Mijn Jumpy gebruik ik oa. voor het verplaatsen van een paardentrailer met 2 paarden, in zuidwest frankrijk. Zwaar werk voor deze auto maar hij doet het goed. Alleen heb ik de indruk dat de (zelfdenkende?) ventilator de laatste tijd niet meer aanslaat. Incidenteel loopt de temperatuurmeter op tot +/- 85 graden, niet zorgwekkend maar het wordt hier uiteraard straks een stuk warmer en wij wonen in tamelijk geaccidenteerd gebied. Mijn vragen, heeft de
jumpy een zelfdenkende ventilator en zoja, waar wat en hoe van gebruik en bediening.
Wie o wie helpt mij verder?
Dank.
Poeke
Welkom op het forum
Wat voor een motor ligt er in je Jumpy ? Ik gok op een diesel (frankrijk he), een 1.9D of 1.9TD ?
Oplopen tot 85 graden bij zware belasting is normaal, de thermostaat van de diesels gaat bij 83 graden open.
En pas bij 90 graden ofzo gaat de fan draaien.
Heeft het koelsysteem zijn onderhoud gehad, dus thermostaat en koelvloeistof ververst ?
Dank voor je reactie Goed gegokt, inderdaad een diesel maar een 2.0 HDi. Gekocht in Nederland en hier op een frans kenteken gezet. Ik heb een half jaar geleden de thermostaat vernieuwd en koelvloestof aangevuld, niet ververst, is dat nodig?
Bij de laatste Controle Technic stond de auto nogal lang stationair te draaien en liep de meter ruim boven de 90 graden maar de fan heb ik niet gehoord, dus ik wil het graag checken maar heb geen idee hoe. Weet niet hoe hij aangestuurd wordt. Bestaat er trouwens documentatie op internet die toegankelijk is voor gebruikers. Ik zag bij de onderdelenshop hier een zeer uitgebreide detailtekening maar die is vermoedelijk alleen voor garagisten.
Groeten vanuit een regenachtig zuidwest Frankrijk,
Peter
Koelvloeistof (+ thermostaat) verversen om de 2 jaar of 60.000km is aanbevolen.
Het kan inderdaad even duren voordat de HDI bij stationair draaien op temperatuur is.
Heb je het koelsysteem goed ontlucht ? Bij voorkeur met zo een special ontluchtbeker van Citroen.
Mijn ervaring is dat je die echt wel nodig heb voor een HDI, om alle lucht eruit te krijgen.
Aansturing van het koelsysteem is best wel ingewikkeld, daar weet ik helaas niet alle details van.
Weet alleen dat koelsysteem en airco met elkaar verweven zitten en uit de ECU worden aangestuurd.
Uit laten lezen met een Lexia, kan je helpen om het probleem te achterhalen.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als er een probleem is tenminste…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Heb je het koelsysteem goed ontlucht ? Bij voorkeur met zo een special ontluchtbeker van Citroen.
Mijn ervaring is dat je die echt wel nodig heb voor een HDI, om alle lucht eruit te krijgen.
IK voel mij een beetje een nitwit maar wat is een citroen ontluchtbeker?