Mijn C35 heeft een nieuwe koppakking en geen zin om die weer te beschadigen d.m.v. te hoge temperaturen met LPG.
Heeft iemand hiermee ervaring, dan wel met het iets vervroegen van de ontsteking?
Of heeft dit niks te maken met te hoge temperaturen.
Ik rijd in Spanje!
Een kat is toch goedkoper!
het is altijd al zo geweest dat de verbrandingstemperatuur van LPG hoger is dan van benzine, dat was ook de oorzaak dat bij de gietijzeren koppen van de jaren 80 de kleppen insloegen en gingen zakken. de harde klepzittingen in de lm koppen en evt later ingezette zittingen in de gietijzeren koppen ging dit tegen. het sneuvelen van een koppakking heeft hier eigenlijk niet veel mee te maken zolang je de kop maar natrekt als dit voorgeschreven is.
koppakkingen sneuvelen het meest dankzij een lekke radiator of ander vloeistof verlies. als een blok een keer goed warm wordt met te weinig water is een koppakking vaak over een paar duizend km de sjaak. ontsteking verzetten is link, benzine kan detoneren bij te vroege ontsteking maar gas werkt anders, dat hoor je niet maar de je kunt er best schade van hebben. je werkt eigenlijk je motor tegen, te late ontsteking kan nog wel eens gaten in de zuiger tot gevolg hebben, al dan niet gevolg van gesmolten bougies. en dat is lullig als je bij Luik (ardennen) plankgas van de heuvel afkomt. gas dus nooit te arm zetten, wordt je verbranding alleen maar warmer van.
maar die oudjes waren ook niet gemaakt om op gas te rijden, dat hebben wij bedacht
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lpg ontbrandt langzamer dan benzine en is veel klopvaster dan benzine. Daardoor kan je ongestraft de ontsteking iets vroeger zetten. Een paar graden is genoeg.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ja maar het mag van mij wel hoor