Fuseekogel de(monteren)
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312

Gepost: 16 maart 2014 09:47 PM

Zal de komende tijd nog wel vaker aan moeten kloppen bij de experts van het forum…Deze week motorblok lichten en hopen dat alles wat los moet los is en ik het blok er uit gewurmd krijg… Zit ook nog een verdamper van de gasinstallatie die hopelijk niet in de weg zit…Ondertussen ook bezig met revisie van een deel van de voorwiel ophanging…Dan nu de fusee kogels… Zijn al los uit de draagarm maar zitten vastgedraaid in het fuseehuis. Ik weet er bestaat speciaal gereedschap voor maar dat heb ik niet… Lostikken met beitel zal wel gaan maar waar let ik op bij de montage? Zover mogelijk met de hand indraaien en paar tikjes met beitel o.i.d. na geven? Wil natuurlijk de nieuwe kogel wel heel houden…

Profiel  

puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 16 maart 2014 10:41 PM
  [ # 1 ]

Beitelen is volgens mij geen optie. Ik ken een ervaren monteur die dit probeerde en bouten moest gaan oplassen en er uren mee aan de gang was. Gewoon een set kopen, kost bijna niets en is overal te vinden op het net. Nieuwe fusee gewoon indraaien en vastdraaien met dop.

Profiel  

wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3244

Gepost: 17 maart 2014 10:57 AM
  [ # 2 ]

Die kogels kunnen goed vast zitten en dan bedoel ik echt goed vast. Voor een paar tientjes heb ik ze door een garagist er uit laten halen; die moeite moet je echt niet zelf nemen.
Monteren is simpel: een beetje loctite op de schroefdraad. Met een grote tang vast draaien en tot slot met een beitel een paar deuken in de rand slaan om te borgen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 920

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 17 maart 2014 01:19 PM
  [ # 3 ]

Hallo Mitch,

ik weet niet wat je aan gereedschap en sleutel ervaring hebt?

Bij mijn meest recente werk aan zo’n kogel (op xantia) zat er erg veel roest op de schroefdraad en ik heb de speciale dop (Laser) met een zware luchtsleutel gebruikt. De kogel kwam er toen niet uit!
Daarna heb de kogel afgeslepen en eerst een dikke moer aan gelast en vervolgens een ring opgelast om meer hitte in de kogel te brengen nabij de schroefdraad. Na deze behandeling kreeg ik de kogel er uit met gebruik van de lucht sleutel op de zwaarste stand (520Nm).
De draad in de fusee heb ik opgeschoond door de kogel die uit de ander fusee kwam van twee zaagsnedes te voorzien en als een soort tap te gebruiken.

Er hoeft geen loctite o.i.d. op de draad, voor dat doel zitten er borglippen op de kogels. Met borg vloeistof op dit soort diameters schroefdraad maak je een eventuele latere vervanging nog veel moeilijker en het gereedschap en de kogel zelf lijken niet voor dat soort de-montage geweld ontworpen.

Er zijn twee maten voor de speciale dop, een kleinere voor o.a. BX, 405 etc en een grotere voor o.a. Xantia, 406 en XM.

http://www.ebay.co.uk/itm/SX0271-SEALEY-2-PIECE-PEUGEOT-405-406-407-CITROEN-LOWER-BALL-JOINT-SOCKET-SET-/251262488875?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3a8069512b

succes!

waar rook is, is…

LHM only!

Profiel  

puffel
> 1100 berichten

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 17 maart 2014 02:20 PM
  [ # 4 ]

Voor als je luchtsleutel niet zo sterk is..Wel goede stalen (geen goedkope Indiase gietijzeren) bankschroef gebruiken!
Nu snap je dat beitelen geen optie is Smile

Profiel  

furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2125

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 17 maart 2014 02:30 PM
  [ # 5 ]

je mag je keuken wel eens wat opruimen Wink

Profiel  

Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312

Gepost: 17 maart 2014 05:05 PM
  [ # 6 ]

Allemachtig, wat zitten sommige dingen absurd vast…Vond de moer op het einde van de aandrijfas al een gevecht..met buis van ruim een meter en een eigenlijk iets te licht wringijzer is het in ieder geval wel gelukt…Mijn bankschroef kan dat geweld waarschijnlijk wel aan maar de werkbank zal wel met de poten in de beton gezet moeten worden… Confused Denk dat ik de fusees er maar in z’n geheel uithaal en even wegbreng voor in ieder geval de demontage…Kan ik meteen de remklauwen een goede staalborstel beurt geven…

Profiel  

puffel
> 1100 berichten

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 17 maart 2014 05:25 PM
  [ # 7 ]

Altijd doen. Fusee moet je er sowieso af halen als je niet over een luchtsleutel beschikt die dit klusje aan kan. Careful met je abs sensor!  Ik brak eens een gietijzeren bankschroef met deze klus. Dus inderdaad je keukenblad houdt dit geweld niet, tennminste niet als je bankschroef in betonblokken is geschroefd, zoals in mijn on opgeruimde keukentje. Toevallig net weer een gedaan van een xantia, ook zo vast als een huis..

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook