Je kunt het nazien op de site van de RDW:
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/personenautos/Paginas/default.aspx
Onderdelen en werking reminrichting Artikel 5.2.31 lid 2
De rembekrachtiger en de remkrachtregelaar moeten goed functioneren.
Wijze van keuren
Voor de controle van de vacuüm-rembekrachtiger wordt bij uitgeschakelde motor allereerst de vacuümvoorraad opgebruikt door het rempedaal meerdere malen in te trappen. Vervolgens wordt met ingetrapt rempedaal de motor gestart waarna door de opbouw van het vacuüm het pedaal verder moet wegzakken. Visuele controle van de remkrachtregelaar, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij de rem in werking wordt gesteld met draaiende motor. Hierbij wordt de as eventueel ontlast.
Bij mij trouwens precies hetzelfde gedonder met de remmen. Gister de achteras vervangen, en alles wat met de remmen te maken had zat muurvast. Ook de handremkabels in de afstandbussen, remcilinder op de ankerplaat, leidingwartels vast, enz. Zou het nog helpen om alles in het kopervet te zetten bij het nieuw monteren, of zit het na 5 jaar sowieso gewoon weer vast?
Kopervet is voor als het warm gaat worden zoals uitlaat, bestaat ook montagepasta in alle vormen, ik gebruik Novalube Ceramic aan de remmen (witte pasta), 1 keer kopen kom je als DHZ jaren mee toe.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
De remkrachtverdeler van een saxo zou ook kunnen passen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Bij de saxo zitten de remkrachtverdelers toch in de cilinders????????
Nee, bij de saxo zit die alleen links op de as.
Compleet hetzelfde zal het niet zijn maar qua gewicht spreken we over hetzelfdez, hij kan dus wel dienen, beetje afstellen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Goed, ik leg de drukverdeler vanaf morgen aan het infuus! Dank heren.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Zowel de AX als de Saxo heeft uitvoeringen met een losse remkrachtverdeler als uitvoeringen waarbij dit in de achterremcilinders zit. Die van de Saxo hebben een ander onderdeelnummer dan die voor de AX. SChijnt verschil te zitten in de aansluitingen voor de remleidingen. AX vier aansluitingen van M10x100, Saxo twee van M10x100, en twee van M12x100.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Inderdaad is uitwisselbaarheid niet vanzelfsprekend. Wat de montage van de cilinders betreft, heb ik ook witte pasta gebruikt. Ik verwacht de komende tijd geen reden om de boel weer los te halen, maar ik wil de kans zo groot mogelijk maken dat het later weer lukt. Overweeg nog de achterkant van de ankerplaten nog een keer te reinigen en in de tectiel te zetten of iets dergelijks. Overigens heb ik de inbusboutjes van de remcilinders vervangen door gewone boutjes. Ook dat maakt de kans op loskrijgen groter. Van de inbusboutjes het ik met een slijpschijf een gewone schrief gemaakt, die ik vervolgens met een slagschoevendraaier los kreeg.
Die remdrukverdeler zit trouwens op een buitengewoon onhandige plek boven de as. Was toch niet van plan om de hele as te demonteren… Hopelijk krijg ik dat ding met kruipolie weer gangbaar!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Van welk modeljaar is jouw 1.1 dan?
Heb hier een 93-er 1.4 en een 95-er 1.1, beide zonder remdrukregelaar, maar met remdrukcompensatie in de remcilinders.
In het verleden een 89-er 1.4 gehad, nog met carburateur.
Die had nog wel zo’n onding.
Heb ik toen helemaal uit elkaar moeten halen om ‘m weer werkend te krijgen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Deze 1.1 is van 1992. Het vastgerotte barrel kun je duidelijk zien zitten, net als de werkloze veren. De verschillen zijn mij bekend. Daarom heb ik ook even werk gehad voordat ik de juiste cilindertjes te pakken had.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Bij onze vorige Xsara ook een keer afkeur gehad op de remkrachtbegrenzer. Deze toen behandeld met kruipolie en voorzichtig gedurende meerdere dagen steeds wat gangbaarder gemaakt. Uiteindelijk ook gesmeerd met wat dikkere olie om deze beter te beschermen tegen water en pekel. De jaren erna geen probleem meer mee gehad. Loshalen had niet mijn voorkeur toen ivm de ook wat geroeste aansluitingen…
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heb het nog even nagezocht op service.citroen.com, maar vanaf orga 5278 (22-04-1991) hebben alle AXen geen losse remdrukregelaar meer, behalve de Service-uitvoeringen en de exemplaren met elektromotor.
Als de jouwe van 1992 is, wat is dan de orga?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Mijne is van 1987 en is de rkv al verwijderd voor dat ik hem kocht. remt goed.
AX 10E 1987 RV-37-HT, AX GTI 1994 JG-GP-88, AX 1.0i 1994 HH-GR-65, AX spot 1996 NN-JS-37 NN-NG-54, CX GTI turbo 1 en 2 TH-NZ-59 92-RB-VP, ID 19 1960 AR-66-15
Voor updates aan mijn auto’s zie mijn introductiepagina.
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Even voor de goede orde, het is geen remkrachtverdeler (rkv), er wordt namelijk niets verdeeld.
De juiste benaming is lastafhankelijke remdrukregelaar, die er voor zorgt dat de achterremmen bij een onbeladen auto niet blokkeren.
Als de regelaar uit het remsysteem gehaald wordt, zullen ook de achterremcilinders vervangen moeten worden door de latere versie met ingebouwde remdrukcompensatie.
Plus wat aanpassingen aan het leidingwerk.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986