Vanochtend had ik een gekke storing. M’n BX was met geen mogelikjheid meer te starten nadat ik even was gestopt bij de pomp voor een pakje peuken (ja, ja is slecht voor je, maar daar hebben we het nu niet over).
Bixie heb ik dus laten staan en vanavond ff de ANWB erbij gehad. Blijkt dat er totaal geen vonk komt. Ook geen spanning op de bobine. Heeft die beste man even spanning op de bobine gezet ... start ze en loopt als een zonnetje. Kreeg ik voor de zekerheid een draadje mee voor onderweg ... even tussen + pool en bonine houden en dan zou ze het volgende keer weer moeten doen
Leuk en aardig natuurlijk maar waar ligt dit aan? Bobine? Hij had het ook over een dubbelrelais maar dat zit kennelijk in andere types en niet m’n type I bixnix.
Iemand enig idee? Voel er weinig voor om maar lukraak zaken zoals de bobine te gaan vervangen.
Heb ik ook eens gehad, en toen was het draadje van de onsteking gewoon los. Maar die zal je waarschijnlijk al wel gecontroleerd hebben.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Heb ik ook eens gehad, het is lang geleden maar er was een draad van de ontsteking die over het binnen spatbord liep totaal door gesleten over een lengte van zo n 10 cm. Van boven af niet te zien. Geen sluiting gehad gewoon door gesleten. Sterkte met zoeken.
Draadjes en stekkertjes zijn gecontroleerd en goed. Op het moment van controle, maar een ‘wakkelcontact’ kan ‘k natuurlijk niet uitsluiten anders dan door alles preventief vervangen.
Ik zal de andere draadjes en stekkers morgen eens nalopen op slijtage.
Startslot versleten?
H@ns schreef:Startslot versleten?
Huh? Die moet je mee eens uitleggen. Dan doet ie toch helemaal niets?
Nou, ik weet niet helemaal zeker wat dat ding allemaal schakelt.
Hij schakelt niet alleen de startmotor, maar ook de stroomvoorziening van andere circuits.
Er zitten niet voor niets 8 draden aan… Inwendig zitten er meerdere contacten.
Het zou kunnen zijn dat net dat ene contact wat de ontsteking voedt een beetje brak is…
Je “contact"slot heeft maar 3 functies.
accessoire stand, plus na contact en starten.
Als de plus na contact op je contactslot het niet doet, doet feitelijk bijna niets het meer in de auto.
Gewoon even de draad terug volgen vanaf je bobine en zo alle componenten en stekkers controleren.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap