Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Van de voorpagina:
De C4 gaat in z’n huidige vorm alweer enkele jaren mee. Om te zeggen dat de C4 een enorm commercieel succes is in Nederland gaat wat ver, maar er zijn de afgelopen jaren toch best een aantal C4’s verkocht. Om de verkoop van de C4 een boost te geven en het model eens wat extra onder de aandacht te brengen heeft Citroën juist de C4 Berline gekozen tot hét model om de nieuwste telg van de “PureTech” motorenfamilie in te introduceren: de e-THP 130. Wij gingen voor u pad naar Parijs en reden met de C4 e-THP 130!
We mogen de sleutels van ‘onze’ C4 ophalen bij DS World aan de Rue François 1er in Parijs. De C4 zelf is nog steeds een moderne verschijning. De afgelopen jaren heeft Citroën het model goed up to date weten te houden. Het voertuig waarin we op pad gestuurd worden is een mooie tint diep, iets grijsblauw. De Exclusive-trim vormt het summum qua uitrustingsniveau. Mooie wielen, draaiende xenonlichten, navigatie en een meer dan bekwaam audiosysteem, elektrische stoelen met massagefunctie, er valt weinig te wensen over. Toch toont hier de tand des tijds: een achteruitrijcamera zul je bijvoorbeeld niet vinden. Dat klinkt wellicht als overbodige opsmuk, dit zijn moderniteiten waar je in het drukke stadsverkeer snel erg aan gehecht bent. Het afwerkingsniveau van de C4 is en blijft van zeer hoog niveau. De gebruikte materialen zijn mooi en zelfs op de hobbeligste plaveisels van de Franse Lichtstad is er geen kraakje of piepje te horen in het interieur, zo mogen we later merken. Alhoewel de concurrentie niet stil zit heeft Citroën op dit vlak weinig te vrezen.
Goed, de C4 is vertrouwd, het echte nieuws is natuurlijk de e-THP. Deze nieuwste aanvulling op de al bestaande 1.0L 68 pk en 1.2L 82 pk PureTech motorenlijn is wederom een driecilinder met een inhoud van slechts 1,2 liter. Montage van o.a een turbocompressor maakt dat de nieuwe e-THP een vermogen levert van maar liefst 130 pk bij 5500 tpm en een koppel van 230 Nm kent bij slechts 1750 toeren. Een motor die we de komende jaren vast in heel veel nieuwe Citroëns zullen gaan tegenkomen. Het blok wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Op papier waarlijk mooie cijfers, maar hoe werkt dat in de praktijk?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Het is negen uur en de ochtendspits is in volle gang: geen betere manier om kennis te maken met de e-THP. Al bij het starten valt n ding op: het is stil in de C4. Heel stil. Je merkt aan niets dat er onder de motorkap een driecilindermotor ligt met slechts 1200 cc cilinderinhoud. Geen trillingen en geen typische driepitterbrom. Pas als je de deur weer open doet en goed luistert zou je kunnen denken dat er iets anders onder de kap ligt dan zo?n vertrouwde vierpitter van weleer. Het valt direct op dat de motor heel soepel en trillingsvrij oppakt bij het wegrijden. De koppeling gaat licht en soepel, al zou je kunnen zeggen dat het pedaal een wat grote slag maakt. Vlotjes rijden we door het drukke verkeer in de Franse hoofdstad. De C4 laat zich moeiteloos en licht bedienen. De verhoudingen van de zesbak, die prima te schakelen is, zijn goed gekozen en duidelijk niet alleen met een laag verbruik in gedachten. De auto laat zich dankzij 230 Nm aan koppel bij slechts 1750 toeren schakelui en gemoedelijk rijden. Op het moment dat je echte vermogen nodig hebt – en geloof ons, dat is vaker dan je denkt in een stad als Parijs – is hij direct bij de les. Op het moment dat de turbo vervolgens écht druk gaat leveren gaat de C4 e-THP als een haas van z’n plek. Vanaf duizend toeren begint de motor flink te trekken en vanaf zo’n 1700 toeren is hij helemaal los. Het blokje trekt gretig door tot voorbij tot de 6000 toeren. Het maximale vermogen komt al bij 5500 toeren vrij en je merkt dat het zinloos is om veel verder door te trekken.
Dat er kracht en snelheid in deze nieuwe motor zit wordt vooral goed duidelijk als we via La Défense de stad verlaten en een bijna lege Autoroute aantreffen. Hier blijkt dat het downsizen – het gebruik van kleinere maar krachtigere motoren – helemaal niet ten koste van het rijplezier hoeft te gaan. Als we op de rustige weg eens kijken hoe vlot zo’n C4 e-THP nou echt is merken we dat we al heel vlug snelheden bereiken die het bezit van het rijbewijs in gevaar kunnen brengen! Als we vervolgens de snelheid terug laten vallen naar 100 km/h laat de boordcomputer al snel een verbuik van slechts 4,9 L op 100 km zien. De motor draait bij die snelheid in de zesde versnelling zo’n 2150 toeren. Geef je vervolgens gas dan bereik je in korte tijd de 130 km/h. Dit alles zonder drama, zonder kabaal en zonder onaangename vibraties. Na zo’n 20 km van de prachtige péage te hebben genoten verlaten wij de snelweg en komen we op een traject terecht met hoogteverschillen, bochten, dorpjes en ‘départmentales’.
