Kan ook nog zijn dat het probleem voor én achter zit.
Het meest waarschijnlijk is toch kromme schijven, dat voel je in het stuur.
Ik weet niet of dat eruit komt bij een remmentest. Het maximale remvermogen is waarschijnlijk li en re goed.
Het beste is meten van de slingering met een micrometer, maar die moet je maar net hebben.
Misschien kan het keuringsstation nog eens meten met “half” remmen?
Als er een schommelende waarde uitkomt heb je de boosdoener(s) te pakken.
Kan bij vóór- en achterwielen.
Meten is weten om Watermans stokpaardje maar eens te gebruiken…
Vette rem zou misschien ook nog kunnen, maar volgens mij wordt dat op den duur wel minder (als je remmen tenminste niet lekken…)
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
ga wel even kijken en meten of de schijven krom zijn
wie nog tips heeft , laat aub weten
Citroën , C’est une tres bien voiture !
Schuur de wielnaven eens iets op met een schuurpapiertje, laatst gelezen in een topic van de AX Club dat dat wel eens helpt. Tjerk heeft er ook last van, bij hem heeft het echter maar even geholpen.
Ik ervaar een vergelijkbaar probleem met mijn ZX. Bij mij helpt het enorm om de wielbouten met de hand vast te draaien i.p.v. met een momentsleutel of luchtsleutel. Blijkbaar ramt de garage de wielbouten gewoon vast met een luchtsleutel. Iedere keer als de auto van de garage terug komt begint de auto te schudden bij het remmen en bij snelheden van 125km/h en hoger. Zodra ik de boel zelf een keer vastgezet heb, heb ik nog maar heel af en toe last van trilling bij het remmen
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
FastFred schreef:Bij mij helpt het enorm om de wielbouten met de hand vast te draaien i.p.v. met een momentsleutel of luchtsleutel.
Zelf, zou ik een ander advies geven op een forum. Ik mag hopen, en ga er stiekum wel vanuit, dat met hand vastdraaien wel met enige vorm van een sleutel is?
Misschien helpt het als je de remtrommels eens een keer af laat draaien.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Misschien zijn het geen kromme schijven, maar is het de flens van de naaf zelf.
Wanneer je dan nieuwe schijven hebt is het even weg, maar na een paar “hittebehandelingen” van de schijven (door ze goed te gebruiken) komt de trilling terug, doordat de schijf zich wat naar de vorm van de flens zet. Ik heb dit pas 1 keer meegemaakt op een Peug306HDI, waarbij de trilling keer op keer terug kwam. Bij navraag bleek dat de voorwiellagers recent waren vervangen en vermoedelijk is de naaf daarbij met veel geweld in het lager geperst. Bij nameten van deze flens, met klok micrometer op magneetvoet en zonder de schijf erop, bleek dat hij niet vlak meer was.
Andere mogelijkheid die ik nog niet heb gehoord is kromme velgen, maar daar zouden ze bij een garage die het uitbalanceren doet toch ook wel aan denken?
succes
waar rook is, is…
LHM only!
Peteryed schreef:FastFred schreef:Bij mij helpt het enorm om de wielbouten met de hand vast te draaien i.p.v. met een momentsleutel of luchtsleutel.
Zelf, zou ik een ander advies geven op een forum. Ik mag hopen, en ga er stiekum wel vanuit, dat met hand vastdraaien wel met enige vorm van een sleutel is?
Misschien helpt het als je de remtrommels eens een keer af laat draaien.
Uiteraard, gewoon vast gedraaid met de standaard slinger die bij de auto hoort
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
FastFred schreef:Schuur de wielnaven eens iets op met een schuurpapiertje, laatst gelezen in een topic van de AX Club dat dat wel eens helpt. Tjerk heeft er ook last van, bij hem heeft het echter maar even geholpen.
Klopt, het hielp bij mijn AX heel even om de naven (gedeelte van de remschijven waar de wielbouten in gaan, en het stuk van de velg wat daar tegenaan komt) op te schuren. Na een paar dagen waren de trillingen bij het remmen weer terug, maar het is een kosteloos en simpel klusje wat in elk geval het proberen waard is. Blaat het niet dan schaapt het niet
De klauwen zelf kunnen trouwens ook krom zijn, schijnt zelfs een kwaaltje van de AX te zijn. Moet ik bij de mijne ook nog steeds naar gaan kijken…
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
ton, ik verneem dat je al alle remmen hebt vervangen zowel voor als achter, aleen jammer dat je de zelfde blokken voor hebt gebruikt, heb je er op gelet dat de remblokken niet boven, of gelijk liggen met de schijf, de blokken moeten min 1a2mm vanaf de buitenste rand blijven, anders krijg je een rand op de blokken, en bij het remmen worden de blokken iets naar binnen getrokken, ook is het heel belangrijk om de naaf echt goed schoon te maken, dit zowel voor als achter, een vuiltje van 0,10mm geeft een slingering van 1mm op het buitenste punt van trommel of schijf, beste is dan ook altijd, een cleandisk te gebruiken die je op een boormachine set, en dan een dun likje kopervet op de naaf gelijkmatig smeren, en dan de moeren het liefst met een noment sleutel vast zetten. wat ook wel eens wil helpen bij montage van nieuwe remschoenen (achter) is om de oplopende kant van de remschoen iets af te schuinen, dit voorkomt het happen, wat je kan ervaren als trillen. als dan alles goed zit en hij trilt dan nog steeds, dan zit het toch ergens in de ophanging, bv een kappotte shokbreker, het kan zijn dat de shokbreker een loose slag heeft, om dit te controleren moet de shokbreker eraf, omdat je dit niet merkt als ie op de auto zit door de spaning van de veer, dus eraf halen, pen door een oog steken en dan met voeten op pen gaan staan, en dan de shokbreker in en uit duwen/trekken. je moet hem nu alleen maar langzaam in en uit kunnen trekken maar er mag dus geen loose slag in ziten, als dit wel zo is dan gaat de achterkant stuiteren als je remt.
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Heb vandaag e.e.a. onderzocht en zoals het er nu naar uit ziet is de naaf krom…
En het ergste is nog dat ik een paar maanden geleden 2 (goeie ?) veerpoten heb weggegooid.
Maar goed , ga maar ff bellen met de sloop.
Tot nu toe bedankt voor alle reakties en het meedenken.
Wordt vervolgd…....................
Citroën , C’est une tres bien voiture !
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Gisteren met succes een veerpoot gehaald bij Obdam in Valkenburg.
Deze gaat er Zondag onder en zal jullie op de hoogte houden van het resultaat.
Citroën , C’est une tres bien voiture !
Laat ook de remschijven eens vlakken, wel laten doen als ze op de auto staan, sommige garages hebben daar een speciaal apparaat voor. Dan zijn de schijven 100% recht en vlak ten op zichte van je wielnaven, en kan je dit probleem als heel zeker uitsluiten.
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 23-10-2005
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
UPDATE : De trillende remmen zijn verholpen.
Door de montage van een andere veerpoot , met rechte naaf , was het probleem verholpen.
Deze kan dus dicht.
Citroën , C’est une tres bien voiture !