Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en zal me daarom even voorstellen.
Ben in het bezit van een Fiat 242 met 2.2 diesel en 4 versnellingsbak. Woonachtig in de omgeving van Nijmegen.
Mijn vraag is de volgende; Weet iemand uit ervaring of de versnellingsbak alleen maar te vervangen is door demontage van de complete motor of kan hij er ook langs de onderzijde uit.
Ik ben nl in het bezit gekomen van een 5-bak, maar ben nog niet in de gelegenheid gekomen om goed onder de wagen te kijken.
Ik zie nl wel een dwarsbalk van het chassis zitten ter hoogte van de bak.
Ik vraag dit ivm de in te schatten tijd en gereedschap en ruimte die ik nodig heb.
Alvast een ieder bedankt voor het meedenken.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Hallo,
de versnellingsbak kan er alleen door eerst de motor er voor weg te halen of door de motor en bak als één geheel uit de bus te halen.
Er zijn meerdere topics op dit forum die hier over uitleg geven met foto’s van de operatie.
Naast het gebruikelijke gereedschap is een pompwagen o.i.d. handig. Of je moet de ruimte hebben om de bus, na het opkrikken en afsteunen van motor en bak, naar achteren weg te duwen. Motor en bak moeten horizontaal naar voren uit de bus worden gehaald.
als je meer wil weten…
waar rook is, is…
LHM only!
Hallo Diesel Rinus,
Bedankt voor de snelle reactie. Ik had al zo’n vermoeden. En meer info is natuurlijk altijd welkom, maar heb op dit moment geen specifieke vragen. Niet anders dan zijn er dingen waar ik extra op moet letten bij de demontage.
Heb ook al veel vanuit het forum vernomen en daar zag ik nergens dat het inderdaad zonder motor demontage beschreven werd. Dus vandaar mijn vraag.
Weet je overigens of er nog gemakkelijk aan koppelingsplaat en drukgroep te komen is? En of ik problemen tegen kan komen bij het ombouwen van 4 naar 5-bak?
Reden van zoeken naar een vervangende bak was een gierend lager(?) in de 4e versnelling, daarbij stuitte ik op deze 5-bak.
Meer info met betrekking tot mijn Fiat 242 camper heb ik verder nog niet.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
ik neem aan dat je genoeg info over de bakwissel hebt gevonden? Ook lengte verschil in prise as?
o.a.: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223024/
waar rook is, is…
LHM only!
Hallo Rinus,
Ik heb inderdaad de nodige info gevonden. Ook het feit dat ik de prise-as over moet zetten ivm lengte verschil. Dat is dus blijkbaar ook zo bij een 2.2 diesel motor en een vijfbak.
Overigens moet ik de assen nog demonteren. Moet hiervoor nog een trekker voor maken.
Ik zal binnenkort wat foto’s uploaden.
En zoals je merkt kan ik het rustig aan doen, want de camper hoeft pas eind juli te rijden en daarbij eist mijn werk de nodige tijd op op dit moment.
Bedankt voor het medeleven
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
m.b.t. de prise as: eerst even de lengte controleren, als de 5bak van een benzine versie van de bus afkomstig is heeft deze al de juiste lengte!
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hé, wat leuk, een 242 in het Nijmeegse. Benieuwd of we elkaar deze zomer nog eens tegen komen met de busjes.
Je weet nooit! Maar op dit moment rijdt de camper voor geen meter. Motor en bak van elkaar gescheiden.
DE “nieuwe” vijfbak ligt klaar, maar heeft nog een te lange prise as. En dat van plop en eruit is me nog niet gelukt. Want jemig wat zit die as vast achter die veerring.
Ik zal wat foto’s plaatsen van mijn verrichtingen. Maar vooralsnog lijkt het er op dat ik de hele boel moet demonteren. Dus als iemand nog een goede truc weet, houd ik van harte aanbevolen. En met al het voetbal schiet het werk ook niet lekker op!
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
m.b.t. krukas keerring, ik neem aan dat je het over de keerring aan de voorzijde van het blok hebt?
Achter het vliegwiel zit geen keerring bij de 2,2liter motoren. Daar zit een soort spatscherm om de krukas is er een soort schroefdraad aangebracht om eventueel lekkende de olie iets terug te dweilen.
Dus niet koppeling en vliegwiel demonteren: dat leidt tot teleurstelling!
Pas op de 2,5l diesel is daar een krukaskeerring toegepast.
waar rook is, is…
LHM only!
Bedankt voor deze info. Ik had natuurlijk koppeling en vliegwiel eraf om er achter te komen dat daar niets meer te halen viel.
Weten we dat ook weer. En wordt dus boel schoonmaken en weer terug monteren.
Blijft voor mij alleen het probleem nog dat ik de te lange prise-as er niet zomaar uitgetrokken krijg. En wordt het vermoedelijk kompleet demonteren. Het is niet anders.
De prise as: Die zit in de primaire as van de versnellingsbak zit, met de veer erachter:
- As tegen de veer indrukken, daarna schoonmaken, ingedrukt houden en met een kleine schroevendraaier ( 1,5 - 2 mm) de borgring er uit wippen.
De borgring heeft een “gap” van 3-4 mm, moet lukken. Als je hem er wilt uit trekken moet je de borgring “afschuiven”, dat kost heel veel kracht….en was nooit zo bedoeld. Demonteren helpt je daar niet bij.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Let op bij het na deze klus terug monteren van de reductiekasten: de bevestigingsbouten ervan moeten met borgvloeistof gemonteerd worden!!!
waar rook is, is…
LHM only!
Bedankt voor de info. Morgen begint de montage. Nu met de kortere prises. En ik zal locktite gebruikenbij de bouten van de reductiekasten.
Kan ik de papierenpakking van de reductiekasten ook probleemloos vervangen door vloeibare?