Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die rubber hoes is de stuurhuishoes. Daar hoort in principe geen LHM in te zitten!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Oke, er ging een drupel LHM aan dus ik dacht dat het daar uit lekte. Nu het lijkt me sowieso verstand om deze te vervangen aangezien ze gescheurd is, dus kan ik dit doen door die bout aan het wiel los te maken en de stuurstang los te trekken?
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
thomasc3vtr schreef:Links zat deze op 0.3mm en rechts op 0.8mm dus dit leek mij ook nog oke.
0,8 mm is veel. De Haynes zegt dat nieuwe sensoren zo gemonteerd moeten worden dat de kop net tegen de tandkrans komt. Dat leek mij onzin toen ik vorig jaar de fusees wisselde en daarbij de ABS-sensoren heb overgezet. Van dat standpunt ben ik heel snel terug gekomen: ze zitten bij mij nu vrijwel tegen de krans aan: er kan net een papiertje tussen. Sindsdien geen enkel probleem meer met de ABS gehad.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Oke
Hoe kan ik die los krijgen om ze opnieuw af te stellen? Er zit een moer met sleuteltje 10 op, maar ik krijg geen beweging als ik deze los draai. Zit het gewoon zo hard vast gekoekt of zijn er nog andere moertjes die los moeten?
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
http://www.mijnalbum.nl/Album=OJ6UEAZ8
Behalve die bout met sleutel 10 die de geleidingsbus vasthoudt aan het frame , zit er ook nog een piepklein boutje onderaan, die het sensorhuis vasthoudt aan de geleidingsbus.
Op de foto aan de rechterkant.
Die moet los , zodat je het geheel kunt verschuiven.
Beetje kruipolie doet wonderen .
XM TCT Ambiance`94
De doorgeknipte draad zou wel eens de verklikker kunnen zijn dat het ABS niet werkt. Niet ongebruikelijk om die door te knippen. Dan heb je ook geen melding bij bijvoorbeeld de APK. Ik zeg niet dat je dat moet doen of dat dat is toegestaan…
Wees heel voorzichting met het losdraaien! Zo’n boutje breekt gemakkelijk af, is mijn ervaring.
Succes!
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Groene stekers zijn de ABS, de andere zijn de remblok verklikkers.
Als je de ABS draden doorknipt krijg je een ABS fout, want de sensors worden niet “gezien” en je krijgt geen signaal.
Remblok verklikkers worden weleens doorgeknipt als de remblokken zonder de “draadjes” gemonteerd worden,die “draadjes” zitten apart in de remblokken.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ik had vandaag eerst even een ritje gemaakt voor ik de XM terug in de lucht stak om voor die sensoren te kijken. De XM gaf geen storing meer voor de ABS. Zo lang ze geen storing geeft zal ik er dan ook af blijven, moest ze toch terug storing geven zal ik de sensor dan terug wat dichter bij de tandenkrans zetten.
Die draadjes die doorgeknipt zijn zullen dan waarschijnlijk van de slijtage sensoren geweest zijn. De schijven zagen er als nieuw uit en de blokken ook vrij nieuw dus zullen wel blokken zonder draadjes geweest zijn.
Ik ben dan vandaag ook nog wat onderdelen gaan bestellen, een nieuwe stuurstang hoes en een nieuwe schakelstang, want er zat veel te veel speling op de pook.
Verder heb ik ook eens gezocht om de boordcomputer in het Nederlands te zetten. Via zekeringen te versteken zou de taal veranderd kunnen worden, maar kan het dat deze niet in het Nederlands kan?
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Mijn series 1 ( 92 en 93) kenden geen Nederlands: Frans, Engels of Duits herinner ik me.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Oke, dan zal ik ze in het Frans laten staan.
Ik ben vandaag begonnen met het rubber rond de stuurstang te vervangen.
Hoe demonteer je best die stuurstang?
Ik heb de bout aan het wiel al los gemaakt, maar hoe krijg je die er dan uit? Ik heb er al met een hamer op geslaan, maar dat hielp niet.
Het gaat om de volgende ( de groene):
Verder vroeg ik mij af of die rode bout er ook af moest om de rubber er over te krijgen of kan die stuurstang er gewoon uit getrokken worden zoals een aandrijfas?
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Die groene krijg je los met zo’n kogeldrukker.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Oke
Groen heb ik inmiddels los gekregen, nu die rode nog. Ik heb er heel wat kruipolie op gespoten en zal dan morgen verder proberen.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
thomasc3vtr schreef:Oke, dan zal ik ze in het Frans laten staan.
Ik ben vandaag begonnen met het rubber rond de stuurstang te vervangen.
Hoe demonteer je best die stuurstang?
Ik heb de bout aan het wiel al los gemaakt, maar hoe krijg je die er dan uit? Ik heb er al met een hamer op geslaan, maar dat hielp niet.Het gaat om de volgende ( de groene):
Verder vroeg ik mij af of die rode bout er ook af moest om de rubber er over te krijgen of kan die stuurstang er gewoon uit getrokken worden zoals een aandrijfas?
Als dat laatste het geval is klopt er iets niet! Dan kun je niet meer sturen; dat kun je wel, maar het wiel stuurt niet mee! Die stang wordt belast op trek- en drukkrachten.
Die rode: de moer die je ziet is een borgmoer. Als die losgedraaid is kun je de spoorstang er uit draaien. Wel eerst markeren voor het terugdraaien. Anders moet je opnieuw uitlijnen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Op de stuurstang zelf kun je ook een steeksleutel zetten. Hiervoor zitten inkepingen aan de kant van het stuurhuis. Daarmee voorkom je dat de stang meedraait als je de borgmoer wilt lossen.
Markeren is wel een idee, maar met een nieuwe kogel zul je toch moeten uitlijnen. De kans dat de maten van oud en nieuwe exact overeenkomen is verwaarloosbaar klein.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Oke, gelukkig kan ik de stuurstang er niet uittrekken
Ik zal ze dan markeren voor ik ze los draai. Ik moet niet de kogel vervangen, maar het rubber dat om de homokineet koppeling van de stuurstang zit. Hopelijk lukt het zonder uit te lijnen en anders zal ik de XM wel eens meenemen naar school om dit te doen.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.