

























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Bij een modern systeem is geen LMM nodig, al wordt het voor sommige toepassingen nog wel gebruikt. Bij het omdraaien van de LMM haal je dan ook een aantal bochten uit de aanzuigroute, dat is eigenlijk waar het om gaat natuurlijk.
De bout van zo’n onderste draagarm kan ongelofelijk vastzitten. De minst erge manier om hem er uit te krijgen is een heleboel gaten boren in de draagarm zodat je de bout door boort. Het is een operatie waar je uren mee bezig bent. Doorslijpen kan ook, maar dat duurt even lang en is nog veel onprettiger om te doen dan boren. De draagarm kan je dan uiteraard weggooien.
De draagarmbussen zijn op het moment geloof ik wel gewoon nieuw te krijgen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Ik ga idd maar boren. Ik had nog een idee om de moer tegen te houden door de ruimte op te vullen met aluminium strips en dan met de luchttol de bout los te draaien. Als de moer dan los zou draaien, dan zou deze als een hefboom de bout er uit duwen omdat de moer niet naar achteren kan. Helaas alleen de draad naar z’n grootje… Ik heb een grote boor gevonden dus ik denk dat ik de boutkop eraf boor en dan kijk of ik de restanten van de bout er uit kan slaan. Ik kan ook kijken of er genoeg ruimte is voor de reciprozaag. De zaagjes van de Fein zullen het denk ik niet aan kunnen.
Verder ben ik nog wat onderdelen aan het zoeken en prijzen aan het vergelijken. Ik moet ao een filter/droger voor de airco hebben. Bij basis zijn die, zoals verwacht, aan de prijs. De Valeo drogers kan je elders op het net voor 60 euro te pakken krijgen. Nu lees ik ergens dat een XM droger ook zou kunnen en die kost maar 20 euro! Klopt het dat die ook past?
Kijk uit wat je met die draagarm doet.
Je uitlijning wordt daar wel door bepaald, niet al te grof aan het werk dus.
Kun je niet iets met een hefboom maken?
Of 2 dikke platen met aan een een hoge moer met een bout erin gelast.
Als je de bout dan uit de moer draaitwordt het geheel langer.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Je hebt gelijk. De uitlijning wordt voor een groot deel bepaald door de vulringen. Goed opletten dus hoe ze nu zitten. Ik heb al iets geprobeerd met een hefboom. In eerste instantie middels de moer, maar toen dat mislukte heb ik een grote stang tussen de platen gezet. Helaas allemaal zonder resultaat… Morgen echt maar gaan boren.



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Yes, gelukt! Eerst geprobeerd de kop eraf te boren. Ging vlot maar daarna kreeg ik nog geen beweging in d bout. Vervolgens met de reciprozaag en toen was het binnen een uur gepiept. Eerst aan de boutzijde tussen de vulring en de draagarm gezaagd. Dat duurde behoorlijk lang omdat daar van alles in de weg zit. Daarna kan je de vulring weghalen en heb je ruimte aan de andere kant.
De schade lijkt mee te vallen. Ik was bang dat de bus, die in de carrosserie zit, uitgelubbert zou zijn. Dat zou een ingewikkeld verhaal gaan worden. Gelukkig was de bout het zwakste!
Nu kan ik eindelijk door naar de meevallers, hoop ik ...



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Ik heb de boel schoongemaakt, as/bout ingevet en de boel weer gemonteerd. Ik heb de boel stevig vast gezet maar nog niet met het goede moment. De onderste draagarmen bewegen dan stroef. Doe ik iets fout of hoort dit zo?





























