Bij mijn citroen c5 136pk hdi versie had ik van in het begin(aankoop wagen 3000km.)last dat de wagen zééééér vlug stil viel als je moest aan zetten,kon de koppeling niet rustig laten opkomen en dat deze zo wat voorruit kruipt.
Men vrouw had het meest last,gezien ze alle dagen met de wagen rijd.
Ik zelf had het ook ondervonden,gezien ik al met zeer veel wagens heb gereden en zelf technieker ben,lig het niet aan ons zelf.
Klacht aan de gge vermeld(garantie) kon niet direct thuis wijzen wat het was.
Na 30.000km te hebben gereden waar het iets was verbeterd.
Nu had de wagen ook een soort dipje juist dat de turbo kwam opspoelen,vooral bij het vlug willen optrekken na constante snelheid.
EGR-klep lijk me eerst zo wat de boosdoener.
Bij uitlezen niets gevonden.
Paramaters bekeken,was een enorme schommeling van injectorencorectie vanaf stationaire tot +/- 1700tr/min.
Nu komt het antwoord bij toeval.
Wagen moest op onderhoud(onder garantie nog) daar bleek dat er olie van tussen de versnellingsbak en de motor komt.
Nader info is daar bij citroen is van vermeld.
Dichting krukas achter vliegwiel kan de oorzaak zijn.
Deze dus laten vervangen.
Achter de wagen geweest en wat me direct opviel was dat de wagen nu perfect kon aanzetten,niet stilvallen.
Nu was het zoals die “moest” zijn.
Ik “vermoed” dat de krukassensor soms verstoort was door de olie….
Lijk me enigste verklaring gezien ze enkel dichting hebben vervangen.
Ofwel zat de krukassensor niet perfect op zijn plaats bij eerste montage.
Conclussie als je zo iets voor hebt bekijk volgende eens wat ik hier juist heb beschreven.
Die olielek kan dus bij de 2 liter voorkomen.
succes.