Dan heeft mijn omgeving tot nu toe geluk gehad en zullen de problemen zich ws binnen niet al te lange tijd openbaren.
Ik heb ook geen problemen maar ik heb de slangen en membranen dan ook geleidelijk vervangen door bestendig materiaal.
Wegvreten van vlotterkamers is voor mij nieuw. Lijkt me heftig als er ineens een lek is…Wat te denken bij een traction waar de benzine dan op het uitlaatspruitstuk gaat lekken?
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nielsje schreef:Jf schreef:omdat bv de fiat lancia modellen het wel aankunnen.
Ah, juist. Da’s dan wel weer typisch. Zitten daar exact dezelfde blokken in?
(ben verder niet zo bekend met de techniek van dat model).
Was het niet zo dat Citroën (of heel PSA) had aangegeven dat E10 geschikt is voor modellen van na 2000?
Ik heb tot nu toe ook geen lijst gezien met nuances hierin.
Oftewel ze hebben voor het gemak een veilige datum gekozen.
Neem nu bijvoorbeeld een Saxo of Xsara uit 1999 of 2000 met de bekende 1.4i motor, daar zit natuurlijk in dat ene jaar geen verschil.
Mogelijk is het wel zo dat je met een ZX of BX van voor 1995 wel tegen wat puntjes kan aanlopen, om maar iets te noemen.
Met dergelijke uitspraken of iets wel of niet veilig in gebruik nemen ze liever een veilig standpunt dan op de grens gaan zetten wat te open is voor interpretaties.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
waterman schreef:j.witkop schreef:
Tot nu toe heb ik in mijn omgeving nog niemand gehoord die last heeft gekregen van de Ethanol in de benzine.
Ik wel: wegvreten van vlotterkamers (met name bij solex-carburateurtje), lekke leidingen, oplossende membranen in benzinepompen, slangen die oplossen… het is echt troep.
Die opgeloste rubber slangen is ook al eerder in de geschiedenis voorgekomen. In de jaren eind 80 van de vorige eeuw had een Amerikaans benzinemerk een wonderstofje aan de benzine toegevoegd. De opvolger van F310 ofzo. Schone motor, minder verbruik en hogere prestatie was de belofte.
In die tijd was er ook een ander fenomeen aan de hand. Diverse auto’s (merk op: uit en voor die tijd en dus nu onze klassiekers) vlogen rijdend in de fik wegens benzinelekkage onder de motorkap. Wat bleek? Van binnenuit werden rubber benzineslangen onzichtbaar verpulvert totdat ze braken en benzine rondsproeiden. Gevolg: Dikke pech, auto weg.
Conclusie van de benzinemerk-juristen tegen de klagende ex-autobezitters: het scheuren van de rubber benzineleiding lag niet aan de benzine: Jouw dikke pech…., jouw auto is weg.
Iets later werden de rubber pompslangen van het benzinestation waar ik werkte “uit voorzorg” vervangen…... (bedenk zelf waarom)
Kortom. Heb je de rubber slangen van je klassieker vervangen door modern ethanol proof materiaal dan loop je hier geen risico. Maar zoals Waterman ook aangeeft: er zit meer rubber en pakking in het circuit. Slangen vervangen is dus niet genoeg.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
https://www.ad.nl/auto/je-gaat-anders-tanken-euro-95-wordt-e10-op-1-oktober~a497450a/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Jeroen Simons schreef:
. Wat bleek? Van binnenuit werden rubber benzineslangen onzichtbaar verpulvert totdat ze braken en benzine rondsproeiden. Gevolg: Dikke pech, auto weg.
Toch heb ik wel twijfels bij de oorzaak…
Begin jaren ‘80 heb ik een aantal opgeloste slangen gezien van relatief nieuwe auto’s.
De A-typen en D-typen uit de jaren 70 hadden daar geen last van.
Dan ga ik toch ook twijfelen aan de kwaliteit van de slangen die destijds gebruikt werden….
Inderdaad erg link, want de hele slang begon in één keer te zweten.
Maar ik tank in m’n klassiekers altijd V-power of Excellium.
En dat blijf ik doen.
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Helaas gaat firezone stoppen met 102 octaan benzine ....
http://www.firezone.nl/m/belangrijk.html
Dat ging er bij mijn oudjes altijd in , nu dus nog enkel shell vpower of bp ultimate ( voor zolang dat duurt )
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
De lokale BP hier om de hoek heeft sinds kort weer 98 in het assortiment. En dat is nog altijd zonder ethanol.
Van Europa mag er wel 5% ethanol in de 98 zitten.
Dus op termijn ben je er toch aan voor de moeite.
Frans Halsema en Jenny Arean - Vluchten kan niet meer, begint weer actueel te worden.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Benzine is sowieso in de loop der jaren veranderd van samenstelling.
Lood is verdwenen. Ondanks alle spookverhalen heeft dat uitwindelijk niet tot veel problemen geleid.
benzine is dikker is geworden, dus ruimere sproeiers aanbevolen.
Benzine ruikt niet meer maar stinkt.
En nu dus het laatste, de auto drinkt een borreltje.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
paso schreef:Van Europa mag er wel 5% ethanol in de 98 zitten.
Dus op termijn ben je er toch aan voor de moeite.
Frans Halsema en Jenny Arean - Vluchten kan niet meer, begint weer actueel te worden.
Ik denk dat 5% in de praktijk geen probleem is.
Er zijn natuurlijk genoeg rijders die jarenlang RON 95 getankt hebben met 5% ethanol.
Nu dat alles overgaat naar E10, oftewel met dubbele hoeveelheid ethanol zie je de discussie overal.
Mocht we naar het punt groeien dat er dat in elke benzine vorm minimaal 10% ethanol toegevoegd is zullen we denk ik moeten terugvallen op ethanol killers…?
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Alkaseltzer….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Snelle online check leert ons dat zowel BP (Ultimate 98) als Shell (V-Power 98) géén ethanol zouden bevatten. Zij kunnen daarmee dus als alternatief voor E10 getankt worden.
Op zich ook best logisch, om de 98’s als ‘liefhebbersbrandstof’ te gaan beschouwen, en de gewone 95 (Al dan niet E5 of E10) als brandstof voor de massa. Denk dat de prijzen ook verder uiteen gaan lopen, je betaalt nu zomaar 30 cent meer voor een liter 98.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Met andere woorden, alhoewel E10 vanaf 1 oktober de standaard ‘Euro 95’ is, kun je gewoon E5 blijven tanken in de vorm van 98, die dan zelfs zonder ethanol geschonken wordt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
2d schreef:Denk dat de prijzen ook verder uiteen gaan lopen, je betaalt nu zomaar 30 cent meer voor een liter 98.
Bedoel je dat je vandaag de dag al 30 cent extra betaald? Zo’n groot verschil heb ik nog niet gezien, wellicht ooit eens langs de snelweg…
Tijdje terug betaalde ik net over de grens een 2 cent! extra voor 98 tov 95.
Laatste keer was het dacht ik een cent of 4…
Met zulke verschillen is 95 eigenlijk niet eens een optie
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Niet in iedere situatie geschikt maar wel ter overweging: LPG.
Schoon, klopvast, veilig, goedkoop, spaart de motor en geen nare/rare toevoegingen. Mijn ID rijdt er heel comfortabel op en het is altijd weer terug te bouwen naar origineel als je een beetje rekening houdt met de inbouw.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn