Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Na de aanschaf van mijn Xsara (VTS) heb ik de airco laten vullen omdat deze het niet deed. Een week lang heeft de airco het goed gedaan het werd de temperatuur mooi geregeld.
Nu begon deze week de aircocompressor een ratelend geluid te maken (zoals een luchtcompressor dat ongeveer doet) en hoor ik een sissend geluid uit het dashboard komen (gas door de verdamper of een lek?).
Heeft iemand ervaringen met deze problemen? Ik laat de Kwikfit (die hem gevuld heeft) er morgen naar kijken. Misschien is er smeermiddel vergeten of zit er te veel of te weinig koudemiddel in het systeem? Ik heb er niet heel erg veel verstand van.
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Klinkt als een lek en als gevolg daarvan een drooglopende compressor. Ik zou de airco even uitlaten staan totdat diagnose is gesteld want compressors zijn niet goedkoop!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Wat raar dat ze dat lek niet konden vinden toen ze het systeem gingen vullen, hij moet daarvoor toch ook vacuüm getrokken worden? Of kan het zijn dat door het gebruik van de airco na een tijd ongebruikt te zijn geweest het systeem teveel op z’n donder krijgt en daardoor lek raakt?
Ik ga het morgen horen bij de Kwikfit.
Hopelijk hoeft de verdamper er niet uit… heb een tijd terug de kachelradiateur ook al vervangen.
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Door niet gebruiken van de airco zullen de afdichtingsrubbers uitdrogen met lekkage als gevolg. Wat er precies aan de hand is met jouw airco blijft vanachter de pc een wilde gok natuurlijk Morgen ga je er achter komen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Dat lijkt me een goede om de zoektocht mee te starten. Ik zal het op het forum vermelden als ik meer weet.
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
De Kwikfit heeft de airco opnieuw gevuld. Ze konden geen lek ontdekken.
Een dag lang doet de airco het weer perfect zonder bijgeluiden.
Nu een dag later weer een ratel! Hoe het zou kunnen komen is mij een raadsel. De airco werkt verder wel weer. Kan het kwaad? Ik neem aan dat een ratelende compressor geen goed teken is. Maar toch heeft hij een dag zonder ratel gedraaid! Zou er te weinig koudemiddel in kunnen zitten?
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Dat is vervelend, ergens klopt het toch niet. Als het geluid weg is en na een dag weer terugkomt zit er toch iets niet goed. Toch maar eens goed laten nakijken wat dat geluid veroorzaakt.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Naar Doma geweest in Rotterdam.
De compressor en condensor waren beiden aan vervanging toe. Doma heeft me netjes geholpen en voor 605 euro heb ik een nieuwe compressor, condensor, een vulling met fluor dye en is het systeem getest op lekken met stikstof.
Koelt op dit moment als een koelkast, zonder geluiden en het nieuwe spul vreet ook een stuk minder vermogen. Blijkbaar snokte die oude compressor vrij hard aan de multiriem.
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
sissend geluid komt als de vulling in het systeem aan de lage kant is, dan hoor je het koudemiddel door het inspuitventiel of orifice gaan.
Airco pomp kan dan lawaai gaan maken door een gebrek aan smering. Allemaal heel logisch te verklaren dus
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Het is me nu ook inderdaad duidelijk hoe ‘t in elkaar zit. Zonder smering gaat ‘t niet door..
Alleen, wat ik me afvraag, heeft het gehele systeem geen spoeling nodig als een defecte compressor is vervangen? Ik heb gelezen dat er allerlei ijzerdeeltjes zich kunnen ophopen in de droger of orifice door slijtage van de compressor. (De droger is ook niet vervangen).
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Als je het goed wil doen, of via de officiële weg zeg maar, dan dient het filterdroger vervangen te worden, orifice te worden vervangen en de rest van het systeem te worden gespoeld.
Vaak word dit gelaten als de pomp nog wel rond draait en alleen een schrapend geluid maakt. Maar minuscule deeltjes kunnen alsnog op den duur de orifice en filterdroger doen verstoppen, en opnieuw de pomp beschadigen.
Zelfs met compleet vast gelopen pompen ben ik vaak genoeg tegen gekomen dat die gewoon klakkeloos vervangen werden, met dikke donkergrijze drap in het systeem, olie vol slijpsel dus.
Dat gaat gegarandeerd weer fout dan, als de rest gewoon word laten zitten.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Het bedrijf gaf aan dat mijn systeem nog niet zo vervuild was. Maar is dat ook werkelijk goed zichtbaar als de orifice niet verwijderd is? Ik hoop dat het systeem goed blijft werken want de kosten liegen er niet om. Waarom bezuinigen op een filter van een paar tientjes?
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 2116
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
orifice = expansieventiel neem ik aan???
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Volgens mij zorgt de orifice er inderdaad voor dat het systeem uitschakelt bij te hoge druk (= expansieventiel)
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
niet helemaal.
je hebt een inpuitventiel en orifice.
het verschil zit hem in het volgende.
een inspuitventel werkt met een verijzings-schakelaar in de verdamper, en bepaald de hoeveelheid koudemiddel door middel van de temperatuur van de verdamper. Een orifice laat een constante, adgewogen hoeveelheid koudemiddel door, en de pomp word naar gelang de hoeveelheid koudemiddel nodig is in en uit geschakeld door de rekeneenheid.
Zo heb je ook variabele pompen, die continue koudemiddel rondpompen en de pomp bepaald hoeveel koudemiddel benodigd is.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Duidelijke uitleg!
Interessant systeem is het eigenlijk. Beetje spelen met de natuurwetten.
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5