Als de XM in haar laatste jaren ook van de HDi motor was voorzien, dan wist ik het wel.
Het liefst met de 2.2HDi, maar die kwam pas na het sluiten van de XM. Dus dat is niet realistisch.
De 2.0HDi 110 bestond wel ruim twee jaar naast de XM. Een zeer fijne en zuinige motor met heel veel reserves (en prima duurzaam te chippen naar een hoger niveau). Jammer dat ze die nooit in de XM hebben gebruikt.
Dat was voor mij reden om voor de Xantia te kiezen ipv XM.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Erg leuk artikel!!
Er is in ieder geval een XM liefhebber bij! Doordat de vering van de XM V6 vernieuwd moet worden had ik nog niet echt het zweefgevoel kunnen beleven in een XM, maar ik heb dan even in de donor XM Turbo Diesel gereden die technisch wel nog helemaal in orde is en dat was echt genieten! Zelfs de 2.1 Turbo diesel sleurt echt goed en ik ben ook wel wat gewend met een C3 VTR met 110pk, BX 16V en C6 V6.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
demuywo schreef:Mooi dat de meest ‘vergeten’ jarige ook in het zonnetje wordt gezet! Het doet me sterk terugdenken aan diezelfde periode voor de CX, zo’n 10-15 jaar geleden… hopelijk krijgt de XM toch ook nog dezelfde status van een CX ed.
.....
Ik kwam in de vroege jaren 80 terug naar Nederland en toen stond er bij elk occasion handelaartje wel een al dan niet verrotte CX voor weinig waar iedereen met een wijde boog omheen liep. Dat deze Citroen ook nog ooit de schare aanbidders heeft gekregen die ze nu heeft is ook een wonder te noemen….
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat was in tijden van de olie crisis, degene die een grote CX konden veroorloven kochten wel een nieuwe.
De DS was ook jaren lang niets waard moet je nu eens kijken.
Dat de CX populairder is geworden verbaast me niet zoveel, er rijdt namelijk niets zoals een CX. Geen DS en geen XM.
Ik hoop dat de XM een goede toekomst tegemoet gaat net als de DS en CX.
Als je nou een waardeoordeel zou moeten geven, welke vind je dan het fijnst om mee te rijden?
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Félicitations XM!
Han S schreef:Het is een heerlijke reiswagen met wel ongeveer de fijnste stoelen die ik onder me heb gevoeld. De hele beleving van deze automobiel is er een van comfort in zijn puurste vorm. Hij heeft ook nadelen, zo heb je helemaal niet in de gaten dat je veel te snel rijdt en dat is tegenwoordig een dure liefhebberij.
Als ik een mooie en goede TCT tegenkom is de kans groot dat hij van eigenaar gaat wisselen.
Dat zijn dus precies de twee dingen die ik níet mis aan mijn XM TCT. De rugleuningen waren echt veel te kort en de stoel kon niet ver genoeg omlaag, waardoor je nogal ‘op de bok’ zat, in plaats van echt achter je stuur. En dat debiele verbruik van dat blok…
Heerlijke auto hoor, zeker voor lange afstanden, ik heb ook nog nooit zo’n probleemloze auto gehad, maar als ik er ooit weer een koop dan is dat geen TCT.
Ik zie de XM zo gauw geen ‘echte’ klassieker worden. De V6-en Exclusive blijven wellicht bewaard, maar verder worden ze nog altijd in rap tempo als budgetbak gekocht en opgereden, heb ik de indruk. En vergeleken met de DS en de CX zijn er zodanig weinig gebouwd dat dat de auto nog wel eens lelijk kon opbreken.
Maar hopelijk vergis ik me. Ik weet nog precies waar en wanneer ik mijn eerste XM zag (Parijs, zomer 1989) en het is elke keer weer een feestje om er een tegen te komen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Han S schreef:Als je nou een waardeoordeel zou moeten geven, welke vind je dan het fijnst om mee te rijden?
Ik denk dat ik daar geen eerlijk antwoord op kan geven…
Het is inmiddels al een paar jaar geleden dat ik in een XM heb gereden. Gezien ik er nooit zelf 1 heb gehad heb ik in totaal maar een paar 100 km rijervaring.
Het komt over als een veel modernere auto. En ik weet niet of dat positief is. Dat maakt het eigenlijk iets minder leuk, maar wellicht iets praktischer.
Ik denk ook niet dat je moet kiezen, dat kan ik ook niet tussen de DS en CX. Beide hun voor en nadelen. Maar wel allebei erg leuk
Dat zal met de XM ook zo zijn vermoed ik…
Ik heb 2 cx’en gereden, 1 problemcar die nog pijn doet in mijn beurs, de andere was fantastisch.
