Poll | ||
Gaan remblokken even lang mee als remschijven? | ||
Nee, de blokken moeten slijten niet de schijven | 3 | |
Ja, Remschijven en remblokken gaan even lang mee | 0 | |
Is afhankelijk van de rijstijl en gebruikt in stad of snelweg | 3 | |
Totaal Aantal Stemmen: 6 | U moet een ingelogd lid zijn om te kunnen stemmen |
Ik rijd bijna 40 jaar auto in diverse merken. Vele jaren ook met Citroën. Ik rijd vooral snelweg en ben een rustige rijder. In al die jaren heb ik wel remblokken vervangen maar nog nooit remschijven. Mijn C3 heb ik twee jaar geleden nieuw gekocht en heeft 110.000 km gereden. Geen remblokken vervangen of iets dergelijks.
Bij de laatste beurt zijn de remblokken versleten maar daarnaast zijn ook de remschijven op en dat verbaast me. De blokken moeten slijten en niet de schijven is mijn ervaring. De garage beweert dat dit normaal is : schijven bij 100.000 km. Maar dit staat niet in het instructieboekje.
Mijn vraag : zijn er mensen die mijn ervaring delen of ben ik de enige die dit een kwestie van slechte match van onderdelen is?
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 10-12-2011
- C3 1.2 PureTech 82 Collection
Ik heb een C3 1.6eHDi(2011)met nu bijna 70000km op de teller en bij 60000km zijn alle remblokken vervangen en voor de remschijven.
Remschijven slijten ook of nog erger ze scheuren op den duur en dat is afkeurpunt op APK.
Ook logisch natuurlijk, als zo’n schijf middendoor breekt dan is het leed niet te overzien.
Hoelang men met remblokken en schijven kan doen ligt ook aan wat voor kilometers men maakt, veel snelweg of veel binnendoor maakt wel verschil voor de slijtage. Denk aan stoplichten, drempels en rotondes.
Af en toe hangt er ook nog wel eens een aanhanger achter en dat geeft ook wat extra slijtage.
Je moet het maar zo zien: Dat je schijven 100.000 km mee gaan is heel gewoon, en je hebt geluk dat je blokken het ook zo lang gehouden hebben. Alles is tegenwoordig gemaakt voor zeer lange service intervallen, dus moesten remblokken ook 40.000 - 50.000 km meegaan, om zeker de 30.000 km te halen, en bij een rustige rijstijl gaan ze langer mee. Ik heb vaak blokken al bij 30.000 km zien vervangen worden omdat niet duidelijk was of ze de 60.000 km gingen halen ( C5 HDI BVA break dat weegt 1650 kg), maar bij een relatief lichte C3 en een rustige rijstijl kunnen remblokken heel lang mee gaan.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 09-12-2005
- C3 e-HDI
- C5 C5 2.0i Comfort Sedan automaat LPG
Hier bij mijn 1.6 e-HDI bij 100.000 schijven voor en blokken voor vervangen omdat de schijven krom waren, niet omdat ze versleten zijn.
Ik heb nieuwe schijven met blokken gekocht en was daar 125,- voor kwijt en was nog geen uur montage.
Slijtage en vervangen bij 100.000 vind ik niet extreem snel.
Het is bij kleine auto’s gewoon krap bemeten met schijven van 26.6 cm groot.
Van de week met een BMW 3 serie oud model gereden (2002) daar zaten al remschijven van 32 cm op.
Mannen blijven kinderen alleen het speelgoed wordt steeds duurder.
Kromme schijven had onze c3p al na 10000 km
Heb toen nieuwe gehad.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Natuurlijk slijt de remschijf ook.
In hoeverre de schijf en het blok tegelijkertijd vervangen dienen te worden zal afhangen van de dikte van het frictiemateriaal op de blokken. Bij diverse Xsara’s heb ik gezien dat de voorschijven en blokken na 130 duizend kilometer gelijktijdig vervangen werden. Ik zie het maar zo: als de remblokken niet zo dik waren geweest had ik bij de zestigduizend al een keer blokken moeten laten vervangen. Dat hoefde dus mooi niet.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Bij de vorige beurt (82.000 km) kreeg ik ook al te horen dat de remblokken bij de volgende beurt zeker vervangen moeten worden.
Nu is 100.000 km met een setje blokken niet verkeerd. Mijn vorige C3 1.4 HDi (2004) waren de blokken pas bij 140.000 versleten. De schijven waren bij 240.000 aan vervanging toe.
Het ligt voornamelijk aan je rijstijl en de inzet/gebruik van de auto zoals met veel dingen het geval is.
Heb je een gematigde rijstijl en zit je veel op de snelweg, dan hebben je blokken en schijven weinig te lijden.
Een formule 1 rijstijl op provinciale wegen (waar het barst van de rotondes) of in het stadsverkeer is niet bevorderlijk voor een lange levensduur.
Ik weet van een bedrijf in de bouwwereld die zo’n 25 jaar geleden met C15’s reed (en vaak met een overbeladen aanhanger) dat de remblokken al met 20.000 - 30.000 km aan vervanging toe waren.