Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
De BERLINGO 2.0HDI 600 van mijn vader uit 2003 heeft nu 2x de accu leeg getrokken. 1 Keer lukte overstarten en de 2e keer was daar de accu te leeg voor. Daarna rijdt hij weer goed. Accu is goed, is doorgemeten. Het is ook niet zo dat die 2e keer de auto langer stil stond.
We kunnen niets uitproberen omdat hij het nu goed doet.
Dus graag tips over wat we als 1e kunnen proberen?
Herkent iemand dit of weet iemand wat dit kan zijn?
Alle tips welkom!
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Totaal aantal Berichten: 15706
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Alle logische dingen uitgesloten? Verlichting die blijft branden, dat soort gein? (Het lampje in de laadruimte gaat bijvoorbeeld is bijvoorbeeld niet geschakeld op de achterdeuren…)
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik zal mijn vader daar nogmaals op wijzen, kan geen kwaad
Maar er zit een alarm op de verlichting, tis een vrij luxe ding.
Lampje in de laadruimte….ik houd het in gedachten.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Totaal aantal Berichten: 15706
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik had exact dezelfde met veel toeters en bellen, maar (de versie met deurtjes achter in elk geval) had nog steeds dat malle lampje achterin dat wel op de voordeuren werkt, maar niet op de achterdeuren. Dus wat doe je als je ‘s avonds iets uit de laadruimte wil pakken..? Precies en dan vergeet je hem dus uit te doen.
Totaal aantal Berichten: 15706
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En maar hopen dat het gewoon zo simpel is natuurlijk.
Heb hetzelfde probleem. Heb de startmotor laten reviseren, gloeispiralen laten controleren, accu doorgemeten, alles in orde maar als de auto, Berlingo 2.0 HDi 2005, 3 dagen niet rijdt wil ie nog net starten maar startmotor draait erg langzaam rond. Wie weet waarom mag het zeggen. En vriezen doet het hier niet.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Misschien een domme vraag, maar heb je de dynamo ook gecheckt?
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Nee, de dynamo is niet gecheckt. Heb er namelijk bij staan kijken in de garage. Zou het daar aan kunnen liggen?
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Nouja, als je dynamo geen of weinig laadsstroom levert kan je dynamo de accu niet bijladen en vol houden. Weet je toevallig of ze de accu hebben gemeten met draaiende motor? Zo ja, dan hebben ze de dynamo gecheckt. De dynamo wordt immers aangedreven door je motor.
Een andere verdachte lijkt mij toch de accu zelf; hoe oud is de accu? Als jij nog dezelfde accu erin hebt zitten als toen je Berlingo vanaf fabriek geleverd werd zou het goed kunnen dat je accu op is. Een accu houdt het meestal tussen de 5 en 10 jaar uit. Wat je zou kunnen doen is naar een sloop gaan en daar een zelfde accu halen. Bij de sloop zijn ze vaak wat goedkoper dan bij een zaak als Kwik Fit en heb je minder geld ‘weggegooid’ als het je accu niet is. Hou ons op de hoogte
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Ik kan de volgende oorzaken bedenken.
1 Slechte accu
2 Zwerfstroom
3 Dynamo defect
4 Slecht contact.
Accu kun je controleren door hem uit de wagen te halen en een etmaal aan een acculader hangen, daarna volgeladen terugplaatsten. Of een andere accu proberen.
Zwerfstroom kun je meten als wagen uitgeschakeld is, neem de plus-pool los van de accu en zet een Stroommeter (Amp) tussen accupool en de losgenomen accukabel. Die stroom mag hooguit enkele 100mA zijn.
Dynamo kun je redelijk zelf meten. Als de accu vol is moet je met draaiende motor zeker 14V meten. Als je daarna lampen aanzet en achterruitverwarming etc, en laat de motor zo 5 tot 10 minuten draaien. De spanning mag dan niet of weinig wegzakken.
Slecht contact kan in aardaansluiting, accupolen of op dynamo zitten. Kun je vaak wel zien.
Aarde kun je ook meten met Voltmeter. Motor laten draaien en lampen aan. Er mag geen Volts te meten zijn tussen de 0V accupool en de carrosserie en 0V van accu en motorblok.
Ik hoop dat je er iets mee kunt.
Grt. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
De accu is doorgemeten met draaiende motor. Was idd meer als 14 V. Er kwam eem soort kassa strookje uit het apparaat waar de accu mee werd doorgemeten. De accu is ca 5 jaar oud. Ik weet niet of er zwerfstroom is gemeten. Deze zomer wil ie nog wel starten. Tegen de winter maar eens de zwerfstroom meten. Of eerder als ik in de garage kom.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 25-03-2014
- Xantia 1.8i 16v
- Berlingo 2.0 HDI 500
Hallo,
ik ben nieuw op dit forum en erg opzoek naar een oplossing voor mijn probleem. Wij hebben een Berlingo 2.0 hdi uit 2004 en we hetzelfde probleem als hierboven beschreven. Ik heb vanmiddag de accuspanning gemeten bij draaiende motor en ik kwam op 23V uit. Aanzienlijk hoog, dus ik vermoed echt dat mijn dynamo stuk is. Er is al 1 accu defect geraakt en ik heb vandaag een nieuwe accu gekocht (waarmee ik dus 23V meet; veel te veel).
Daarnaast stinkt het waar de V snaar (aandrijfsnaar?) zit, en als je de kap opent komt er ook soms rook vandaan. Als je rijdt, komt er ook een hoog piepend geluid vandaan.
Het klinkt alsof er meer is dan de dynamo, maar ja, wat dan nog meer? Kleppen?
Ik vind het niet erg om te klussen en ik heb een brug ter beschikking. Heeft iemand ideeën? Of kan ik de tips opvolgen van @lfred?
Alvast bedankt.
Mischien moet je die riem eens spannen. Er zit een spanrol.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
1nog, als je 23Volt meet dan zou er wel eens een diode in de dynamo defect kunnen zijn (kortgesloten). In dat plaatje past dan stank en rook ook. Ik zou de motor niet meer starten en eerst de dynamo vervangen.
Succes, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 25-03-2014
- Xantia 1.8i 16v
- Berlingo 2.0 HDI 500
dank je wel. Ik denk ook dat er een nieuwe dynamo in moet. De vraag is dan alleen ff, is het nog wel veilig genoeg om er uberhaput in te rijden of kan ik het beter slepen?
Ik zou er zo niet meer mee rijden, zelfs niet de motor starten.
Je loop risico op vervolgschade in elektronica van de wagen.
Als de Berlingo een zekering heeft tussen accu en dynamo dan zou je die er uit kunnen nemen, vervolgens kun je met een volle accu naar de garage rijden. Als die zekering er niet is, zou je ook de pluskabel los kunnen maken op de dynamo. Die dan wel goed afschermen tegen kortsluiting, immers aan de andere kant van die kabel zit de accu.
Succes, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.