Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Elk jaar wordt begin februari in Parijs de oldtimerbeurs Rétromobile georganiseerd. De Franse automerken zijn hier altijd goed vertegenwoordigd. Ook Citroën heeft een grote stand, waarop samen met de Franse Citroën-clubs een thema-expositie is ingericht. Dit jaar de Familiale, de luxe en ruime Citroën Familiale door de jaren heen. Rogier “Rio97” leidt ons rond.
Een gloednieuwe C4 Grand Picasso uit 2014 staat trots tegenover de C4G Familiale uit 1931 te pronken. Op de stand wordt de stamboom van de Familiale verder uit de doeken gedaan. Vraag naar een familieauto met meer zitplaatsen dan standaard is er altijd geweest. Soms in (erg) kleine oplages, soms door andere bedrijven gemaakt en in één geval zelfs als uitvoering die officieel nooit heeft bestaan.
Citroën Heritage heeft behalve de twee grote uitvoeringen van de C4 ook het Prototype C10 uit 1956 uit het Conservatoire meegenomen, die beter bekend is als de Coccinelle, het lieveheersbeestje. Hij is ontworpen door André Lefèbvre, die zich liet inspireren door een waterdruppel; de perfecte aerodynamische vorm. Een directe link met het thema is er niet. De Coccinelle staat vooral te schitteren als de meest recente renovatie van het Conservatoire, waar uiteraard de meningen verdeeld over zijn. Voor de vergelijking: op de ICCCR 2012 was dit prototype nog ongerestaureerd te bewonderen.
De A-types zijn vertegenwoordigd met een vroege AMI 6 Break uit 1965 en een AKG 350 Glacauto uit 1961. Dit is een Besteleend die door de firma Glacauto van een achterbank en extra ramen is voorzien; een verre voorouder van de MPV of Multispace.
Een centrale plaats is ingeruimd voor een bijzonder exclusieve interpretatie van een familieauto: een SM Opéra. De verlengde uitvoering van Chapron om een volwaardige en direct toegankelijke achterbank te creëren. Volgens de Franse SM-club zijn er 7 exemplaren van gebouwd. Het exemplaar op de beurs is uit 1973 en al 22 jaar in het bezit van de huidige eigenaar. Opvallend zijn de verchroomde wielkastafzettingen in plaats van de bekende afdekkappen. Een andere zeer exclusieve 6-cilinder is de C6 Familiale uit 1931: het summum van ruimte en comfort aan het begin van de jaren ‘30.
De Traction is aanwezig met twee uitvoeringen van de 11B Familiale. Net als alle andere auto’s op de stand zijn ze in concoursstaat. Voor de liefhebber van de Traction is 2014 het jaar waarin zijn tachtigjarige bestaan wordt gevierd. De Franse Traction-club viel niet te passeren zonder uitgenodigd te worden voor het grote feest in september. Een generatie later dan de Traction reincarneert de Familiale als ID 10. De oudst bekende ID 19 Familiale is erbij. Deze ID 19 Familiale uit 1960 is nummer 110 uit een oplage van 346 exemplaren.
In de moderne hoek staan een XM break V6 en een CX 25 RI Familiale. Wat afgelegen staat een bekende Xsara Picasso: de uitvoering uit de TV-reclame waarmee de Picasso aan de wereld werd voorgesteld. Op dat moment werd overigens de term Familiale ingeruild voor de naam van de Spaanse schilder.
Tussen de auto’s is ook de nieuwe directeur van Citroën Heritage aanwezig op de stand. Afgelopen september kreeg Marc-André Biehler de leiding over onder andere het Conservatoire. Citroën is de banden met het rijke verleden aan het aanhalen, zoals bijvoorbeeld de inzet van klassieke modellen bij de presentatie van de C4 Cactus. Enige bezorgdheid was er onder de bezoekers, omdat twee auto’s uit het Conservatoire tijdens Rétromobile geveild werden. Dit bleek gelukkig te gaan om modellen waarvan het Conservatoire meerdere exemplaren had.
tekst en foto’s: Rio97
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Het was moeilijk om uit Rogiers foto’s een selectie te maken, zoveel moois heeft hij daar gezien en vastgelegd. Toch wil ik ook graag nog een paar andere foto’s tonen. In de aanloop naar Rétromobile heeft Citroën een persbericht verspreid met daarbij een aantal heerlijke plaatjes uit de oude doos.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Hier heb ik al mijn foto’s van afgelopen Retromobile gehost:
http://s18.photobucket.com/user/rogier858/library/Retromobile_2014?sort=9&page=1
De stand van Renault deed ook mee aan het Familiale thema en had alle versies van de Espace meegenomen. Ook erg leuk om te zien.