Totaal aantal Berichten: 10401
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij wel. Want ze draaien in rubber/kunststof bussen.
Wat heb je vernieuwd bij de arm die speling had?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Moet wel speciaal vet in die dingen.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Ik heb er een andere arm ingezet die ik nog had liggen. uiteraard heb ik de vulringen van de oude arm gebruikt om dezelfde geometrie te houden. Bij de oude arm zat de bout helemaal vast in de arm en de speling werd veroorzaakt door een stukje schroefdraad dat er niet meer was. Een andere bout met schroefdraad gaf al geen speling meer.
Ik heb nog niet goed kunnen doorgronden hoe de draagarm werkt. Ik had verwacht dat de arm zou draaien om de samengestelde bus die gevormd wordt door de 2 bussen uit de silentbloc’s (vergelijkbaar met de bovenarm). Ik zag op het plaatje alleen niet wat om wat draaide. Ik was toen, na de constatering dat rechts de bout draaide in de bus in het frame (kon niet de bedoelde oplossing zijn) en links soepeler ging draaien als ik de bouten losser zette, in de veronderstelling dat de arm mogelijk zou draaien om de (pas)bout die als as dienst zou kunnen doen. Wat evengoed nog steeds geen geweldige oplossing zou zijn.
Blijkbaar klopt mijn eerste veronderstelling en zou er in in het silentbloc een deel moeten draaien in het andere deel. Van buiten naar binnen komen we in het silentbloc de volgende lagen tegen, denk ik:
- rubber
- metaal?
- kunststof
- BUS! (metaal)
Klopt het dan dat de bus in het kunststof zou moeten draaien? en waarmee zou ik dat dan kunnen smeren? of moet ik nieuwe silentbloc’s bestellen (erg duur, 200 euro voor de hele voorkant…)



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Ik heb even een testje gedaan met de linker draagarm die ik nog had liggen. ik heb de bout in de draagarm gedaan met een bus en stevig aangedraaid. De bout heb ik in de bankschroef gedaan en toen ben ik gaan bewegen. De kunststof laag staat stil. Blijkbaar zit de kunststof laag aan de binnenbus vast en draait het rubber met metaal daar omheen. Ik heb de boel met 120 Nm vast gezet. het beweegt.





























Totaal aantal Berichten: 10401
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Normaliter (nieuw) staat de binnenste bus stil tov de carrosserie. De buitenste draait mee met de arm.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Weer wat stappen gezet en onderdelen binnen gekregen.
Grootste moeilijkheid is nog de benzinepomp. Ik heb die maanden geleden van de donorauto af gehaald maar weet ff niet meer precies hoe die ook al weer zat. hij hoort bij de tank, maar zou ik hem ook vooraan kunnen plaatsen? voordeel is dan dat een groot deel van de leiding niet onder hoge druk staat. ik kan mijn diesel handpomp laten zitten voor als ik ooit mijn tank leeg rijd…
Ik ga coil-on-plug bobines plaatsen. Die moet ik netjes laten aansluiten op de bougie. De standaard aansluitmoer op een bougie is te laag en die citroen aansluitmoer natuurlijk te hoog. Ik ga de lange citroen aansluitmoeren inkorten tot de juiste lengte, of zijn er andere opties? cx25gtit2, jij hebt ze toch ook op je wagen zitten, hoe zit dat bij jou?
De brandstofleidingen bij de tank zien er nog erg goed uit. de leidingen van de tank naar voren zijn ook nog goed. die onder de kap ga ik voor de zekerheid vervangen.
Ik heb met veel moeite de rammelende verbindings-arm van de stabilisatorstang los gekregen. morgen krijg ik hopelijk de nieuwe binnen.
Ik heb de nieuwe rubber voor de assen binnen gekregen. voor de APK had ik 1 vervangen maar nu alles er toch af ligt vervang ik de andere 3 ook maar.
TBC.



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
misschien dat ik ook de HD-pomp maar voorzie van nieuwe rubbers. 2 probleempjes:
- is de HD-pomp in een auto met airco in de basis hetzelfde als de gewone pomp? Dus zelfde o-ringen en zuigers etc alleen andere montagepunten en aansluitingen? (dit ivm het gebruiken van een standaard revisie-setje)
- hoe krijg je de achterste kap er fatsoenlijk af?
Thanks!
depompen gaan bijna niet stuk.
zonder klachten zou ik hem niet reviseren.
maar als je dat wel wil; die kap zit alleen om een o-ring, hij kan er dus afschuiven.
wel met kracht, dat lukt niet met de hand
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Ik heb inderdaad begrepen dat ze bijna niet stuk gaan. Als ik de o-ringen bekijk die ik de afgelopen weken heb gedemonteerd, kan ik me voorstellen dat de o-ringen in de pomp ook erg 4kant zijn geworden. Daarnaast is het leuk om zo’n pomp eens van binnen te zien.