Totaal aantal Berichten: 97
- C5 3.0 HDI Tourer Exclusive
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 2400 GTi
Sinds Juni 2013 rijd ik weer XM en wel een 2.5 TD Exclusive bj 1999. Zoals bekend is deze standaard voorzien van lichtmetalen ‘Monte Carlo’ velgen die in mijn geval zijn uitgerust met Michelin Energie banden in de maat 205-65-15.
Ik vind mijn XM zeer onrustig in het stuur. Op oneffen wegdek stuurt de auto met de oneffenheden mee en bij sterk afremmen is er eveneens een slingering in het stuurwiel waarmeembaar.
In december heb ik Michelin winterbanden gemonteerd op andere lichtmetalen velgen en ziedaar: het probleem was nagenoeg verdwenen De gemonteerde winterbanden hebben een andere maat, 195-65-15 en de ET waarde van de Rial velg is 45.
Terug monteren van de Monte Carlo’s maar nu de achterbanden voor deed het oude fenomeen weer terug keren.
Monteren van andere ‘Monties’ eveneens met Energie’s gaf geen ander resultaat al leek het trillen tijdens het remmen veel minder.
Mijn vraag aldus: wat is de oorzaak dat mijn XM met de Monte Carlo’s zo gevoelig is voor oneffenheden. Is het de velg of toch de band of een combinatie van.
Zijn er XM rijders die mijn probleem herkennen? Een Proefrit met een V6 Exclusive deed mij overtuigen dat het veel beter kan. (Overigens de voorbanden zijn z.g.a.n. en de velgen lijken onbeschadigd, er is geen onbalans en de uitlijning is gecontroleerd na het monteren van nieuwe fusee kogels)
ik ben benieuwd naar jullie reacties
FB
Totaal aantal Berichten: 2125
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
ik herken deze problemen niet. Ik heb Monte Carlo’s op mijn Berline (2 sets voor zomer en winterbanden) en etoiles voor de Break (ook 2 sets). Allemaal prima en niet het gedrag zoals jij beschrijft.
Wel zijn deze wielen door het ontbreken van een centraal gat in het midden door veel bedrijven minder makkelijk, goed of niet te balanceren. Het is meestal meer werk omdat men een aparte adapter moet monteren en daar heeft men niet altijd de spullen voor, zin in of ervaring mee.
Wellicht heeft 1 van je velgen een hoogte slag of een slingering. Ondanks dat ze er op het oog onbeschadigd uit zien kunnen ze best krom zijn of onrond…
Ligt het niet aan je banden?
Komt steeds vaker voor dat een nieuwe band niet goed is.
Ik heb met die michelin banden ook problemen gehad.
Maar dan cuppen.
De monte carlos op mijn turbo ct doen het perfect.
Bij mijn 2.1 turbo d had ik ook steeds geknoei met trillen sporen etc.
Maar dat moet dus aan mijn auto liggen, want zelfe set op de ct rijd perfect.
Ik denk dat stuurhuis van mijn diesel ergens niet goed is.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Hallo Folkert,
Ik herken jouw ervaringen ook totaal niet. Mijn XM V6, met dezelfde velgen en Michelin Energy banden, rijdt erg stabiel, kosrsvast en trillingvrij. Als je wilt, kun je a.s. woensdag een proefritje maken .
Ik denk dat er iets anders aan de hand is.
Informeer eens bij Wil Wijnhoven in Boxmeer…
Groet, Edwin
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)