met deze klus en zo zie je ook maar dat er niet altijd iets beschadigd moet zijn
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Kijk wel uit me de middelste veerbollen! Die kunnen nog onder druk staan. Slag los draaien, gaat dat zwaar staat er nog druk op. Langzaam leeg laten lopen is dan het devies.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bollen waar druk op staan zitten doorgaans lekker vast, maar drukloze bollen kunnen ook goed vastzitten.
Eerst druk er af is aan te bevelen.
Maar: de enige procedure om druk van Hydractiefbollen te krijgen is de volgende:
-motor aan, systeem op druk.
-Auto in laagste stand.
-Linkerdeur open (daarmee krijgt het pilotklepje in de hydractiefblokken bekrachtiging waarmee de systeemdruk wordt toegelaten tot de hydractiefkleppen zelf, die dan openen). Als het goed is hoor je de klik. Soms springt de auto even op.
-drukontlastchroef op de hoogteregelaar los.
-motor uit.
Omdat je motor nu niet draait is dit dus niet relevant. Gewoon geweld gebruiken, dus.
De “Diravibol” heeft niets met Diravi te maken maar het ding kreeg zijn naam omdat hij alleen in Dravi auto’s zit (+ de DS/ID).
Het is een reserve drukaccu voor het remsysteem. De enige manier om dat ding drukloos te krijgen is met een drukloos systeem net zo lang te remmen tot er geen remkracht meer is. Dat is aan het rempedaal wel te voelen. Het ding zit op achterlijke wijze vast met een volkomen overbodige slangklem er om.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
-edit Oops, we postten net op hetzelfde moment dus had jou bericht niet gezien. Oke dat wordt dan gewoon rammen dus, maar hoeveel hydractief bollen zitten er hier nu onder, 1 enkel die vooraan of zit er ergens bij de achteras nog een? Het is idd vrij vreemd dat er een slangklem rond die noodremaccu zit.
Ik veronderstel dat je dan de hydractief bollen bedoelt? Want deze zitten bij mijn niet in het midden, maar vooraan. Ik zal er in ieder geval rekening mee houden
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Klopt helemaal. Maar omdat de motor niet loopt dus gewoon losdraaien. De eerste halve slag zitten ze altijd vast, maar ik bedoel daarna. Met druk er op blijft die zwaar draaien. Zonder draai je hem met 2 vingers.
En met een beetje geluk is die “diravibol” al leeg… Maar ff 30 keer remmen werkt altijd.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
In het midden van de breedte bedoel ik… En idd voor en achter.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Omdat jouw Xm serie 1 is heb je waarschijnlijk maar 1 hydractiefbol. Pas later kwam er een aparte bol bij voor achter met zijn eigen hydractief klep en aansturing door de veercomputer…
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Elke xm v6 heeft hydractief. En elke hydractief versie heeft daar voor een achter een hydractiefbol voor nodig.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.