Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Een week geleden eigenaar geworden van een heerlijke Xsara VTS.
Tijdens de proefrit viel me al op dat het stuur enigzins zwaar draaide en vanaf de middenstand altijd “over een hobbeltje” heen gedraaid moet worden. Ter verduidelijking: Het lijkt alsof de stuurbekrachtiging ‘pauze’ neemt voor een fractie van een seconde.
De garage vertelde me voor de verkoop dat het misschien “een stangetje of een kogeltje” zou zijn en dat als het voor de APK niet zou mogen, het gefikst zou worden. Nu was het uiteraard voor de APK geen probleem en zit ik met het hobbeltje. De garage heeft er naar eigen zeggen een smeermiddel in gedaan en ik moet zeggen dat het wel echt een stuk beter aan voelt nu. Maar het probleem doet zich nog wel voor.
De slangen vanaf het oliereservoir naar de pomp waren wel wat vet en het leek alsof er wat olie uit het reservoir was gelopen. Nu heb ik het oliepijl weer tussen min en max gezet (dit zat er 2 mm onder).
Even in de gaten houden dus. Maar alles blijft in het circuit zitten en het stuur begint geleidelijk aan beter te voelen. Zoals ik van mijn eerdere Xsara gewend ben is het sturen nu ook wat lichter.
Ik denk zelf aan de volgende zaken:
- olie verouderd
- een defect in het stuurhuis
Een defect lijkt mij echter niet meteen voor de hand liggen, omdat het steeds beter lijkt te worden. Zou het zin hebben om de gehele voorraad olie er op een of andere manier uit te pompen en te voorzien van een nieuwe lading?
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Nobody? *subtiel schopje*
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gniels,
Blijft ie dat ook doen als je een tijd gereden hebt en de motor warm is of verdwijnt het dan.?
groet martekie
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Het probleem gaat niet weg bij een warme motor. Zou het kunnen zijn dat er zo’n ‘knie’ verbinding in de aansturing van het spulletje rot kan zijn? Heb op Youtube wel eens een filmpje gezien waarbij zo’n ‘gewricht’ heel stug kan worden op sommige plekken. Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel.
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat is goed mogelijk. Ik zou als ik jou was ook eens kijken of het helpt als je die kruiskoppeling eens even smeert.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
De kruiskoppeling die zich in het interieur bevindt is nog lekker vet en in orde. Is er nog kruiskoppeling te vinden bij de Xsara? (Voordat ik de auto omhoog moet halen en de bodemplaat eraf schroef)
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5