Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Niet per se, kan ook een retour- of remleiding zijn. Remleiding kun je simpel checken door ‘t rempedaal in te trappen en te kijken of ‘t dan spuit.
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Het is niet de remleiding dat weet ik, omdat de monteur dit gezegd heeft en hoe je dit kunt merken. Het is echt de LHM leiding, ,de auto ging ook redelijk snel naar beneden bekwam op de heenweg ook langzaam omhoog aan de achterkant
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Het lijkt in ieder geval geen hogedrukleiding te zijn, dan zou je ‘t idd wel zien spuiten en ben je snel al je LHM kwijt.
Of een lekke retourleiding het effect heeft dat je beschrijft weet ik niet. Ik zou je iig niet durven adviseren er gewoon maar naar NL mee te rijden, maar als je het wel doet, controleer dan bijv. elke 100km het LHM niveau en vul het aan.
Maar als er 1 leiding op die plek lek is, volgen er vaak meer, kwestie is alleen wanneer.
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Ik denk moment aan dat er in Nederland meer kennis is op dit gebied, en meer gedaan wordt dan hier in Oostenrijk alhoewel de monteur zelf zei een sm te hebben. .... en er ook een sm staat ter restauratie.
De xm is erweer en ik €997,00 armer ,alle 4 leidingen zijn vervangen .
[edit MOD] Richard, wil je svp niet meer op het laatste bericht quoten?[/edit MOD]
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een zwak punt van de XM is de leidingbundel die links achter over de traverse naar de hydractieklep, de hoogteregelaar en de veercilinders gaat. Doorroesten van zo’n leiding komt veel voor, zelf heb ik het al bij drie XM’s Type II gehad, maar bij Type I zal het wel niet beter zijn.
Ik repareer dat zelf in een dik uur met ca € 30 aan materiaalkosten.
Het subframe blijft gewoon zitten.
Het losdraaien van die wartels kan lastig zijn, doe dat NOOIT met een steeksleutel maar met de speciale open ringsleutels. Alshet erg hardnekkig is werkt warmstoken probaat.
Bij Chyparse bestel ik een stukje leiding met wartels en aangefelste bolletjes (en rubbertjes) van pakweg 60 cm lengte. Ze hebben daar ook losse wartels en koppelstukken.
Let wel op de leidingdiameter, er is één dikke en een stel dunne leidingen.
De lekke leiding loshalen en pakweg 25 cm voor de traverse doorsnijden. Op het leidingdeel dat van voren komt soldeer je een wartel met zilversoldeer. Het stuk leiding kan je daar nu met het koppelstuk vastmaken.
Hardsolderen is niet moeilijk, maar het is verstandig dat te laten doen door iemand die het eerder deed. Hoewel hardsolderen (net) kan met een propaanbrander is gas-zuurstof het best. Ook handig om met een heel klein vlammetje die vastzittende wartels mee te bestoken. Pas bij dat alles op dat er geen retourleidingen smelten.
Een alternatief voor solderen is een bolletje felsen met een fels apparaat. Er zijn Citroengekken met zo’n ding. Die zijn doorgaans alleen met eigenaar te leen. Zo’n felsapparaat kost ca € 300, dat is altijd nog een stuk minder dan het gebeun van zo’n garagist.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Even in het verlengde van het losdraaien van hardnekkige wartels: Heb van een oude ringsleutel met een haakse slijper een open ringsleutel gemaakt…Ondanks dat toch veel geklooi om sommige wartels heel los te draaien…Koppen zijn gewoon erg zacht. Zo probeer ik de voorste rechter remleiding los te halen van de remslang….Zit een lelijke roestpit in de leiding en wil hem graag wisselen met de leiding uit mijn donor…Vrees dat het niet lukt zonder de wartel te beschadigen alhoewel ik nog een poging zou kunnen doen met verhitten….Inmiddels al wel dagelijks met IMAL ingespoten dus wie weet…Merkte wel dat het ABS verzamelblok in mijn donor anders is dan mijn eigen wagen. Verschil tussen begin en eind 1998 blijkbaar…Met wat bijbuigen zal de leiding wel gaan passen denk ik en anders maar nieuwe leiding bestellen….
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Is zacht spul die wartels. Ik had zelf vorig jaar nogal succes met een automatische griptang. Dat gaat erg goed mits je er bij kan. Deze griptangen stelt zichzelf vast ongeacht de grootte van de moer of object.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
abs blok moet wel passen op de computer, dus blok en computer overbouwen als het anders is dan nu.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dan is één leiding vervangen makkelijker…..Scheelt veel losdraaien en veel kapotte wartel-stress…
waterman schreef:abs blok moet wel passen op de computer, dus blok en computer overbouwen als het anders is dan nu.
Da’s een beste klus: Het Siemens ABS heeft de computer in de computerbak; bij het Teeves systeem zit ‘ie bovenop het blok. Dus je zult draadbomen moeten gaan overzetten. Maar daarmee ben je er nog niet want het Siemens systeem gebruikt ABS-ringen met meer tandjes dan Teeves. Uit mijn hoofd 43 om 28. Je zult dus ook op alle 4 de assen die ringen moeten overzetten. En tot slot de 4 sensoren die anders zijn.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dit zijn de enige open ringsleutels die serieus werken.
Een open geslepen gewone ringsleutel buigt open als de wartel goed vastzit.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Als je de wartels heel wilt houden (of makkelijk los wilt draaien), dan knip je toch gewoon de leiding af en zet je een dop op de wartel?
Edit: oja, de leidingen die overgezet moeten worden, moeten natuurlijk heel blijven…
De speciale wartel sleutel pakt op 5 van de 6 kanten, en open ringsleutel is meestal 12-kant, als iemand dan de wartel al eens met een steeksleutel heeft vastgezet en enigszins beschadigd gaat zo’n gemodificeerde ringsleutel er overheen, en dan rest alleen nog de griptang, waarmee je alles los krijgt, maar daarna de wartels met pijp kunt weggooien. En inderdaad als je zeker weet dat je de leiding gaat vervangen, dan kun je afknippen en een dopsleutel gebruiken.
To err is human, not to err is divine.
JanSr schreef:Dit zijn de enige open ringsleutels die serieus werken.
Een open geslepen gewone ringsleutel buigt open als de wartel goed vastzit.
Typisch dat de foto niet zichtbaar is maar ik neem aan dat het de sleutels zijn die je ook toont in een post op het XM clubforum. Is dit model sleutel ergens normaal te koop of is dat “bestelwerk”? Artikelnummer/merk?
Zag op de site van ctaservice.nl een leidingsleutel maar dat ziet er uit als kwaliteit “Oosteuropees fietsgereedschap” Vandaag ook even bij de dealer geinformeerd maar zoals te verwachten viel is de benodgde remleiding niet meer leverbaar en nergens in Nederland voorradig. Willen er wel één voor me maken voor om en nabij de 40 euro…Blijft toch absurd hoe vast zo’n donderse remslang aan een wartel vast zit…Is het een stom idee om bij hermontage klein likje kopervet op de schroefdraad te doen?