Hallo Allen,
De appel valt nooit ver van de boom zeggen ze.
Heel mijn jeugd heb ik doorgebracht op de achterbank van Franse wagens. Simac’s 1100, ID21, Talbot 1502, peugeot 605,…
Ik draag nog de sporen van verbrande benen door de gloeiend hete plastiek zetels in de simca’s tijdens de zomer. Mijn grootvader zaliger zou zelfs nog even een Panhard garage gehad hebben.
Toch ben ik geen auto fan. Tenzij ouder dan 30 jaar. Neen, ik ben een classic motorracer. 2takt of zware viertakt, maakt niet uit als het maar hard gaat. Lange afstandsraces op Magny Court, Spa, Chimay,….
Ooit al eens koppelingsplaten vervangen in de paddock als er om de 10 seconden een oorverdovende motor voorbij vliegt tijdens de race ? Elke seconde telt, je zakt dieper en dieper weg in de ranking. Zenuwslopend maar op dat moment leef je voor 2.
Ooit al eens in de nacht +200kmh geraced tijdens een regenbui? Waar is die olievlek? Dan denk je niet aan het werk of aan de dagdagelijkse beslommeringen. Je denkt aan (over)leven en niet vallen.
Maar in de week ben ik een rustige huisvader en rijd ik voor mijn werk vrij traag. 110kmh autostrade. Met mij betrouwbare toyota corolla kom ik er wel.
Het ding geeft mij dezelfde voldoening als een bord natuursla met een glas water. Niets, nul emoties. Maar praktisch. 230000km momenteel.
Voor de gezinstaken zochten we een 4x4, 7plaatser, zuinig en goedkoop. Bestaat niet natuurlijk.
De aangeschafte C Crosser 2.2, 60000km kwam in de buurt. 4x4, 7pl, restwaarde zakt sneller dan BNP Fortis aandelen (handig bij aankoop, nadeel bij bezit) en zuinig was het….niet! 1 op 11 toch steeds.
Ook vertrouwde ik geen wagens met te veel snufjes. Verwarmde zetels (vrouw vind het geweldig, ik haat het), voorlicht sproeiers ( gaat ook stuk bij een aanrijding, dus weg ermee),…
Ik vertrouw ook geen wagens uit een land waar ze maar 35h werken, meer staken dan werken, moeilijk met homo’s overweg kunnen, navelstaarders en een ego hebben van hier tot in Tokyo. Ik spreek vlot frans en heb een heel aantal franse vrienden. Heb heel mijn vakantie-jeugd doorgebracht in het zuiden van Frankrijk. Hun cultuur begin ik nu wel te snappen.
Maar toch geef ik ze een kans met de aanschaf van deze C-Crosser…..en het bevalt me wel verdomme!
De wagen wordt niet zachtzinnig behandeld. We hebben 4x4 zeer regelmatig nodig in de bossen (houtkap) en de wagen zit steeds onder een laag modder. Blutsen en krassen rondom. Geen erg, het is geen collector en de restwaarde is nu niet veel meer. OH krijgt het wel, maar ik vrees dat de koppeling (hierdoor ben ik op jullie fora geraakt) als een lijk uit de kast gaat vallen. Maar momenteel geen problemen.
We zitten reeds aan 145000km en vind dit al een klein wonder. Dus tot nu toe tumbs up! Maar de remschijven zijn reeds versleten. Dit is geen verwijt en komt door het zware gebruik.
Deze winter zaten we in Oostenrijk met de zeer zware sneewval. Geweldig, maar zelfs met de hoop koppel van de wagen geraak je maar amper door 50cm verse sneeuw. De banden waren winterbanden, maar geen sneeuwbanden.
Als we de 200000km halen dan ontkurk ik een goede fles. Ik verkoop ze dan, want je moet het lot niet blijven tarten. Dan koop ik (misschien) een nieuwe citroën en misschien vervang ik de toyota bij 3 ton ook door een citroën.
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 17-01-2011
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso 1.6 HDI
Welkom en leuk verhaal.