Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
In Poissy staat een PSA-fabriek met een lange geschiedenis. Tegenwoordig wordt daar onder andere de DS3 gemaakt, dus ook de DS3 Cabrio en – nog begeerlijker – de DS3 Cabrio Racing. Axel-deskundige en Citroën-auteur en -uitgever Thijs van der Zanden heeft er een rondleiding gekregen en laat heel Citroën-Forum.nl meekijken.
De mogelijkheid om een bezoek te brengen aan een autofabriek krijg je niet iedere dag. Ik hoefde dan ook niet lang na te denken, toen ik onlangs de kans kreeg om een kijkje te nemen in de PSA-fabriek in Poissy.
Nu de fabriek in Aulnay-sous-Bois zijn poorten heeft gesloten, is Poissy voor PSA de belangrijkste productielocatie in de regio Parijs geworden. Hier rollen nu de Peugeot 208 en de Citroëns C3 en DS3 van de band. Van origine is Poissy een Ford-fabriek, die al voor de oorlog werd gebouwd. In de jaren ’50 kocht Simca het complex en toen dat merk werd overgenomen door Chrysler, kwam de fabriek in Amerikaanse handen. Nadat PSA in 1978 de Europese tak van Chrysler had gekocht, werden er in Poissy Talbots en Peugeots geproduceerd. Vanaf de jaren ’90 lopen er ook Citroëns van de band.
Zoals op veel industriële complexen moeten we als bezoekers een aantal regels respecteren: vanwege de veiligheid zijn korte mouwen taboe en ook open schoenen zijn niet toegestaan. We krijgen bovendien allemaal een veiligheidsbril en worden diverse keren gemaand goed uit te kijken, want er heerst een grote bedrijvigheid op het fabrieksterrein en wagentjes met onderdelen rijden af en aan. Hoewel ons op de aangegeven looppaden eigenlijk niks kan gebeuren, waarschuwt onze gids ons toch om goed uit te kijken voor de bestuurders van deze wagentjes: “They are French, so be careful.”
Onder leiding van onze gids, die verrassend goed Engels spreekt, gaan we vervolgens de fabriek in op het punt waar de grote rollen staal binnenkomen. Dit staal wordt in platen geknipt, die vervolgens in een aantal persen tot auto-onderdelen getransformeerd worden. Meestal gaat dat in een een paar stappen, waarbij de eerste persgang de hoofdvorm bepaalt en de volgende stations de detaillering aanbrengen. Omdat het uiteraard niet rendabel is om voor ieder afzonderlijk stuk plaatwerk een aparte pers neer te zetten, kunnen de mallen eenvoudig uit de pers worden verwijderd en worden vervangen door mallen voor een ander onderdeel.
Alle losse stalen onderdelen worden in de volgende hal in elkaar gelast tot een carrosserie. Aan dit proces komen nauwelijks mensenhanden te pas. Zelfs het selecteren van de juiste onderdelen gaat automatisch. Neem bijvoorbeeld het dak: de robot weet van iedere auto die voorbij komt om wat voor model het gaat (een C3 met een gewone voorruit, een panoramische voorruit die verder in het dak doorloopt, een DS3 of een DS3 cabrio) en kiest dan zelf de bijbehorende dakplaat om deze op de carrosserie te bevestigen. Mensenhanden zijn wel nog nodig bij de kwaliteitscontrole, die op diverse punten in het productieproces plaatsvindt. “Dit zijn bijna altijd vrouwen,” merkt onze gids op, “omdat die over het algemeen nauwkeuriger en secuurder zijn dan mannen en daardoor kleine onvolkomenheden sneller zien.”
Behalve industriële serieproductie vindt er in Poissy ook op kleine schaal productie van speciale modellen plaats, zoals lesauto’s, auto’s met een aangepaste bediening en de ombouw tot bedrijfsvoertuigen. Terloops merkte onze gids ook nog op dat er, letterlijk in een hoekje, een carrosserie voor een nieuwe rally-versie van de DS3 geprepareerd werd. Bijna bescheiden: “We bouwen deze auto hier verder niet, dat gebeurt bij Citroën Racing. Het enige dat hier gebeurt, is het verstevigen van de carrosserie en het plaatsen van een veiligheidskooi.”
