Ben bezig met een lekkende HD pomp (XM 1998) van nieuwe rubbers te voorzien. De benodigde O-ringen zijn besteld. De 6 Torx doppen op de pomp zaten, zoals al eerder elders vermeld, ontiegelijk vast. Heb ze los en kan de boel nu mooi schoon gaan maken. Vraag me alleen af of de torxen bij montage weer zo idioot vast moeten of is vast + tikje na voldoende? Platter dan plat wil een O-ring toch niet worden???
Ik denk dat die bouten op de fabriek met een luchtsleutel worden vastgeramd en onnodig vast zitten. Ik heb verschillende torx stiften gesloopt op een XM.
Goed, bij montage gewoon lekker vast zetten en dan moet het goed zijn. Ander vraagje voor de kenners: Tussen voor en achterhuis van de pomp zit een, ik denk papieren pakking….Op geen enkel schema kom ik deze tegen. Is dit iets wat te bestellen is? onderdeelnummer? Of beetje vloeibare pakking gebruiken of zelf pakking knippen???Zal enkel dienen om de boel luchtdicht te houden omdat de grote O-ring de boel wat vloeistof betreft afsluit…
Klopt het dat de afdichtring tussen poelie-zijde en middenstuk vervangen kan worden dor een veerbol ring?
Ik heb ook meerdere keren die o ringen vervangen. Zet het dan ook gewoon normaal vast.
Die andere vragen weet ik niet, ik heb daar nooit lekkage gehad.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Goed, O-ring aan Poeliezijde is onbekend onderdeel(nummer)..Tussen middenstuk en achterzijde pomp zat bij mij een papieren pakking. Schijnt in sommige pompen wel en in andere pompen niet voor te komen. Op een Franse site waar een pomprevisie wordt besproken wordt de pakking vervangen door een vloeibare pakking. Nummer ZCP830415A (Loctite??) of Citroennummer 973558..Misschien wel bij de dealer te bestellen maar zo allemachtig prijzig vaak….
Deze jongens hebben bijna alles maar verzendkosten zijn ook weer aan de hoge kant: http://www.carparts-pros.com/ .....
Over die veerbol o-ring aan de poeliezijde meen ik eens gelezen te hebben dat die inderdaad prima past.
Als ik op 973558 zoek dan zie ik op http://tinyurl.com/nggbqd3 dat dat ding om en nabij de 27,- kost, dan zal het bij de dealer 30,- oid zijn. Daar ga je toch niet heel lang voor lopen zoeken.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Nee, niet heel lang maar als een papieren pakking voldoet dan vind ik dat ook nog wel een extra uitdaging om die te knippen/snijden….Geld is vaak geen belemmering maar tijd…...onbetaalbaar…..
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Die veerbolring werkt prima , ik probeer wel een ronde te gebruiken ,
weet niet wat het met de vierkante uitvoering zou doen .
Verder kan elke vloeibare pakking gebruikt worden .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Is dat zeker dat elke vloeibare pakking voldoet? LHM is een voor sommige stoffen behoorlijk agressief goedje….De al eerder genoemde speciale vloeibare pakking van Citroen zelf is behoorlijk aan de prijs vergeleken met een standaard tube van het één of ander..Zoek uiteraard naar de beste oplossing omdat een pomp er wéér afhalen als deze lekt, géén feest is, los van de ergernis…
De voorste O-ring aan de poeliezijde heeft de maat: 34.2 x 3mm en is gewoon verkrijgbaar. Eriks heeft deze in het assortiment maar weet niet of zij leveren aan particulieren…
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mitch schreef:Eriks heeft deze in het assortiment maar weet niet of zij leveren aan particulieren…
In principe niet, minimale afname 100 stuks daarbij…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zullen zien of ze beetje willen meedenken…100 ringen, kan ik productielijntje beginnen….
Zou bij Duursma geen probleem moeten zijn
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Alle ringen binnen via de dealer, voor de poeliezijde een veerbolring meebesteld, gaat ook gewoon passen en afsluiten zo op het oog…Hopelijk voor een paar tientjes weer 300000 km klaar…
Dank voor het meedenken..