Op de buitenwegen met zeer wisselend wegdek valt het tweeledige karakter van de C4 e-THP in positieve zin op. Ontspannen, zuinig cruisen gaat prima. Veel schakelen is niet nodig, er is altijd koppel voorhanden en zelfs bij een flink stijgende weg accelereert de auto nog. Kies je er voor om wat sportiever en uitdagender met de auto om te gaan dan kan dat ook. Langer doortrekken in de versnellingen, later remmen: de e-THP laat het zich allemaal welgevallen en trakteert op een lekker geluid, wel eens wat anders dan de VTi die het blok vervangt. Toch is het onderstel van de C4 veel meer afgestemd op comfort. De demping is net even te zacht voor het écht snelle werk, maar laten we eerlijk zijn: de C4 is natuurlijk ook veel meer een auto voor het gezin en de leaserijder dan voor de veeleisende sportieve automobilist. Alhoewel de C4 met dit frisse, guitige motorblokje ons wist te overtuigen verheugen wij ons nu al op een DS3 met deze motor voor het serieuze gooi- en smijtwerk!
Tekst: Waterman, redactie: 2d. Foto’s: 2d en Citroën Presse.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1891
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Nu nog een EGS Bakske erin en zou mijn volgende kunnen worden. (Alleen al om die 130pk)
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 5488
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Hoewel ik nogal negatief gevoel heb voor 3cilinders met een turbo erop… Lijkt me naar het lezen van deze test toch een vooroordeel die ik moet wijzigen..
Leuk stukje!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Ik moet zeggen dat de 3 cyl in onze c3 (1.2vti) mij aangenaam verrast heeft..
Ik ben benieuwd naar de e thp maar gelet op de probs met de thp die je toch veelvuldig lees’...
Ben ik toch eens benieuwd hoe deze motor het gaat doen..
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De e-thp uit de “pure tech” motoren reeks is een totaal andere motor dan de oudere thp. Problemen als met de thp z’n distributieketting zul je bij de e-thp niet tegenkomen, de e-thp heeft een distributieriem.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nou niet alleen de ketting..’
Maar hij blijkt ook erg gevoelig voor interne vervuiling…
Tenmiste dat passeert toch regelmatig de reveu bij de buren van de c5club…
Maar nogmaals de 1.2 vti in onze c3 heeft mij al weten te overtuigen..ik vind deze stiller bij 130 dan mijn 1.6 vti…
Dus ik hoop dat deze motor het op termijn een betrouwbaar blok blijkt..
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
GWHENDRIKS2 schreef:Hoewel ik nogal negatief gevoel heb voor 3cilinders met een turbo erop… Lijkt me naar het lezen van deze test toch een vooroordeel die ik moet wijzigen..
Dat moet je zeker eens overwegen. Kun je je voorstellen dat we zo’n 15 jaar geleden nog een twee liter motor gebruikten om rond de 130 pk te krijgen? 230 Nm koppel haalde die motor sowieso niet, en daarbij verbruikte zo’n twee liter 16 klepper ook nog eens bijna 2x zoveel….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Vind het grappig dat jullie een stuk zuiniger reden dan de prutsers van autoweek…
http://www.autoweek.nl/nieuws/27359/gereden-citroen-c4-12-e-thp-130-puretech
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Afgelezen waarde, daar kun je niet zoveel uit ontlenen natuurlijk. Echt zuinig zullen we niet gereden hebben. Daar deden we ons best ook niet voor, is bovendien alleen geloofwaardig te doen met een duurtest.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mooi stuk!
Maar als ik voorin kijk,heb ik het gevoel dat je weinig ruimte hebt,
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat dat een gevoel is Frank. Vergeet natuurlijk niet dat een C4 een gewone middenklasser is, maar krapper dan bv een Astra of Golf is het niet. Daarbij heeft een c4 een setje prima stoelen, goede verstelmogelijkheden en een goede zitpositie. Kortom, je kunt er prima in zitten. Naar mijn gevoel is een Megane krapper.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27935
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klinkt veel belovend!
Gaat dit blok ook de ongeblazen 1.6 VTi 120 pk vervangen? Die lijkt me zo nogal overbodig.
Ik heb er nooit in gereden maar de 120 ongeblazen PK’s in een zware C5 lijkt me wat aan de magere kant. Dan klinkt dit beter als een instapmodel blok voor de C5. Ongetwijfeld nog zuiniger ook…
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Arjan Verkade schreef:
Ik heb er nooit in gereden maar de 120 ongeblazen PK’s in een zware C5 lijkt me wat aan de magere kant.
Dat kan ik volledig beamen…helaas.
in de c5 wel, in de c4 doet ie het prima…
over de C4, je zit er echt ruim in…
ook de instap is beter dan de C5 ph 3 die ik heb gehad..
de C4 is gewoon een prima degelijke wagen…
rij er nu een jaar mee, naar volle tevredenheid…
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6 GDi PHEV
Overtuigende en eerlijke rijimpressie. ‘t Zou zomaar de opvolger van mijn V6je kunnen zijn. Maar helaas, ik heb heel lang geleden besloten dat er alleen maar Breaks hier voor de deur komen. Waar blijftie?
Adri