Nu rijden wij voor de 4e keer in een XM, waarvan ook 1 problemcar gehad.
Een CX rijdt heel comfortabel, echt geweldig, zelfs bij pech zat je lekker in je stoel.
De XM wordt/is echt een klassieker aan het worden, en ik hoop echt dat deze wagen de aandacht krijgt die ze verdiend.
De DS, CX, XM zijn echt allemaal auto’s met een eigen identiteit.
Peter
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Xm heeft nog 1 voordeel om klassieker te komen: ze is groot en nog voorzien van hydraulique, daar zullen altijd liefhebbers voor blijven Deinend over de wegen… met je slagschip
Mulder schreef:Félicitations XM!
Han S schreef:Het is een heerlijke reiswagen met wel ongeveer de fijnste stoelen die ik onder me heb gevoeld. De hele beleving van deze automobiel is er een van comfort in zijn puurste vorm. Hij heeft ook nadelen, zo heb je helemaal niet in de gaten dat je veel te snel rijdt en dat is tegenwoordig een dure liefhebberij.
Als ik een mooie en goede TCT tegenkom is de kans groot dat hij van eigenaar gaat wisselen.
Dat zijn dus precies de twee dingen die ik níet mis aan mijn XM TCT. De rugleuningen waren echt veel te kort en de stoel kon niet ver genoeg omlaag, waardoor je nogal ‘op de bok’ zat, in plaats van echt achter je stuur. En dat debiele verbruik van dat blok…
Heerlijke auto hoor, zeker voor lange afstanden, ik heb ook nog nooit zo’n probleemloze auto gehad, maar als ik er ooit weer een koop dan is dat geen TCT.Ik zie de XM zo gauw geen ‘echte’ klassieker worden. De V6-en Exclusive blijven wellicht bewaard, maar verder worden ze nog altijd in rap tempo als budgetbak gekocht en opgereden, heb ik de indruk. En vergeleken met de DS en de CX zijn er zodanig weinig gebouwd dat dat de auto nog wel eens lelijk kon opbreken.
Maar hopelijk vergis ik me. Ik weet nog precies waar en wanneer ik mijn eerste XM zag (Parijs, zomer 1989) en het is elke keer weer een feestje om er een tegen te komen.
Ik ben 1.74 en weeg 71 kg en ik paste perfect in de XM zetels, want stoelen wil ik het niet meer noemen. En mijn TCT was redelijk zuinig, geen klagen daar over. Ik heb er alleen maar fijne herinneringen aan en heb er met heel veel plezier in gereden.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik ben tegenwoordig ook Xm fan, een goed geveerde Xm met diravi is een geweldige reisauto.
En daarnaast gewoon een prachtige verschijning.
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Han S schreef:Ik ben 1.74 en weeg 71 kg en ik paste perfect in de XM zetels, want stoelen wil ik het niet meer noemen.
Ik had met mijn 1.90 de hoofdsteun zo’n beetje tussen de schouderbladen, dat kan echt niet. Nee, dan de VIP-stoelen uit de CX…
Maar wat je gewicht ermee te maken heeft…?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Omdat ik met mijn 1.74 ook 140 kg had kunnen wegen en dan is die zetel niet geweldig meer.
Leuk om dit artikel door te lezen.
Helaas nooit een XM gehad.
Toch wil ik mijn herinnering posten.
Het was zomer ’89 en we stonden op een camping in Zuid Frankrijk.
Ik had toen nog niets met Citroën vanwege mijn onbekendheid met dit merk en reed Opel
Vlak naast ons stonden Fransen met een XM, dat was de eerste die ik heb gezien. De wagen viel me op omdat ze bijna geluidloos voorbij zweefde over de met keien verharde zandpaden van de camping. Wat een uitstraling van klasse, dat beeld is me altijd bij gebleven.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Wij hebben destijds thuis ook een 2.1 Platte diesel gehad. Het beestje was een 90’er en voorzien van Hydractief(waarschijnljk nog een voorserie auto) Het apparaat was niet echt vooruit te branden, maar eenmaal op snelheid was er prima mee te rijden. Mijn ouders hebben er heel wat jaren en veel kilometers plezier van gehad. Het was echt een probleemloze auto. Hoezo onbetrouwbaar dus? Als je dan net je rijbewijs hebt en regelmatig XM mocht rijden, dan is de liefde voor grote Hydraulische Citroëns wel geboren.
Ik vond vooral de stoelen echt geweldig, kon je de hele dag op zitten zonder vermoeid te raken. En qua praktisch gebruik is een XM ook een stuk beter. Qua ophanging is een CX wel een prettiger auto. Een XM is toch meer een beetje een “grote BX”.....
Ik heb er in ieder geval goede herinneringen aan, maar het is toch nooit zo’n liefde geworden dan een CX.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?