De carrosserieën gaan vanuit de assemblagehal naar de spuiterij. Omdat het risico op vuiltjes in de lak toeneemt naarmate er meer mensen in de lakstraat rondlopen, is deze afdeling niet toegankelijk voor bezoekers. Onze gids vertelde dat je aan de locatie van de spuiterij, helemaal aan de andere kant van het terrein, kunt zien dat de fabriek in Poissy al wat ouder is: “Het is logistiek gezien erg omslachtig om carrosserieën over grote afstanden heen en weer te slepen. Moderne fabrieken zijn daarom veel compacter van opzet. Om het proces toch zo goed mogelijk te laten verlopen, is er een gigantische tunnel gemaakt tussen de twee fabrieksgebouwen. Zo kunnen de carrosserieën vrij van weersinvloeden van de ene hal naar de andere worden getransporteerd.”
wordt vervolgd
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
vervolg
Vanuit de spuiterij komen de carrosserieën in de assemblagehal terecht. Hier worden stap voor stap alle componenten gemonteerd die nodig zijn om er een echte auto van te maken: de bekabeling, de isolatie, het dashboard, de stoelen, alle binnenbekleding, de ophanging, de motor… Veel onderdelen komen kant en klaar uit andere fabrieken aan en hoeven alleen nog maar gemonteerd te worden. Dit is een logistieke operatie om U tegen te zeggen. Zeker bij de DS3 is de keuze uit allerlei verschillende opties, kleuren en aankledingen zo groot dat bijna iedere auto een unieke combinatie van specificaties vormt. Al die onderdelen moeten natuurlijk op het juiste moment op de juiste auto gemonteerd worden. Die montage is in veel gevallen overigens gewoon mensenwerk. Om dat werk zo aangenaam en comfortabel mogelijk te maken, is er vaak ondersteuning van machines die zwaar tillen en ongezonde werkhoudingen voorkomen.
Tijdens onze aanwezigheid in de assemblagehal klinkt er af en toe een kort muziekje. De gids legt uit: “In de jaren ’80 stond de lopende band soms wel 250 keer op een dag stil, omdat er ergens op een van de montagestations een probleem ontstaan was. Dat ging natuurlijk enorm ten koste van de productiviteit en daarom hangt tegenwoordig bij iedere werkplek een geel koord. Als er problemen ontstaan, trekt de monteur aan het koord en klinkt er een muziekje, zodat zijn collega’s weten dat hij hulp nodig heeft. Iedere afdeling heeft een eigen deuntje, zodat de juiste mensen te hulp kunnen schieten. Sinds we op die manier werken, staat de lopende band bijna nooit meer stil.”
Het laatste station voordat de auto’s de fabriek verlaten, is de kwaliteitscontrole. Hier wordt iedere auto nog eens helemaal nagelopen en op allerlei punten gecontroleerd. Indien nodig wordt de afwijking meteen hersteld. Op die manier is de kans op productiefouten en ander ongemak voor de klant zo klein mogelijk.
Als ik naderhand weer achter het stuur van mijn eigen, eveneens in Poissy gebouwde DS3 Cabrio zit, realiseer ik me dat er van het complexe productieproces dat achter mijn auto schuilgaat eigenlijk niks te merken is. Dat is misschien wel de grootste prestatie van de fabriek. Ik start de motor, zet m’n zonnebril op en doe het dak open: gewoon genieten. Merci, Poissy!
Kijk ook eens op citrovisie.nl, de uitgeversmaatschappij van Thijs van der Zanden.
tekst: t_vanderzanden, foto’s: Automobiles Citroën, redactie: RensKorevaar
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 482
Geregistreerd: 02-05-2011
- DS 3 1.6 eHDI airdream so chic
- DS 3 puretech 110 ines de la fressange 1.2 vti
mooi stuk geworden Rens!!
Citroen DS3 eHDI So Chic,Gris alu + noir onyx, select comfort, metallisee bicolore, 3D achterlichten
DS3 1.2vti 110pk puretech Innes de la fressange
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ik heb alleen de persfoto’s erin geplakt. De tekst is van Thijs van der Zanden!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 338
Geregistreerd: 06-06-2012
- DS 3 E-HDI 90 cabrio automaat
mooie reportage….
DS3 Club NL op facebook: https://www.facebook.com/groups/ds3clubnl
DS3 Club NL op Twitter: @ds3clubnl
mag mee rijden in de DS3 van ray78 en zelf sinds 17-2-2014 in het bezit van een ds3 ehdi90 cabrio
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Er hangt meer DS3-nieuws in de lucht. Net als de goede verstaander heeft de goede lezer aan een half woord genoeg. De inleiding van het openingsbericht bevat een hint…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Oooo DS3 cabrio gok ik!
Leuk stukje om te lezen…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 9406
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als student ben ik in maart 1986 in deze fabriek geweest, toen werd daar de Peugeot 309 gebouwd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Mooie reportage.
Ik had erbij kunnen zijn met de Visaclub, maar helaas ik kon niet!
Iig bedankt voor dit artikel, was ik er tóch een beetje bij….nu de geur en het lawaai nog!!
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)