Groet, Rogier
Totaal aantal Berichten: 6488
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Leuk verhaal bij die CX. Mooie auto ook.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
was een erg leuke beurs!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mulder schreef:Leuk verhaal bij die CX. Mooie auto ook.
Raar verhaal eigenlijk ook. De serie 2 Break was toch vanaf het begin tot eind leverbaar als TRI of TGI? Waarom dan een ombouw van RE naar RI? Of was de Familiale op het laatst niet meer als TGI leverbaar?
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
RE = 20 carb
RI = 25 IE
Dus een RI is een kale uitvoering met 2500 injectie blok.
De CX 25 RI is ook als berline geleverd.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ja, maar dat is nu net het verhaal: de RI is nooit al break geleverd.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké
Misschien dan wel weer in bepaalde landen? Soms wijkt dat weer af…
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Het verhaal staat op een van de foto’s van Rio97. ‘t Is een one-off.
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Je hebt gelijk - ik kom ze in elk geval in Engeland tegen. En Dr.Theo heeft ze ook in de lijst staan, zij het alleen voor modeljaar 1986. Op een Engelse site staat de Familiale uitsluitend als RI, de break 25 is altijd een TRI. Dat zal ‘t dan wel zijn: van het Familiale interieur bestond geen luxe versie.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
In een break zitten toch altijd de eenvoudige stoelen?
VIP interieur is alleen op de berline geleverd.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De Break TRI en TRD hadden een luxer interieur dan de RE/RD. Net zoals de berline TRS beter was uitgerust dan de RE/RI/RD. Vorm van de stoelen zou gelijk kunnen zijn, stof is wel anders.
Als ik een oude folder kijk gaat ‘t om dingetjes als lichtverklikker, extra dingetjes op het dashboard (deur-open-controlelampjes e.d.) hoogteverstelling bestuurdersstoel, hoofdsteunen achterin, electrische ramen achter en de koptelefoonaansluitingen. Geen idee waarom dat niet te combineren is met de Familiale-uitvoering.
Maar goed, in het stukje tekst bij de auto staat iets heel ingewikkelds over de 25 RI Familiale, terwijl dat dus in sommige landen een gewoon leverbaar model was.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De Break TRI en TRD hadden een luxer interieur dan de RE/RD. Net zoals de berline TRS beter was uitgerust dan de RE/RI/RD. Vorm van de stoelen zou gelijk kunnen zijn, stof is wel anders.
Als ik een oude folder kijk gaat ‘t om dingetjes als lichtverklikker, extra dingetjes op het dashboard (deur-open-controlelampjes e.d.) hoogteverstelling bestuurdersstoel, hoofdsteunen achterin, electrische ramen achter en de koptelefoonaansluitingen. Geen idee waarom dat niet te combineren is met de Familiale-uitvoering.
Maar goed, in het stukje tekst bij de auto staat iets heel ingewikkelds over de 25 RI Familiale, terwijl dat dus in sommige landen een gewoon leverbaar model was.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De Break TRI en TRD hadden een luxer interieur dan de RE/RD. Net zoals de berline TRS beter was uitgerust dan de RE/RI/RD. Vorm van de stoelen zou gelijk kunnen zijn, stof is wel anders.
Als ik een oude folder kijk gaat ‘t om dingetjes als lichtverklikker, extra dingetjes op het dashboard (deur-open-controlelampjes e.d.) hoogteverstelling bestuurdersstoel, hoofdsteunen achterin, electrische ramen achter en de koptelefoonaansluitingen. Geen idee waarom dat niet te combineren is met de Familiale-uitvoering.
Maar goed, in het stukje tekst bij de auto staat iets heel ingewikkelds over de 25 RI Familiale, terwijl dat dus in sommige landen een gewoon leverbaar model was.