Citroen heeft besloten, volgens Autoweek no 9, om de nieuwe DS 6 die in 2015 op de markt komt NIET van hydropneumatiek te voorzien en ik zeg…terecht!!
Citroen zit met hun speciale veersysteem naar mijn mening! op een dood spoor.
Waar mijn BX’en nog geweldig veerden, zonder dat je werd geattendeerd op de hydropneumatiek, voelden mijn XM’en al minder “natuurlijk” aan door het regelmatig schakelen naar de harde stand bij verkeersdrempels etc.
Mijn nieuwste aanwinst ,een C6 uit 2006 met 164.000km op de teller maakt er soms echt een potje van.
Het veergedrag is een rommeltje vergeleken met dat van een BX. Je merkt heel regelmatig dat er van alles wordt bijgeregeld en dat dat nooit helemaal lukt!!
Een veersysteem met stalen veren en dempers is “eerlijker” en voorspelbaarder dan wat Citroen in de C6 heeft gemonteerd.
Ik denk dus dat Citroen met het C6 systeem breekt NIET om financiele redenen, maar om wegliggingstechnische redenen!
Wat vinden jullie hiervan??
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
ik denk dat er wat mis is met de vering van je C6
Jep, zeker iets mis. Het veercomfort van de C6 is niet te vergelijken met dat van een DS. Maarja dat wil je met de huidige wegen, rotondes enzo ook echt niet.
‘67 DS21 Pallas Hydraulique - http://www.sandermullink.nl/ds
‘10 C6 3.0 HDiF
Het gaat mij er vooral om dat het veergedrag van nieuwere generaties Citroenen steeds synthetischer lijkt te worden en dat Citroen niet op die weg verder wil!
Mijn C6 is trouwens recent gecalibreerd bij de firma Oldenhage….
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Ik zou echt eens alle sensoren van je C6 individueel eens goed laten nameten met de LEXIA.
Na 8 jaar zal er echt wel eentje defekt geraakt zijn. (Goed METEN is WETEN)
bv SENSOREN LINKS en RECHTS middelen uit, dus kan er een defekt zijn zonder dat je het altijd bemerkt
Andre, bedankt voor de tip, ik laat begin maart de automaat flushen en meteen de sensoren doormeten.
Toch ben ik benieuwd of ik medestanders krijg voor mijn standpunt!!
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De nieuwe DS6 mag dan stalen veren hebben, hij zal wel degelijk worden uitgerust met een elektronisch geregelde demping waarbij, net als bij de C6, per wiel de “veer"karakteristiek bepaald zal kunnen worden. Overigens, het is nog maar de vraag of we de DS6 als C6 opvolger mogen zien. Men spreekt namelijk van een vanafprijs van slechts rond de 36.000 euro. Een model met zo’n lage prijs kan je dan natuurlijk nooit serieus nemen als Franse “haute de gamme” limousine, hoe leuk, mooi of premium hij ook is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Lijkt mij een lage vanaf prijs..
Dan is ie niet veel duurder dan de ds5…
Jullie draaien er toch een beetje omheen; heeft hydropneumatiek met computersturing nog een toekomst???
Hydropneumatiek heeft denk ik geen toekomst.
Ik moet zeggen dat ik het zijdezachte van mijn BX toch fijner vond dan in mijn 2001 C5, hoewel dat natuurlijk ook een heel fijne auto is. Maar het zijn voornamelijk de hydropneumatisch bekrachtigde remmen die ik het meeste mis.
Ik denk ook wel dat met traditionele vering of adaptieve dempers en eventueel luchtvering een nagenoeg identiek rijcomfort te verkrijgen is en dat waarschijnlijk tegen een lagere kostprijs.
Maar ik vind het wel jammer…
Als de tijd aan mijn zijde is floreren de wijnen…
Heleneus.nl / Emigreren kun je leren
Nou ja, het gaat er uiteindelijk om wat verkoopt. Mensen die ooit DS of opvolgende “oude” bollenbakken hebben gereden worden steeds schaarser. Alleen dan kun je weten hoe het voelt.
De CX voelt al anders dan een DS. Een BX valt in het niet bij de CX maar veert toch heerlijk.
Hardere vering is kennelijk in.
Ik heb een aantal maanden noodgedwongen in een 206 gereden. Dat viel vreselijk tegen t.o.v. het AX-je.
Dan heb je het niet eens over een hydraupneumaat.
Als ik even de knuppel in het hoenderhok mag gooien…
Met schroefveren en een gebalanceerde schokdemperwerking kan je ook een zeer comfortabele vering krijgen.
Neem nou een R16. Okee, torsie vering, maar dat is een schroefveer eigenlijk ook.
Citroen had gewoon een hele goede balans tussen vering en demping gevonden.
Maar een DS en een C5 veren ook al heel anders. En ze hebben allebei bollen…
Dat zachte veren past niet meer bij de huidige motorvermogens en rijeigenschappen van de huidige auto’s.
Niveauregeling hadden de amerikaanse auto’s al in de 60-er jaren, ook heerlijk zachte vering (met matige schokdempers).
Dat argument hoeft dus ook niet mee te tellen.
DS6 met stalen veren hoeft dus niet per definitie minder comfortabel te zijn…
Ik ben benieuwd naar het commentaar…
Of raken we een beetje teveel off topic?
edit: o wacht, het topic begon al over de discussie HP of niet.
Misschien scheelt het al als de elektronica niet zelf zou ingrijpen.
Dat is natuurlijk om veiligheidsredenen gedaan, maar ik kan me voorstellen dat het vaak niet wenselijk is als je rechtdoor op een hobbelige weg rijdt zonder verkeer voor je ...
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Ik ben het eigenlijk eens met .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). Stalen schroefveren van de nieuwe generatie wagens zijn niet meer te vergelijken met deze uit de DS-tijden. Ook zij hebben vooruitgang gemaakt. Trouwens, ons merk, wat we zo graag vernieuwend en innovatief noemen moet toch geen 100 jaar met bollen blijven rijden, ze moeten verdorie nieuwe technologie ontwikkelen!
Laat ze nou maar eens tonen wat ze kunnen met gewone veren op de DS6!
Vraag me ook af inderdaad of er nog toekomst in zit.
Ik denk dat de vering inderdaad te ingewikkeld is geworden.
BX, CX etc zeer overzichtelijk systeem. Kon ook wel stuk, maar dan had je rotte leidingen of gare bollen.
Met de xm is dat echt anders. Soms verslikt ie zich. En de hydroactive gaat wel eens in storing als je pech hebt. En dan lastig repareren.
En als ik dan lees, dat je een C6 af en toe moet kalibreren. Tja. Hoeveel gedoe mag je met vering hebben??
(toch koop ook nog eens een C6 )
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik heb nooit in “iets” uit de nieuwe DS lijn gereden maar wat ik ervan begrijp zijn ze allemaal redelijk stug geveerd voor Citroën begrippen. Ik neem aan dat die lijn bij de DS6 bewust wordt doorgetrokken?
Het lijkt inderdaad een beetje op vloeken in de kerk, maar ik hoor toch wel wat instemmende geluiden; hydropneumatiek is niet langer heilig voor Citroenisten…....