Nou, de auto is weer terug. Wat een heerlijkheid! Niet dat de leen C3 e-hdi een straf was, in tegendeel, maar zweven in je eigen auto is toch het fijnste. Auto is nog eens uitgebreid getest en onderzocht. Het probleem met de injectiecomputer had zich blijkbaar nog nooit eerder ergens voorgedaan en er werd vriendelijk verzocht om het te melden als dit euvel nu definitief opgelost blijkt te zijn door het vervangen ervan. Dit lijkt nu inderdaad het geval, dus we gaan weer vol vertrouwen op weg!
Wellicht dus ook iets om hier op het forum aandacht te geven.
Resumerend:
(Warme) auto start niet, slechts piep uit dashboard met melding op centrale display dat handrem defect is. Indien contact dan aan blijf staan komen er meer meldingen, o.a. over de hydractieve vering. Mobiele diagnose apparatuur laat geen storingen zien, maar diagnose via Lexia geeft hele lijst met storingen. Belangrijkste storing is dat er geen communicatie is met motormanagement (injectiecomputer).
Om te testen of inderdaad de injectiecomputer defect is kan deze met een föhn via de koelvinnen bovenop worden verwarmd, met de stekkers los om uit te sluiten dat het euvel in slecht contact zit. Daarna stekkers aansluiten en proberen de auto te starten. Indien dan meldingen komen en auto start niet, de computer (laten) afkoelen, door bijvoorbeeld met koude lucht erover te blazen, daarna weer proberen te starten. Indien deze dan normaal start, is het dus inderdaad de injectiecomputer.
Bij overige storingen altijd eerst kijken naar BSM, die gaan wel eens stuk en zijn een stuk goedkoper!
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)